AzureCloud Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Har Nikon D7100. Noen ganger ser jeg at autofukus punkter i søkeren først får rød farge for så å skifte til sort. Dette skjer ikke alltid. Under hvilke forhold skjer dette og hva betyr det? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Du har valgt en oppsetning hvor kameraet selv skal velge hvilke fokuspunkter som skal brukes, og så lyser kameraet disse opp et kort øyeblikk for å vise deg hvilke fokuspunkter kameraet har valgt. Hvis det glimter opp fokuspunkter over strandlinjen i det fjerne, mens du egentlig mente å bruke fokuspunktene som er over personen i forgrunnen, eller omvendt, så er dette et hint til deg om at du skal prøve å fokusere en gang til, evt velge andre fokuspunkter manuelt. Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 20. april 2013 Forfatter Del Skrevet 20. april 2013 Hmm, dette skjer i P-mode med Single autofokus-punkt valgt også. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Da har du ikke fått fokus korrekt, og kameraet gir beskjed om det. Du kan enkelt teste dette med og fokusere mot en 100% ensfarget vegg uten strukturer på litt avstand. Lenke til kommentar
fasst Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Mulig jeg har misforstått dette (har D7100), men jeg tror, det 1/2 sekundet du ser det, viser deg de aktive fokuspunktene med den innstillingen du har valgt og med det motivet du har i søkeren. Du spør sikkert fordi, som jeg, synes det er lite/dårlig beskrevet i manualen. Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 21. april 2013 Forfatter Del Skrevet 21. april 2013 Skulle fortsatt gjerne hatt en god forklaring på under hvilke omstendiheter fokuspunktene lyser opp rødt for så å visen med sort og under hvilke omstendigheter de går rett i sort. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 De lyser opp med rødt når fokuspunktene er aktive og viser at det som er under fokuspunktene nå er i fokus? Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 21. april 2013 Forfatter Del Skrevet 21. april 2013 Mange ganger (oftest), så lyser disse ikke rødt i det hele tatt. Kun sort. Selv om fokus jobber fra ikke-i-fokus til i-fokus. Det rimer ikke. Andre ganger starter det med røde lysende fokuspunkter som skifter til sort når fokuseringen er ferdig (i fokus). Lenke til kommentar
fasst Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 (endret) Som jeg skrev tidligere, det er aktive fokuspunkter, men fargen rød har ingenting med aktiv å gjøre. Aktive er de uansett om de er sorte eller røde. Har søkt etter info om dette og prøvd meg frem. Prøv følgende: Med enkeltpunkt, fokuser på noe lyst, en lampe eller lignende. Da vil du se at fokuspunktet ikke vises i rødt noen millisekund, men går i sort direkte. Gjør det samme, fokuser på noe mørkt/sort. Da vil du, forhåpentligvis som jeg, se at fokuspunktet går i rødt og deretter til sort. Her et sitat fra en artikkel: 'What you see in framing is what you get; the finder is large to the eye and rests comfortably on the face. The focus points show up in black and, when in dim conditions, illuminate red to confirm focus. No complaints here.' Endret 21. april 2013 av fasst Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 21. april 2013 Forfatter Del Skrevet 21. april 2013 Ok, så fargen på fokuspunktene endrer seg (sort eller rødt) for å være mer synlig for den som fotograferer avhengig av lysforhold / motiv? Det virker jo smart! Lenke til kommentar
fasst Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Ok, så fargen på fokuspunktene endrer seg (sort eller rødt) for å være mer synlig for den som fotograferer avhengig av lysforhold / motiv? Det virker jo smart! Ser slik ut.(Til noen finner en annen forklaring ) Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Det røde blinket er fokusbekreftelsen når utløseren trykkes halveis ned som viser deg hvilket fokuspunkt som er i fokus. Også tennes det en "lampe" i søkeren som forteller at fokus enda er der, men det røde lyset i fokuspunktet lyser ikke lenger. Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 21. april 2013 Forfatter Del Skrevet 21. april 2013 Det røde blinket er fokusbekreftelsen når utløseren trykkes halveis ned som viser deg hvilket fokuspunkt som er i fokus. Også tennes det en "lampe" i søkeren som forteller at fokus enda er der, men det røde lyset i fokuspunktet lyser ikke lenger. Det kan ikke stemme for noen ganger er det bare sort. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 (endret) Det er nå den funksjonen det lyset skal ha. Er ikke de valgte punktene sorte hele tiden, eller mener du at de er "usynlige" og dukker opp som sorte når fokus bekreftes? Kan du ta bilder når AF er på og de bare er sorte? Endret 21. april 2013 av pybalto Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 21. april 2013 Forfatter Del Skrevet 21. april 2013 (endret) Det er nå den funksjonen det lyset skal ha. Er ikke de valgte punktene sorte hele tiden, eller mener du at de er "usynlige" og dukker opp som sorte når fokus bekreftes? Kan du ta bilder når AF er på og de bare er sorte? Autofokus-punktene oppfører seg på 2 forskjellige måter når utløseren trykkes halvveis: a) Dukker opp som røde punkter og endres til sort når fokuseringen er ferdig (i fokus) b) Dukker opp som sorte punkter og forblir sorte når fokuseringen er ferdig (i fokus) Endret 21. april 2013 av AzureCloud Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Så da er det sånn at før du tar å trykker halveis ned så ser du ingen fokuspunkter? Og om det er valgt f.eks. bare senterpunkt så oppfører det seg ikke likt hver gang. Nei, jeg må bare si at jeg ikke aner hva som er forskjellen da. Lenke til kommentar
Oladal Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Har Nikon D7100. Noen ganger ser jeg at autofukus punkter i søkeren først får rød farge for så å skifte til sort. Dette skjer ikke alltid. Under hvilke forhold skjer dette og hva betyr det? Hvis AF punktbelysning i menyen er satt til auto , da lyser autofokuspunktene røde bare når det er behov for det i dårlig lys . I menyen kan du stille dem til å lyse røde hele tiden , eller du kan slå dem av . Jeg regner med att auto funksjonen er der for å spare strøm . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå