Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan kjennes angst ut?

Slughorn

Anbefalte innlegg

Hei :)

Lurer på om jeg har angst, men hvordan kjennes egentlig angst ut?

Er litt usikker på hva angst faktisk er.

Jeg kan prøve å forklare hvordan jeg føler meg:

Plages veldig med en indre uro store deler av dagene. Det kjennes ut som jeg er nervøs, som om jeg skal holde en tale for mange mennesker.

Føler meg uvel, litt småkvalm og generelt helt jævlig.

Begynner å bli skikkelig lei.

Har jeg angst? Hvis ikke, hva har jeg?

Endret av Slughorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det her er nok ikke rette plassen for å finne ut hva du har, for det trenger du fagpersonell.

Videre anser jeg det som urimelig å tro at angst oppleves på samme måte av alle mennesker som opplever det (dog har jeg ingen kunnskap om emnet og kan ta fullstendig feil).

Uansett, min opplevelse av angst (en mild sosial angst) kom ofte i forbindelse med sosiale hendelser som fester og byturer. Om lag 1-2 timer før jeg skulle ut døra ble jeg brått svært kvalm og uvel, med en sterk følelse om at jeg ikke har lyst til å gå utenfor døren min. Denne følelsen ga seg sjelden før jeg hadde vært hvor enn jeg skulle en liten stundt (én til to glass med øl eller vin). Det første glasset innebar synlig skjelving.

-Deluze

Lenke til kommentar

Hei :)

Lurer på om jeg har angst, men hvordan kjennes egentlig angst ut?

Er litt usikker på hva angst faktisk er.

Jeg kan prøve å forklare hvordan jeg føler meg:

Plages veldig med en indre uro store deler av dagene. Det kjennes ut som jeg er nervøs, som om jeg skal holde en tale for mange mennesker.

Føler meg uvel, litt småkvalm og generelt helt jævlig.

Begynner å bli skikkelig lei.

Har jeg angst? Hvis ikke, hva har jeg?

Du skriver lite om din livssituasjon og når dette oppsto. Det høres i allefall som om du har en følelsesmessig uro, ja. Dette kalles ofte "generell angst" hvis det ikke er noen spesiell eller åpenlys grunn til denne uroen.

Dra til legen og få sjekket det fysiske. Deretter, hvis alt tilsynelatende er i orden, kan du henvises til en psykolog e.l.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Du skriver lite om din livssituasjon og når dette oppsto. Det høres i allefall som om du har en følelsesmessig uro, ja. Dette kalles ofte "generell angst" hvis det ikke er noen spesiell eller åpenlys grunn til denne uroen.

Dra til legen og få sjekket det fysiske. Deretter, hvis alt tilsynelatende er i orden, kan du henvises til en psykolog e.l.

I følge MADRS (Montgomery And Åsberg Depression Rating Scale) har jeg alvorlig depresjon.

Full info i denne tråden: http://www.diskusjon... (Situasjonen har forverret seg mye etter dette, gammel tråd)

Endret av Slughorn
Lenke til kommentar

I følge MADRS (Montgomery And Åsberg Depression Rating Scale) har jeg alvorlig depresjon.

Det kan du godt ha rett i. Uro er en stor del av depresjonsbildet. Jeg hadde ikke lyst å nevne depresjon siden det å diagnostisere folk over internett, og spesielt med så lite info, bare er tull. Jeg hadde heller ikke lest din andre tråd.

Hva er det du ser for deg at du skal få svar på her inne som ikke psykologer har gitt deg svar på til nå? Jeg mener ikke å være avvisende eller noe slikt, men dette har du slitt med lenge og du har gått i behandling. Jeg regner med at du har spurt om dette flere ganger før. Derfor lurer jeg på hva du ser for deg at folk her inne kan hjelpe deg med.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Det kan du godt ha rett i. Uro er en stor del av depresjonsbildet. Jeg hadde ikke lyst å nevne depresjon siden det å diagnostisere folk over internett, og spesielt med så lite info, bare er tull. Jeg hadde heller ikke lest din andre tråd.

Hva er det du ser for deg at du skal få svar på her inne som ikke psykologer har gitt deg svar på til nå? Jeg mener ikke å være avvisende eller noe slikt, men dette har du slitt med lenge og du har gått i behandling. Jeg regner med at du har spurt om dette flere ganger før. Derfor lurer jeg på hva du ser for deg at folk her inne kan hjelpe deg med.

