Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God morgen!

 

Jeg reiser til Kambodsja på alenetur i august! gleder meg som en liten guttunge :rofl:

 

I denne tråden ønsker jeg tips om hva jeg bør gjøre når jeg kommer dit, hvor jeg bør dra og hva jeg bør forberede (er vane med å reise i Asia) spesielt m/tanke på Kambodsja.

Jeg elsker å reise uforberedt og bestiller aldri hotell for mer enn den første natta før jeg reiser, men er likevel glad i å ha et ide-mylder i hodet når jeg kommer frem, slik at jeg bare kan velge og vrake i løsninger som det passer meg - derfor er alle tips&triks satt stor pris på.

 

Om du har vært i Kambodsja vil jeg gjerne høre noen historier, del det du husker best fra reisen :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ta buss fra Phnom Penh til Siem Reap styr unna minibussene. Varmt, klamt, trangt, bråkete og kjørt av villmenn.

 

Bodde på Hotel Europa i PP, og det var helt greit, rundt 12-15 dollar natten tror jeg.

 

Stikk innom Friends for en matbit og Sharkeys for øl og spill.

 

Tuol Sleng (S-22) gjorde inntrykk, men ikke så mye som mopedturen ditt. Ungdom rett fra bygda totalt fryktløs på en motorsykkel minst fire ganger eldre enn ham.

 

Det jeg kom på i farten :)

Lenke til kommentar

Har kun vært i Siem Reap i 3 dager, dette var en impulstur ifra Malaysia (også alene) i fjord. Bestilte rom på hotellet Prins D'Angokr. Dette var sikkert det beste du kan oppdrive der (http://www.princedangkor.com/). Møtte opp på flyplassen og måtte vise pass og betale 20 dollar for reisevisum + litt mer fordi jeg ikke hadde med 2x passfoto.

 

Etter å ha tatt bagasjen så møtte jeg opp på taxi-standen, der fikk jeg utdelt en sjåfør på kun en moped (ingenting annet) som kjørte meg til hotellet. Han spurte om han skulle komme og plukke meg opp litt senere med tuktuk koblet på mopeden. Dette sa jeg ja til, han hadde en prisliste med priser på hvor han kunne ta meg til av de forskjellige severdighetene. På hotellet så har jeg aldri vært så godt mottatt noen gang på noe annet hotell i verden (jeg reiser mye).

 

Rundt firetida skulle tuktuken hente meg for å se på solnedgangen fra toppen av en ås. Etter at dette var gjennomført så tok taxisjåføren meg på en guidet tur på restauranter og lignende lokale smaksopplevelser. Ble og spur om jeg ville bli med på alt mulig annet også, feks skyting på kyllinger, masasje og båtturer, takket nei til dette. Taxisjåføren endte opp med å bli min turkamerat/ guide for disse dagene, obs på at han var med på øldrikking så han ble like påvirket som meg.

 

Neste dag ble vi enige om å stå opp kjempetidlig for å se på soloppgang foran Ankor Wat. Startet kl 0500 og fikk sett en hel drøss templer inkludert et som lå 1 times kjøring unna Siem Reap. Du betaler 20 dollar pr dag for å komme til templene igjennom en bomstasjon. Taxisjåføren ventet ved parkeringene når jeg var å så på severdighetene, men ga tips om hva jeg burde se og hvor lang tid jeg skulle bruke. Etter alle severdighetene (ca kl 1900) så ble det ny runde med restauranter, barer (du får utlevert øldamer som underholder deg mens du drikker, (kun snakking)) og karaokebarer (obs dette er litt som bordeller der du får utlevert en dame som underholder deg (jeg vet ikke hvor langt de går da jeg følte de var der uten noen annen mulighet annet enn at de var pene, så jeg lot de være øldamer)). Endte opp med en fantastisk utekveld varte til 04 og både jeg og taxisjåføren hadde drukket like mye øl så var litt skeptisk på kjøringen hans, men endte bra. Var hvist helt normalt ifølge taxisjåføren, jeg vet ikke om det finnes lover mot kjøring i alkoholpåvirket tilstand heller.

