Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig og grei moped

Anbefalte innlegg

Heisann, er 15 nå og har bursdag til høsten. Er litte granne keen på moped, men jeg kan egentlig ingenting om mopeder osv. Så kan noen gi meg noen tips til hva jeg burde se etter? Har ca 20k og bruke men da skal jeg også ha lappen. Vil helst ikke bruke over 10k. Pappa er heller ikke begeistret for dette.. Så hvis noen har noen gode argumenter for moped, så fyr løs:)

edit: bor i bærum så må hentes i nærheten:) Tenker og kjøpe brukt, men ny er også greit:) http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=41124127 likte utseendet på denne, så skal være noe sånt helst:)

Endret av Gurre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta lappen for lett motorsykkel i stedet. Det er mer fremtidsrettet, siden du slipper å kjøre i 45 km/t, og motorsykkel kan være kjekt å kjøre resten av livet.

Om det absolutt skal være moped med max 45 km/t, må du først bestemme deg for om det skal være scooter eller ikke.

Scooteren er genial fordi du slipper å gire, og det er plass til hjelmen under setet.

Men jeg tror ikke de små hjulene egner seg godt på dårlige, humpete grusveier...

Jeg vet ikke hva slags veier du planlegger å kjøre på, og hvilke behov du har.

Jeg liker scooteren fordi jeg kan oppbevare hjelmen under setet når den står parkert, og bagasje når jeg kjører.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ta lappen for lett motorsykkel i stedet. Det er mer fremtidsrettet, siden du slipper å kjøre i 45 km/t, og motorsykkel kan være kjekt å kjøre resten av livet.

Om det absolutt skal være moped med max 45 km/t, må du først bestemme deg for om det skal være scooter eller ikke.

Scooteren er genial fordi du slipper å gire, og det er plass til hjelmen under setet.

Sorry for utrykket men syns det er litt gay med scooter. Jeg har heller ikke lyst til å bruke ca 30-40k på lettmotorsykkel. Bare lappen koster jo mer enn moped+lappen..

Vegardbs, er flatt her:) og gode veier så er ikke noe problem:)

Lenke til kommentar

Ok, men er det en ting med moped, så er det å ha en faktisk ligner på en moped. Ikke sånn "sportsykkel" som ser tøff ut, men bare gjør 45 km/t :p Det blir vel flaut når du kjører ut av parkeringsplassen på butikken?

Scooter er det siste jeg hadde kjørt, hater de. Humpete, ubehagelig, bare gasse/bremse og blinke...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du gjør selvsagt som du vil.

Jeg har ikke knekk i håndleddet, og synes scooter er mest praktisk.

Om du foretrekker en mer "macho" utseende moped uten bagasjeplass, og om du liker å skifte gir hele tiden, så er det selvsagt ditt valg.

Jeg syns scooter er mer behagelig. Kjører bare på asfaltvei uansett.

Ville bare gjøre oppmerksom på at du kan legge hjelmen under setet når du parkerer, og få med deg masse bagasje når du kjører. Scooteren er mye mer praktisk, selv om du ikke liker den.

Men jeg ser poenget. Jeg har lånt en 70-80-talls Tempo Panter noen somre.

Det gir mye mer mestringsfølelse og kjøreglede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri hatt/vært borti en så jeg kan ikke si noe om kvaliteten på de. Men huff, sportsykkel i 45km/t topps :p

Kan vel ikke si jeg er noen fan av sånne :p

Jeg har TSx nå og den går og går, originaldeler er dyre, men det er de vel på nye modeller også.

Jeg angrer på at jeg tok mopedlappen, går så sakte.

Greia med lettmotorsykkel er: Du bruker 15k på lappen, og 30k på sykkel. Sykkelen får du sikkert solgt for 25k igjen senere. men de 15k ene får du aldri tilbake. og det føles så bortkasta og bruke 15k på ingenting..

Lenke til kommentar

Ta lappen for lett MC likevel. Du vil være glad for det senere.

Jeg angrer på at jeg bare tok moped-lappen. Nå vil jeg begynne å ta lappen for tung motorsykkel.

Man blir lei av 45-grensen.

Det er livsfarlig å kjøre så tregt på trafikkert vei.

Om mopeder absolutt skal ha en sær-fartsgrense, burde det være 60, ikke 45.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har jo valget å trimme. Problemet er jo at du bor i Bærum, og antar det er en del Politi der. Selv har jeg dog kjørt forbi en mange politikontroller, og hatt både sivil og ordinær politibil bak meg. Har aldri blitt stanset selv om jeg har trim.

Skal du kjøre korte strekninger går det fint å kjøre i 45 km/t. Og kjøp deg moped! Å gire er bare gøy :)

Gjorde det selv en lang periode. Ikke noe problem, tar bare litt ekstra tid.

Forslag:

- Derbi Senda

- Gilera SMT

- Motorhispania Furia

- Yamaha DT

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Jeg bor jo ganske sentralt, skal bare cruise til sandvika for å trene/shoppe. Kanskje jeg tar den med på hytta i drøbak eller til farmor i risør. Dette er ikke noe transportmiddel for meg, blir nok mye leketøy:) Noen konkrete forslag fra finn.no? absolutt maks 15k scooter eller moped har ikke noe å si

Lenke til kommentar

For den prisen så finner du ikke så mye, spesielt ikke nå. Motorsykkelsesongen er godt i gang, så de fleste mopedene/scooterne som lå ute for salg er borte nå.

Bare velg merke og sett prisen 6-10000 (eller 6-15 000), så får du noen å velge i mellom.

Se etter de som ser pene ut og som ikke er herjet med.

Kilometerstand bør være under 10 000.

Hvis du bare skal cruise litt holder moped i massevis.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...