Gå til innhold

Penger

Saksazz

Anbefalte innlegg

Hei, gutt på 16 som er ute etter på øke pengestanden min. Nei jeg er ikke en som prøver å finne smarte løsninger for å slippe å jobbe, jeg jobber hardt og tjener penger. Men jeg er ute etter en smart løsning på å få mer ut av pengene (investere i samleobjekter o.l?), isteden for å bruke det på tull som ungdom flest gjør. Noen som har forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eindom går alltid (99% sikkert) opp i pris. Kommer an på hvor mye du har, men kan investere i imobilier. Ellers er nok banken tryggest.

Jeg vil påstå at dette ikke stemmer helt.

Må se det an. - Har du nok penger til eiendom, er det alltids verdt det å ha et hjem.

Men det er ganske bred enighet i at boligprisene i Norge er en boble.

Lenke til kommentar

På lang sikt går boligprisene opp, men på kortere sikt kan det gå riktig galt. Pengene er også bundet opp, slik at man ikke kan gjøre nytte av fortjenesten sin før man har betalt flerfoldige tusen til en eiendomsmegler for å selge boligen igjen. Kjøp bolig for å bo i den, ikke for å tjene på den.

Jeg foreslår at trådstarter setter pengene sine på en BSU-konto. Det gir deg høy rente og skattetrekk og er helt risikofritt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bortsett fra at du må betale skatten igjen når du tar pengene ut for å kjøpe noe annet enn bolig. Altså helt meningsløst.

Men så er det jo også heilt idiotisk å bruke BSU kontoen til noke anna enn bolig. Bolig må ein jo ha uansett, så når du får skattetrekk for å spare til bolig så bør ein utnytte dette tilbudet så mykje som mulig.

Men akkurat no er nok hensikta relativt liten sidan trådstarter antageligvis ikkje betaler skatt.

Lenke til kommentar

Eit viktig oppfølgingsspørsmål er:

Kva tidsperspektiv er det du ser for deg Saksazz?

Ofte så er det slik at dei beste investeringane fører til at middlane blir låst i lengre tid.

Når hadde du tenkt å bruke pengene dine? Dersom du vil ha muligheita til å raskt frigjere kapitalen din så må du kun investere i ting som er lette å omsette.

Lenke til kommentar

Bortsett fra at du må betale skatten igjen når du tar pengene ut for å kjøpe noe annet enn bolig. Altså helt meningsløst.

Hvorfor er det meningsløst? Når man setter inn på BSU så setter man de ikke inn for å bruke på noe annet enn bolig...

Lenke til kommentar

Takker for svar! :) Er det noen sikre steder å kjøpe gull, som dere har noen erfaringer med? er det flere gjenstander som bare stiger i verdi? Er åpen for flere muligheter som er verdt å investere tid og penger i. :-)

Lenke til kommentar

Ja, hvis man aldri skal ha bolig. Jeg tok en råkjangs og satset på at trådstarter er som de fleste andre og vil komme ut på boligmarkedet en dag.

Er det egentlig veldig stor sjans for at en 16-åring tjener nok til å få utnyttet skattefradraget?

Jeg aner ikke hvor mye 16-åringer tjener i snitt, men det er langt fra umulig å passere 40 edvarder i året. Uansett vil han fortsatt få rentene. Eventuelt kan han sette pengene inn på en annen høyrentekonto for å spare skattefradraget til senere år.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...