Har aldri fått behandling for dette. Det jeg nevnte i den andre tråden angående psykologer er veldig lenge siden, var 13-14 år på den tiden og det var på grunn av en helt annen sak. Skjønner at det var litt forvirrende, beklager :)

Spørsmålet mitt står fortsatt, høres det ut som angst?

Prøver ikke å sette en diagnose her og nå, vil bare ha en pekepinn.

Takker for alle svar hittil!

Endret av Slughorn
Lenke til kommentar

Uten at dette skal på noen måte skal være en diagnose eller forsøk på "nett-doktor", så høres det ut som du i aller høyeste grad sliter følelsesmessig. Det høres ut som du sliter med angst og uro, sannsynligvis i sammenheng med en depresjon.

"Angst" er likevel et ganske bredt begrep:

Generalisert angstlidelse:

Dette er en form for angst som kan beskrives som bekymringsangst. Man har irrasjonell og altoppslukende bekymringer for det meste, gjerne hverdagslige ting som barnas ve og vel, egen helse, økonomi osv. Bekymringene preger tilværelsen, man kan få problemer med å sove og å gjennomføre daglige gjøremål.

Panikkangst:

Panikklidelse er en angstlidelse som kjennetegnes av tilbakevendende alvorlige panikkanfall. Det kan også innebære betydelige atferdsendringer som varer i minst en måned, og vedvarende bekymringer for konsekvensene ved å få et nytt anfall..

Sosial angst:

Sosial angst, også kalt sosial fobi, kjennetegnes ved frykt for oppmerksomhet fra andre og redsel for øyekontakt. Man er redd for å dumme seg ut eller bli ydmyket. Det kan være uoverkommelig å snakke høyt på et møte, spise i kantina sammen med kolleger eller gå i selskap. Mange blir sosialt isolert som følge av sosial angst.

Spesifikke fobier:

Det er vanlig å være redd for edderkopper, slanger, hunder eller høyder, men for noen tar denne redselen overhånd og former hverdag, tanker og følelser i så stor grad at det blir til en psykisk lidelse.

Tvangslidelse:

Tvangslidelse er tvangstanker og tvangshandlinger eller -ritualer. Det regnes som en angstlidelse, selv om den for eksempel har en egen brukerorganisasjon. Tvangstanker er påtrengende tanker, følelser, ideer eller fornemmelser som du ikke klarer å fjerne med egen vilje. Tankene er ofte skremmende, knyttet til død og ulykker, og fremkaller sterk angst hos mange. For å dempe angsten og tankene gjennomfører man handlinger som å sjekke komfyren, vaske hendende gjentatte ganger osv. Gjøres ikke disse handlingene, opplever man at tvangstankene og angsten blir verre..

(Posttraumatisk stresslidelse kan også regnes som en form for angst.)

Som du ser, så er spørsmålet ditt svært vanskelig å besvare over nettet. Du opplever angst og uro, så har du angst og uro. Spørsmålet er hvorfor og hva som skal til for å få bukt med dette. Der må du oppsøke profesjonell hjelp. Det er stor forskjell på psykologer og psykiatere, så du må finne en som passer for deg.

I tillegg kan medisiner være til stor hjelp. For mange ligger depresjon i bunnen av angsten og uroen, og dermed blir angsten et symptom. Derfor kan anti-depressiva være aktuelt for deg slik at du får stabilisert det kjemiske i kroppen og dermed kan bryte den onde sirkelen som dette ofte er. Angst kan gi depresjon og depresjon kan gi angst.

