Saksazz Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Hei, gutt på 16 som er ute etter på øke pengestanden min. Nei jeg er ikke en som prøver å finne smarte løsninger for å slippe å jobbe, jeg jobber hardt og tjener penger. Men jeg er ute etter en smart løsning på å få mer ut av pengene (investere i samleobjekter o.l?), isteden for å bruke det på tull som ungdom flest gjør. Noen som har forslag? Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 kjøp gull nå og selg når prisene stiger igjen Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Ha de på banken, samle renter. Vel det er vel det tryggeste Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Eindom går alltid (99% sikkert) opp i pris. Kommer an på hvor mye du har, men kan investere i imobilier. Ellers er nok banken tryggest. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Eindom går alltid (99% sikkert) opp i pris. Kommer an på hvor mye du har, men kan investere i imobilier. Ellers er nok banken tryggest. Jeg vil påstå at dette ikke stemmer helt. Må se det an. - Har du nok penger til eiendom, er det alltids verdt det å ha et hjem. Men det er ganske bred enighet i at boligprisene i Norge er en boble. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 På lang sikt går boligprisene opp, men på kortere sikt kan det gå riktig galt. Pengene er også bundet opp, slik at man ikke kan gjøre nytte av fortjenesten sin før man har betalt flerfoldige tusen til en eiendomsmegler for å selge boligen igjen. Kjøp bolig for å bo i den, ikke for å tjene på den. Jeg foreslår at trådstarter setter pengene sine på en BSU-konto. Det gir deg høy rente og skattetrekk og er helt risikofritt. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Jeg foreslår at trådstarter setter pengene sine på en BSU-konto. Det gir deg høy rente og skattetrekk og er helt risikofritt.Bortsett fra at du må betale skatten igjen når du tar pengene ut for å kjøpe noe annet enn bolig. Altså helt meningsløst. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Bortsett fra at du må betale skatten igjen når du tar pengene ut for å kjøpe noe annet enn bolig. Altså helt meningsløst. Men så er det jo også heilt idiotisk å bruke BSU kontoen til noke anna enn bolig. Bolig må ein jo ha uansett, så når du får skattetrekk for å spare til bolig så bør ein utnytte dette tilbudet så mykje som mulig. Men akkurat no er nok hensikta relativt liten sidan trådstarter antageligvis ikkje betaler skatt. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Meningsløst er det jo ikke, siden det er den sikreste investeringen med høyest rente. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Eit viktig oppfølgingsspørsmål er: Kva tidsperspektiv er det du ser for deg Saksazz? Ofte så er det slik at dei beste investeringane fører til at middlane blir låst i lengre tid. Når hadde du tenkt å bruke pengene dine? Dersom du vil ha muligheita til å raskt frigjere kapitalen din så må du kun investere i ting som er lette å omsette. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Er vel ikke så mye eiendom man kan kjøpe når man er 16, men gull er jo tilgjengelig for alle. Med mindre noen finner en fiks måte å suge gull ut av sjøvann på, eller asteroidegruvedrift tar av veldig snart så kommer gullprisen bare til å øke. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Bortsett fra at du må betale skatten igjen når du tar pengene ut for å kjøpe noe annet enn bolig. Altså helt meningsløst. Hvorfor er det meningsløst? Når man setter inn på BSU så setter man de ikke inn for å bruke på noe annet enn bolig... Lenke til kommentar
Fredelig Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Fond er som regel lønnsomt om du skal spare over en lengre periode Lenke til kommentar
Saksazz Skrevet 22. april 2013 Forfatter Del Skrevet 22. april 2013 Takker for svar! Er det noen sikre steder å kjøpe gull, som dere har noen erfaringer med? er det flere gjenstander som bare stiger i verdi? Er åpen for flere muligheter som er verdt å investere tid og penger i. :-) Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Bare vær forsiktig med gull, ref. gullprisen. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Jeg foreslår at trådstarter setter pengene sine på en BSU-konto. Det gir deg høy rente og skattetrekk og er helt risikofritt. Er det egentlig veldig stor sjans for at en 16-åring tjener nok til å få utnyttet skattefradraget? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 (endret) Bortsett fra at du må betale skatten igjen når du tar pengene ut for å kjøpe noe annet enn bolig. Altså helt meningsløst. Ja, hvis man aldri skal ha bolig. Jeg tok en råkjangs og satset på at trådstarter er som de fleste andre og vil komme ut på boligmarkedet en dag. Er det egentlig veldig stor sjans for at en 16-åring tjener nok til å få utnyttet skattefradraget? Jeg aner ikke hvor mye 16-åringer tjener i snitt, men det er langt fra umulig å passere 40 edvarder i året. Uansett vil han fortsatt få rentene. Eventuelt kan han sette pengene inn på en annen høyrentekonto for å spare skattefradraget til senere år. Endret 22. april 2013 av Zarac Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Selvsagt er det mulig, men du må jo spesifisere at dette ikke er skattepenger man får kastet etter seg med mindre man er over frikortgrensa. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Jeg visste ikke at det var uklart. Skattefradrag får man så klart bare på skatt man har betalt. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Bare vær forsiktig med gull, ref. gullprisen. Gullprisen øker og minker vel med stabiliteten i finansmarkedene osv. og da er det jo logisk at den går litt ned når verdensøkonomien roer seg, EU kommer til avtale, USA unngår konkurs osv. På sikt skal gullprisen alikevel øke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå