Gå til innhold

Ny pc - får ikke signal til skjermen

bfisk

Anbefalte innlegg

Heisveisgodtfolk,

nå har min kamerat som jeg tidligere skrev om fått hjem delene. Regna med at han skulle bygge selv eller få noen andre til å gjøre det for seg, men han har mast hvert 5. minutt siden i dag morges om jeg ikke kunne hjelpe han. Greit, jeg drar opp til han, og bygger i vei.

Delene har han bestilt fra Multicom, husker ikke helt hvilke, men multicom satte sammen opplegget utfra hans ønsker, og gikk god for at alt skulle passe, så jeg tror neppe det er der feilen er. Det jeg husker:

512 kingston DDR

PIV boxed av en eller annen hastighet (2,4?)

Soyo hk

Sapphire Radeon 9600 128mb ddr

Qtec kabinett og qtec 400W PSU

Hd, cdr og floppy hadde han fra før.

Da vi startet første gang (med kun hk, psu, cpu, ram og skjermkort) bootet maskinen uten problemer, ingen pipelyder, alle vifter går som bare det og slikt, men ikke noe signal til skjermen. Tenker at dette fikser vi etterhvert, så jeg smeller inn hd og cdr også. Starter på nytt, hører hd jobbe og lys i cdren, men fremdeles inget signal til skjermen. Dioden på skjermen lyser konstant gult, både på RGB og DVI utgangen. Så lurer jeg på hva som er feil, har jeg gjort noe galt når jeg bygget? Slik bygget jeg:

*Skru i PSU. Passa bare en vei, så det er ok.

*Bytta I/O plate på kab.

*Sjekka hull og slikt på hk, fant 6 tilsvarene hull på bunnplaten.

*Skrudde i spacere (de av metall) med skive mellom dem og bunnplaten.

*Satte i CPUen (passet også bare en vei). Tørket forsiktig av fingermerkene med en brillepusseduk (sånn som ikke loer).

*Satte på boxed kjøleren. Passa også bare en vei. Brukte jevnt trykk når jeg festet, og "rugget litt" slik at jeg er sikker på at den satt ordentlig.

*Festet CPU-fan ledningen på dertil egnet sted.

*Satte i rammen i DDR-A1 (?). Litt hard, men med litt lirk og lur smatt den ned og låste seg på plass

*Satte HK oppi kab. Passa med spacerne.

*Brukte de flate, korte skruene til å feste HK til spacerne. Funka fett, også med tanke på I/O og kortplasser

*Satte oppi AGP kortet med tilhørende festemekanisme.

*Koblet til ATX strømmen og strømmen til en kabinettvifte (på psuet, ingen feilkilde der ;) )

*Forsøkte å starte, som angitt ovenfor.

*Satte inn HD og CDR, og koblet til. Primary master på hd på 80leder kabel, secondary master på cdr, 40leder. Begge parallell, altså, vanlig.

Fremdeles ikke noe bilde på skjermen. Har sjekket alle koblinger, alt ser fint ut. Eneste som virer som den "ikke vil" er rammen, som er svært vanskelig å få ned, men med litt lirk og lur så går det som sagt. Har forsøkt både slot A1 og B1, men ikke A2, det hadde jeg ikke tid til.

Det er ingen pipelyder, og alle vifter går fint. Det er bare et LED på hk, og det lyser grønt. Har også forsøkt "clear cmos" jumperen. Etter å ha cleara cmos og flyttet tilbake, jobber ikke lengre HD (det var winxp på denne fra før), sannsynligvis fordi man kommer inn i cmos. Kan bare ikke fatte eller begripe hva som er galt.

I hk manualen står dette beskrevet. Løsningen skal være å cleare cmos. Samtidig gjør den oppmerksom på at hk kan kortsluttes mot kabinettet, men nettopp med tanke på dette har jeg jo satt på spacere og skiver. Alt det fysiske passer forresten fint.

MEN: Hk manualen advarer mot å bruke 3,3V skjermkort. Da kan hk gå til pieces, sier den. Vet ikke helt om dette sapphire kortet er et 3,3V kort, men når multicom sier det skal passe, så regner jeg med de har peiling? Det fulgte ingen manual med til skjermkortet.

Har anbefalt min kamerat å ta kontakt med multicom pr telefon for å høre hva de har å si. For øvrig var jeg nøye med statisk elektrisitet, avladet meg selv flere ganger ved tafse på vannkran/komfyr osv. Var ikke våt eller skitten på hendene, og tok kun i kantene på PCBet, ikke på noen komponenter. Tok også av meg sokkene fordi jeg sto på et teppe ;)

Noen forslag til hva som kan være problemet? Evig takknemlig for alle svar, det er jeg sikker på at kameraten min er også. Det suger jo å vite at det er problemer med en ny pc.

mvh

bfisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker igrunn som om det er feilprodusert HK, har møtt på de samme som deg 2 ganger, og får bare fikset det ved å bytte i nytt HK. DU kan Eventuelt resette biosen, det funket på det ene kortet. Men det dumme er at du da må resette biosen hver gang du skal starte maskinen, og det er no hærk. Min anbefalning, send inn HK og krev nytt..... bruk eventuelt angrerett.... <--- woops, du hadde visst prøvd å resette den ja...

Husk, at hvis dem har sendt deg HK med feil, må dem betale frakten for å sende den inn igjen, står ganske godt forklart i det norske lovverk, husker ikke paragraf (sikkert noen som legger til den paragrafen ehr senere uansett)

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for svar, begge to.

Nå er det en akutt mangel på rambrikker her omkring. Kan forsøke å sjonglere litt med den rambrikken han har, men det skulle jo gå i hop. Å resette biosen hver gang er jo ganske uaktuellt ;) Han får høre med multicom om han skal sende tilbake. Evt er jo det mest praktiske å sende dem hele maskina og be dem fikse det. De har jo gått god for at alt skulle være i orden, så da får de vel fikse det også. Glad for at det ikke er min pc det her, da ;)

Om noen andre har noen vettuge forslag, keep 'em coming!

bfisk

Lenke til kommentar

Hadde og null signal til skjerm etter montering av aiw 9700pro på abit kt7a-raid (radeon 7200 64mb + asus FX5900 128mb funker godt på dette hovedkortet)

så flyttet jeg aiw 9700pro over på pc nr.2 asus a7n8x deluxe, og her funker kortet fint, bortsett fra at jeg kun kan ha agpx4 i bios for at alle spill skal fungere 100% UTEN frysing AV BILDET og påfølgende rebooting.

Har lest litt om problemer med 9700pro og versjon 1.0 og 2.0 og diverse hovedkort, revision 3.0 skal vist PASSE bedre med flere hovedkort.

Lenke til kommentar

Nå er saken fiksa. Viste seg at jeg hadde glemt å koble til en "P4- kontakt". Faren til kameraten min kjørte opp til multicom med boksen, og de fiksa det uten å ta en krone for det.

Nå funker alt fint, og all cred til multicom for glimrende service, det skal de ha =)

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...