 

Flyet gikk tilbake til Malaysia kl 1130 neste dag så taxisjåføren møtte opp på hotellet 2 timer før dette, men jeg greide selvfølgelig å forsove meg så jeg rakk akkurat flyet, taxisjåføren var like blid og vi tok farvell med hverandre som venner

 

For å si litt mere om Siem Reap så var det ca 34 grader og tørt, dette var i mars så da er det tørketid. Andre turister bestod for det meste av kinesere, blandt noen få vestlige. Du ser litt fattigdom ved at barn tigger, men ikke gi noe til de, de burde heller oppfordres å gå på skole et ved at turistene ikke gir noe. En burde også passe på at øldamene ikke drikker så mye som du eller ikke i det heletatt, evt vann da de har som jobb å drikke øl hver dag, med de problemene det fører med seg. De fleste snakket ok engelsk, mens taxisjåføren snakket bra engelsk men han var 34 år da.

 

Totalprisen var ca 1200kr for tur retur billett Malaysia Kambodsja, 650kr pr natt på hotellet, 60 dollar til taxisjåføren, 2 dollar pr øl til meg og taxisjåføren (jeg spanderte) og maten var veldig billig + visum kostnader.

 

Ellers så vil jeg påstå at Kambosja er en fremdeles ikke vestliggjort turistskatt, jeg kunne tenke meg å ha sett Phnom Penh (største byen) og Sihanoukville (ved kysten), kan fly til begge steder fra Siem Reap evt buss som sikkert er mye mer eksotisk.

 

Forbehold om skrivefeil :wee:

 

Ps: Om kambodsja har blitt som Taihland nå vet jeg ikke noe om da jeg ikke har vært der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var i Kambodsja en ukes tid i 2011.

 

Det jeg kan si er:

 

1) Phnom Penh er den kuleste byen jeg har vært i, i Asia.

 

2) Pass deg i den byen. Folk vil prøve å lure deg. De sier at de har vært fanger under Røde Khmer o.l selv om de basically kun er femten år for å få litt spenn. Men det er jo lov å prøve.

Lenke til kommentar

Og ja, ikke ta imot røykelsespinner fra munker ved templene, de tar deg med til budda/ wathever statuen sin og forventer at du betaler 10 dollar. Samt ikke sett deg på tepper lagt på bakken foran fotoplasser, der er det forventet at du skal kjøpe overpriset te og lignende.

 

Ha en flott tur, jeg stikker muligens til Kambodsja i july. En plass jeg definitivt skal til i sommer er Burma (Maynmar).

Lenke til kommentar

...øl..

 

+1 for suverent svar :)

 

Det høres ut som du hadde en meget bra 3-dagers i Siem Reap. Jeg skal nok dra hit jeg også.

Jeg pleier ikke være så veldig opptatt av ruiner og museer, men akkurat Ankor Vat skal jeg se.

 

Jeg flyr fra Norge til Bangkok og derfra til PP. Du sier du vil se PP, så om du er der samtidig med meg skal jeg rive i en øl eller 2 :)

Lenke til kommentar
Phnom Penh er den kuleste byen jeg har vært i, i Asia.

 

coolt! :)

på hvilken måte?

 

Pass deg i den byen. Folk vil prøve å lure deg. De sier at de har vært fanger under Røde Khmer o.l selv om de basically kun er femten år for å få litt spenn. Men det er jo lov å prøve.

 

Jepp, styre unna feller er jeg blitt flinkere til etterhvert som jeg har reist. Tenker meg alltid om 2 ganger før jeg gir et svar på et hvilket som helst spørsmål når noen kommer snikende inn på meg :)

Lenke til kommentar

Og ja, ikke ta imot røykelsespinner fra munker ved templene, de tar deg med til budda/ wathever statuen sin og forventer at du betaler 10 dollar. Samt ikke sett deg på tepper lagt på bakken foran fotoplasser, der er det forventet at du skal kjøpe overpriset te og lignende.

 

Ha en flott tur, jeg stikker muligens til Kambodsja i july. En plass jeg definitivt skal til i sommer er Burma (Maynmar).

 

Munkene er ikke som i gode gamle fighting-filmer altså...totalt uinteresserte i vestlige verdier og penger.. :nei:

 

God tur ah!

Lenke til kommentar

Jeg flyr fra Norge til Bangkok og derfra til PP. Du sier du vil se PP, så om du er der samtidig med meg skal jeg rive i en øl eller 2 :)

 

Jeg flyr også til Bankok i midten av july og retur derifra i midten av august, vi får se om veiene våres møtes. Får utveksle kontaktinfo på pm hvis du ser mulighet for en pils i PP.

