Gå til innhold

Passende høyttalere til Cambridge 650A forsterker

Anbefalte innlegg

Hoppla!

Jeg har en Cambridge 650A forsterker og Dynavoice F-6 høyttalere. Det er ikke ille lyd, men ettersom jeg vant 4+1 i Lotto, tenkte jeg å investere i et bedre par høyttalere. Jeg antar de høyttalerne jeg har nå ikke er optimale.

Surround.no-folka anbefaler Dynavoice M65-EX

Hi-fi-klubben anbefaler Dali Zensor 5

Hva tror dere?

Jeg mener å ha hørt at vekt er bra, som i "jo tyngre jo bedre". Er det noe i det?

Dynavoice-høyttalerne jeg har i dag (F-6) veier 15 kg. Dynavoice-høyttalerne Surround.no anbefaler (M65), veier 27 kg.

Dali-høyttalerne veier 10,5 kg.

Jeg antar det er flere kvalitetskriterier enn kilo, men jeg stusser litt på at Dali-høyttalerne er lettvektere kvantitetsmessig.

Eventuelt andre høyttalertips mottas med takk. PS! Gjerne hvite.

På forhånd takk for svar.

/J

Endret av Jayhawks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Liker dali høyttalere selv, så vil anbefale dem av den grunn men kjenenr ikke dynavoice så kan ikke si noe absolutt. Om vekt betyr noe, legg 17 kg murstein opp dalien og den er en halvkilo tyngre enn dynavoice men lyden blir neppe bedre. Har mer tro på høyttalerelementer, delefiltre og slikt enn vekt i seg selv.

Lenke til kommentar

Hoppla!

Jeg har en Cambridge 650A forsterker og Dynavoice F-6 høyttalere. Det er ikke ille lyd, men ettersom jeg vant 4+1 i Lotto, tenkte jeg å investere i et bedre par høyttalere. Jeg antar de høyttalerne jeg har nå ikke er optimale.

Surround.no-folka anbefaler Dynavoice M65-EX

Hi-fi-klubben anbefaler Dali Zensor 5

Hva tror dere?

Jeg mener å ha hørt at vekt er bra, som i "jo tyngre jo bedre". Er det noe i det?

Dynavoice-høyttalerne jeg har i dag (F-6) veier 15 kg. Dynavoice-høyttalerne Surround.no anbefaler (M65), veier 27 kg.

Dali-høyttalerne veier 10,5 kg.

Jeg antar det er flere kvalitetskriterier enn kilo, men jeg stusser litt på at Dali-høyttalerne er lettvektere kvantitetsmessig.

Eventuelt andre høyttalertips mottas med takk. PS! Gjerne hvite.

På forhånd takk for svar.

/J

Cambridge passer absolutt ikke til Dynavoice M65.... Altfor skarpt. Har mer tro på XTZ på stativ, Dali eller BW på stativ.

Vekt på høytalerne har mest med resonans og stabilitet å gjøre. Pluss at høytalere er tunge men sier lite om hvordan det låter.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Virkelig gode høyttalere veier gjerne en del, men å se på vekt som kvalitetskriterium uten å se på konstruksjonen som helhet blir som å se på kun watt i forsterkeren.

Hva savner du i anlegget du har nå?

Jeg ville kanskje sett på B&W DM685, en ganske artig høyttaler som gir mye for pengene. Samtidig er det kjøpers marked på bruktmarkedet for tiden. Jeg ville derfor sett etter litt på AVforum og Hifisentralen sine bruktmarkeder. Der skal du finne mange fine måter å svi av 7-8 000 på som gir mer for pengene.

Personlig synes jeg Dali låter bra på Cambridge, men det kan bli noe direkte i toppen for enkelte. XTZ med bånddiskant kan være et alternativ også.

Det ligger et par Monitor Audio GS20 på brukten på hifisentralen. De ville jeg virkelig vurdert. De spilte bedre enn B&W CM9 (litt mer åpen i toppen) og er lettere å drive. Jeg kjenner CM9 bedre enn de fleste etter å ha jobbet noen år på Hi-Fi Klubben, og da min kjære far skulle ha hjemmekino var det GS20 som endte opp i stuen. Han er meget fornøyd med det. De drives av en mellomklasse+ Yamaha-reciever.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hva savner du i anlegget du har nå?
Jeg savner litt bass, rett og slett.

En kompis av meg har Cambridge 550 forsterker og et par gamle B & W v204. Jeg ble imponert over lyden, og ikke minst den fyldige bassen. Jeg var ganske sikker på at jeg overså en basskasse der, men det var det ikke. Source direct var på, så bassen var heller ikke fiklet med. Jeg har ikke grublet så mye på høyttalere i det siste (derav lang svartid), men nå i helgen ble jeg rett og slett misunnelig :-)

Hyllehøyttalere er utelukket, så jeg trenger altså et par gulvhøyttalere med litt mer fylde enn Dynavoice f-6.

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket opp Monitor Audio, enten RX6 eller BX6.

Burde passe veldig fint med Cambridge. Snakk med Hifihuset så får du sikkert en god pris på de.

Takk for tipset. Jeg lånte et par BX6, men syntes ikke det var nevneverdig forskjell. Ihvertfall ikke stor nok til å forsvare investeringen. Så jeg endte opp med å kjøpe et par Dynavoice F-7. De ga faktisk bedre mer bass enn BX6-ene. Case closed :-)

http://surround.no/Produkter/Høyttalere/Gulvhøyttalere/Dynavoice/Dynavoice-Magic-F-7-EX-White-High-Glossy-PAR-100025-p0000000030.aspx

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...