Angst oppleves veldig individuelt og graden av angsten er også med å påvirker symptomene. Hvis du kjenner igjen noen av disse symptomene kan du ha utviklet en angstlidelse:

• Får uventede anfall med panikk og uro i kroppen.
  • Merker hjertebank, rask puls eller ubehag i brystet.
  • Begynner å skjelve, svette, blir svimmel, ør eller ustø.
  • Angsten blir så sterk at du er redd for å dø eller miste kontrollen.
  • Unngår å ta offentlige transportmidler, gå i overfylte butikker eller sitte midt på raden.
  • Er redd for å få angstanfall i situasjoner der det er vanskelig å komme seg unna eller få hjelp.
  • Å føle seg hemmet i sosial omgang og det vanskelig å snakke med andre.
  • Er redd for å ta ordet i grupper.
  • Er plaget av vedvarende angst og bekymring.
  • Synes det er vanskelig å kontrollere din angst og bekymring.
  • Andre sier at du bekymrer deg mye.
  • Føler deg stadig anspent og har ofte muskelspenninger.
  • Blir fort trett eller har vansker med å konsentrasjon.
  • Føler deg urolig eller har du søvnvansker.
  • Angsten og bekymringene fører til at du er plaget eller fungerer dårlig i hverdagen.

Håper dette var til hjelp.

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for et gjennomført og godt svar, LiamH. Fikk definitivt en bedre forståelse for hva angst er, og hva det innebærer.

Føler at jeg kjenner meg mest igjen i generalisert angstlidelse og kanskje et live snev av sosial angst. Tror absolutt depresjonen er grunnen, siden den kom først.

Som jeg nevnte i den andre tråden, jeg har røyket ganske mye cannabis det siste året. I perioder hver dag, og flere ganger daglig. Det tror jeg heller ikke har vært noe bra særlig for psyken. Men det er ikke roten til alt, siden problemene kom før dette.

Endret av Slughorn
Lenke til kommentar

Angst er å være redd.

Angst er en naturlig følelse som vi trenger for å klare oss i hverdagen. Uten angst ville vi raskt omkomme, for det er psykens måte å gi beskjed om at vi står over for en fare.

Angst oppleves som et ubehag, en indre uro. Det skjer en kroppslig aktivering der en rekke organ er involvert; de mest merkbare økt puls og svette ( i hender og på føtter spesielt) og endret pust. Tankemessig skjer det flere ting, der det viktigste er en skjerping av konsentrasjon og fokus.

De fleste vil forsøke å komme seg unna det som har utløst angsten.Dette er overlevelsreflekser vi er utstyrt med.

Angst kan bli et problem dersom en reagerer sterkt i situasjoner som ikke er farlige. Da kan vi begynne å snakke om angst som en diagnose.

Men i seg selv er angst nødvenig og viktig for å klare seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mja, da skiller vi vel ofte frykt fra angst, selv om det er akkurat det samme. Greit nok at angst er nødvendig, men for ordens skyld er det greit å plassere angst som grunnløs frykt, og vanlig frykt som sunn fornuft.

Jeg synes at "angst" blir brukt i for mange sosiale situasjon ala "jeg får helt angst" av ditt eller datt. Når angst er en diagnose vil det nok føles svært dramatisk og annerledes enn ved å være normalt nervøs før en prøve osv. Samtidig er det bra at temaet ikke blir taboo, og folk ikke føler at å ha angst er galt. Det er jo så alt for mange som sliter med en eller annen form for angst.

Forøvrig +1 på LiamH, veldig bra innlegg. Både han og Deluze er inne på at angst kan oppleves veldig forskjellig på folk, noe som er veldig viktig. Jeg tror definitivt at TS kan ha angst, men det beste er vel å ta kontakt med fastlegen sin, og ta det derifra. Det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort, men jo før du tar tak i et problem, jo raskere kan du bli kvitt det.

Litt angående cannabis. Det som kan være et problem med det er vel at du fort tyr til å røyke litt når du føler en uro. Det blir litt som å selvmedisinere seg selv, ved å fjerne din potensielle angst med cannabis. I ren spekulasjon, vil jeg nesten si at en røyk i blandt vil være godt for psyken, ved å gi hjernen litt pusterom, uten bekymringer. Men ved meget bruk, vil nok dette være til skade, både for depresjoner og angst, siden det alltid vil være lettere å bare ta seg en joint. Nuvel, det er min personlige erfaring, men bør oppfattes som ren spekulasjon av TS.

Lenke til kommentar

Riktig, det skilles mellom angst og frykt. Men det er kun et språklig skille.

Angst i dagligtale og angst i diagnostisk forstand er ikke vesentsforskjellig, det er kun snakk om en forskjell i styrke.

Det er like mange måter å oppleve angst på, som der er mennesker, derfor er det feil å anta at angst har lik årsak og er likt sammensatt hos alle mennesker. Lite tyder på det.