 

Skal du se på ruintempler så se på det som filmen Tomb Raider ble spilt inn med, forutenom Ankor Wat.

Lenke til kommentar

Jeg flyr også til Bankok i midten av july og retur derifra i midten av august, vi får se om veiene våres møtes. Får utveksle kontaktinfo på pm hvis du ser mulighet for en pils i PP.

 

Skal du se på ruintempler så se på det som filmen Tomb Raider ble spilt inn med, forutenom Ankor Wat.

 

Der vil alltid være mulighet for å ta en pils :dribble:

 

Den filmen har jeg av en eller annen merkelig grunn ikke sett..er den spilt inn i Kambodsja?

Har riktignok spilt flere av spillene "hennes" :)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å få en guide til å følge deg rundt i templene i Siem Reap vis du drar dit. Vi bodde på Earthwalkers, ikke noe veldig fancy, men helt OK. Vennlige og hjelpsome ansatte. Var veldig lite på hotellet uansett. Hvis ikke så har du jo det norskeide Soria Moria Hotel.

 

Var en tur i Sihanoukville og. Der var det veldig mange backpackere som lagde bra med liv i byen på kveldene. Hotellet vi bodde på der hadde privat strand, så fikk ikke sett så mye av de andre i området. Independence Hotel het det, der var det veldig fint og super service. :)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å få en guide til å følge deg rundt i templene i Siem Reap vis du drar dit.

 

Har lest ymse om dette med guiding her..

Det høres kanskje helt tett ut, men jeg vet med meg selv når jeg kommer hit, at jeg kommer til å være mer interessert i hva jeg ser, ikke hva jeg hører...men det er klart, litt årstall osv fra en guide skader kanskje ikke :)

 

Sihanoukville

Ja hit og vil jeg dra. Dette er en strandby helt i sør, stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

Når jeg var der på gjennomreise fra Thailand til Vietnam, med stopp i Siem Reap og Phnom Penh, så hadde vi en litt ubehagelig opplevelse på grensen fra Thailand. Dette var i 2007, så det er jo litt lenge siden. Jeg og min daværende samboer valgte å hoppe av bussen på grensen, for å leie en taxi/privat bil innover i landet, siden turistbøkene sa veiene var elendig og å ta buss inn til Siem Reap ikke var noen behagelig reise.

 

Siden Kambodsja er veldig fattig ville det være billig uansett å leie en bil, som kan svinge unna alle hullene etc. Og vi tenkte at det virket logisk. Det vi ikke visste, var at det er en turistmafia der uten like. Man kunne leie buss fra Bangkok til Siem Reap til en veldig billig penge, men denne bussen stopper der den vil (ved plasser der de kan selge vann og snacks til reisende), så pengene som går tilbake til reisebyrået vil alltid bli mer enn billettprisen. Vi snakket med reiselederen og sa vi hadde tenkt å hoppe av ved grensen og leie en taxi videre. Og han sa det var ingen problem.

 

Når vi kom fram til grensen så måtte vi først stå i kø der de skulle sjekke pass. Det var ingen taxi i nærheten, og ingen kom bort til noen av turistene for å selge noe eller tilby skyss videre. Det virket som om de lokale innbyggerene ved grensebyen var redde for å snakke med oss. Vi visste ikke helt hva vi skulle gjøre. Reiselederen tilbød oss om å komme på bussen igjen mot at vi betalte dobbelt pris. Denne var vi uenige i siden vi tross alt hadde betalt samme pris som alle andre, og det skulle rekke helt fram, men det var uaktuelt. Så vi ble stående å snakke litt sammen og tenke en stund.

 

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg en hvit mann som snakket engelsk med noen lokale folk. Denne mannen var ikke en del av vårt reisefølge. Jeg hørte han snakket skandinavisk engelsk, og når jeg spurte ham fant jeg ut han var svensk. Han hadde jobbet på en skole i grensebyen som en del av et frivillig prosjekt for å gi utdanning til trengende. Han ga oss litt bakgrunnsinfo om hvordan tilstanden var der.

