Gå til innhold

Har arvet fin kar98k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanligste kaliberene disse har i Norge: 7.92x57mm (8mm IS), 7.62x63NATO (.30-06 Sprg.), 7.62x51NATO (.308win, hvertfall veldig nærme :-p) og 6.5x55mm. Hvilken av disse det er er "ofte" stemplet på løpet, men er du usikker er det bare en ting som gjelder: ta den med til børsemaker og la han finne ut.

I Norge er det i hovedsak 3 ulike utgaver av M98 i vanlig omløp:

Originale M98K i 7.92x57 med tyske merker

M98KF1, som er ombygget for det norske forsvar (byttet kaliber til 7.62x63 og merket med HÆR, K.ART, FLY etc etter som hvor de har vært brukt)

Jakt og konkurranseombygde M98kF1 (disse kan være i nærmest alle kaliber (fra .22 til 12mm men "ofte" i 6.5x55 eller .308win ), ha fått kikkertsikte, ny trestokk, ny hevarm, ny sikring, nytt magasin etc.)

I tillegg kommer sære utgaver og mausere fra andre deler av verden.

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

rifla heter hær og har kaliberet 7.62mm hvordan [....]

Da er det 90% sikkert en rifle i .30-06 (aka. 7.62x63NATO), men om du ikke en gang vet sikkert vilket kaliber riflen er i vil jeg absolutt anbefale at du hører med noen som faktisk kan finne det ut (og nei, en kompis som har vært fallskjermjeger eller har 2 turer til Afganistan er ingen "våpenekspert"....). Ta den med til børsemaker og la han se over, deretter tar du å melder deg inn i ett skytterlag eller tar jegerprøven og så når du vet hva du driver med tar du rifle med på skytebanen :)

Lenke til kommentar

At det har kaliberet 7.62mm sier ikke noe om det er 7.62x63 NATO (.30-06) eller 7.62x51 NATO (.308). Mest sannsynlig er det førstnevnte, noe du allerede har fått forklart hvorfor. :)

 

Det er bare å prøve seg frem med ammunisjon. En ammunisjonstype som går godt i ett våpen, kan gå dårlig i et annet. Selv bruker jeg Winchester SuperX Silvertip som jaktammunisjon, men har ikke skutt noe dyr med det - så hvordan kulen oppfører seg vet jeg ikke. Presisjonen er god. Til treningsskyting så bruker jeg Remington UMC til 30-06. Skyter med mauser, men produsenten er Zastava - så det er ikke helt likt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Dette er ett helt annet kaliber, og svært skjeldent i "norske" mausere : http://en.wikipedia....7.62%C3%9754mmR

Ikke engang samme kulediameter som på 7.62x63....

Så nok en gang: Du vet tydeligvis ikke hva du driver med, så ta med geværet til børsemaker før du skader deg selv eller andre.

Enig, har man lite peiling. Gå til de som har peiling. Du vil IKKE skyte med feil ammunisjon...
Lenke til kommentar

7,62...

 

Som nevnt her så kan det være to forskjellige kalibre: 30-06 eller .308w

Du kan fint kamre .308 i et 30-06 løp men ikke motsatt. Kamrer du dog en .308 i en 30-06 og drar av KAN det skje ting du ikke blir å like :mrgreen:

En risikerer iallfall å svi seg på barten. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...