Angst blir en sykdom når reaksjonen ikke står i rimelig forhold til situasjonen, enten ved at den er for kraftig (overreagering) eller at angsten ikke avtar når den farlige situasjonen er over (generalisert). Som nevnt i natt, er det vanligvis fire komponenter i angst: kroppslige, tankemessige, emosjonelle og adferdsmessige endringer som har som formål å sette organismen i beredskap, så kalt 'fight or flight'.

Når angst blir et problem og en sykdom, skyldes det et samspill av genetiske faktorer, uheldige oppvekstbetingelser og tilstrekkelige belastninger får å utløse angsten.

Angst er en diagnose i seg selv, men også et følgesymptom ved de fleste andre psykiske plager. Det er derfor viktig å utrede at det ikke ligger andre plager bak den ytre angsten.

Det som særmerker angst (selv om du ser det ved andre psykiske plager også), er den typiske 'unngåelsesadferden' som mange utvikler; den engstelige unngår de situasjoner som utløser angst, noe som raskt forsterker angsten. I behandling er det ofte nødvendig å prøve å bryte denne selvforsterkende adferden og øve på det som virker skremmende.

Hasj eller andre rusmidler er dårlig medisin for psykiske plager, da det er en typisk unngåensesadferd som i tillegg er heftet med en rekke negative bivirkninger som kan forsterke angst og andre psykiske plager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tusen takk for et gjennomført og godt svar, LiamH. Fikk definitivt en bedre forståelse for hva angst er, og hva det innebærer.

Føler at jeg kjenner meg mest igjen i generalisert angstlidelse og kanskje et live snev av sosial angst. Tror absolutt depresjonen er grunnen, siden den kom først.

Som jeg nevnte i den andre tråden, jeg har røyket ganske mye cannabis det siste året. I perioder hver dag, og flere ganger daglig. Det tror jeg heller ikke har vært noe bra særlig for psyken. Men det er ikke roten til alt, siden problemene kom før dette.

Hvor mye er "ganske mye" - ant gram?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

1-2 gram dagen, kanskje. Hvordan det?

Personlig erfaring. Høres litt mye ut med opptil 2 gram dagen. Hva skjer hvis du kutter ut noen dager. Blir angsten større, mindre, eller på samme nivået.

Lenke til kommentar

Personlig erfaring. Høres litt mye ut med opptil 2 gram dagen. Hva skjer hvis du kutter ut noen dager. Blir angsten større, mindre, eller på samme nivået.

Ja, det er vel litt mye. Har gått rundt i tåka en stund. Når jeg kutter ut får jeg store prolemer med å sove ordentlig på noen døgn. Angsten blir litt verre, men det går tilbake til normalt.

Takker for et fint svar, dag1234 :)

Endret av Slughorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hasj eller andre rusmidler er dårlig medisin for psykiske plager, da det er en typisk unngåensesadferd som i tillegg er heftet med en rekke negative bivirkninger som kan forsterke angst og andre psykiske plager.

Må bare kommentere på dette. Det er helt klart en unngåelsesatferd. Prøvde morfin i pilleform, og ble veldig forelsket i dette, men har holdt meg unna i frykt for å havne på kjøret. Men hvis jeg er langt nok nede bryr jeg meg ikke om min egen helse. Kan se for meg selv som en heroin-junkie, og det ser ikke pent ut.

Endret av Slughorn
Lenke til kommentar

Mja, da skiller vi vel ofte frykt fra angst, selv om det er akkurat det samme. Greit nok at angst er nødvendig, men for ordens skyld er det greit å plassere angst som grunnløs frykt, og vanlig frykt som sunn fornuft.

Angst er frykt pga av at "frykt" faller inn under berepet "angst". :)

Angst er en psykologisk og fysiologisk tilstand som er kjennetegnet av kroppslige, følelsesmessige, kognitive og atferdsmessige komponenter. Angst kan innebære følelser av frykt, bekymring, uro og panikk.

Frykt er en følelse som man kjenner ved trussel eller risiko, både ekte og innbilt.

Det som det ofte skilles mellom er angst og angstlidelser. Altså, når angsten går ut over og påvirker ditt daglige liv og din livskvalitet.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...