 

Turisme er en veldig stor del av folks inntekt i dette veldig fattige landet. Det er ikke uten grunn du finner utrolig masse tiggere og folk som skal selge deg ting overalt. Vi ble med svensken, da han skulle vise oss hvor vi kunne finne en taxi for å komme oss til Siem Reap. Han praiet to tuk-tuks for å kjøre oss dit. Når vi satte oss på disse kom reiselederen etter oss i en praiet scooter, og ropte høylydt til de som kjørte tuk-tukene. De virket ganske skremt av hele opplegget, men vi kom omsider unna. Vi fulgte etter svensken til en liten familie et lite stykke unna. Alle barna gikk uten klær, og det så svært så dårlig stilt ut generelt med hus og folk. Dette var en familie som svensken hadde bosatt seg hos og hjalp dem til å klare seg. Det viste seg at skoleprosjektet han hadde vært en del av plutselig en dag bare tok slutt, ved at folk kom og hentet alt av datamaskiner, bøker og generelt alt av verdi. Ribbet skolen på kort tid rett og slett. Dette var mafiaen som gjorde fikk vi vite. Mafiaen styrte alt der, ikke minst turismen. De ville ikke la lokale stjele dems inntekter, så de var ganske irriterte på at vi droppa resten av reisefølget.

 

Svensken kjente noen som var villig til å kjøre oss inn til Siem Reap forøvrig, og vi betalte ham for å kjøre helt fram uten at han skulle plukke opp flere passasjerer. Men han prøvde få med seg flere uansett, hehe. Men det gikk greit derfra.

 

Men jeg vil ikke skremme folk fra å dra til Kambodsja. Jeg har bare sett en veldig liten del siden jeg var på gjennomreise. Men det er verdt å vite at man er i et veldig fattig land, og man tar forhåndsregler. De tar nok vare på turistene der siden det er en stor inntekt, men vær raus. En liten penge går en lang vei der. Det var i Kambodsja jeg hørte "same same but different" uttrykket, da det er hundrevis av barn som fotfølger deg og skal selge den samme varen. Har du kjøpt av en av dem så kommer neste lille gutt som skal selge deg nøyaktig samme vare.

 

edit: Vi bodde også på Earthwalkers, og det anbefales. Ikke noe mer fancy enn andre steder, men overskuddet av inntektene til de som driver hotellet går til skoler og nærmiljøet (sist jeg var der i alle fall). Norskdrevet også :)

Endret av m0lder
Lenke til kommentar

"same same but different"

 

Spennende ja...ikke no hyggelig når det blir sånn :hm:

 

Landet ligger vel på 3. plass i Asia for korrupsjon...(sånn ca..)...

 

For å si det sånn, jeg ville aldri i verden tatt denne bussen fra Bangkok til PP nettopp fordi du må ut av bussen på grensa og "ha med" disse uniformerte folka å gjøre....Jeg har allerede lest flere historier lignende den du forteller, og det bare bekrefter nok en gang at jeg skal fly.

På flyplassen går ting litt raskere, det er større og ikke like svindlete.

 

Det har forøvrig nettopp åpnet en ny bussrute fra Bangkok-PP, men jeg betaler mye heller de hundrelappene det koster å fly.

 

 

Når det kommer til "scamming" har jeg hørt rykter om at Vietnam faktisk er hakket værre en Kambodsja, men jeg er usikker. I Vietnam er det ihvertfall helt ekstremt, og det er kun "produkter" som allerede står priset i en meny du kan være trygg på å ikke bli lurt.

I Hanoi er det veldig mye tigging - ikke så mange barn kanskje, ihvertfall ikke i sentrum...

 

Uansett, hver gang jeg har sett en politimann i Vietnam har jeg alltid følt et lite ubehag og valgt å gå derifra. mulig det er ubegrunnet, men jeg syns de ofte ser litt lugubre og utspekulerte ut, så jeg velger derfor det sikre fremfor det usikre og vil ikke gi dem muligheten til å komme i kontakt med meg.

 

En gang jeg satt på et lite BBQ-sted i Hue, viste det seg at det var her alle byens politimenn spiste lunsj...plutselig var jeg omringet av 20 sultne politimenn...

Da flere av dem viste interesse for meg var det bare å roe seg litt, reise seg pent og pyntlig opp, smile sikkert og si "sorry, no ingles"....

Jeg har, som nevnt tidligere, aldri havnet i klammeri på noen måte når jeg har reist alene, men jeg tror det har litt med at jeg ikke tar noen sjanser og holder meg unna hvisse folk om jeg får en følelse av "noe ikke stemmer".

 

så, konklusjon, jeg vil ikke ha noe med denne grenseovergangen å gjøre :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...