Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anlegging av plen

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte meg et hus for et år siden, huset er i dag nærmest totalrenovert og nå som våren nærmer seg er det snart på tide å anlegge plen også. I forbindelse med hugging av en stor mengde grantrær, fjerning av røtter samt bytte av dreneringen rundt hele huset ble hele tomten endevendt i fjor høst. Det var ikke særlig med hage fra før, og nå er det absolutt ingen plantevekster rundt huset, verken trær, gress eller ugress.

Tomta er på knapt 1,4 mål, og om jeg trekker fra huset og innkjørselen tror jeg at jeg ender på rundt 1 mål med potensiell gressplen. Men, jeg har ingen erfaring med å anlegge plen, og jeg tror tomta mi kan bli vanskelig. Her er utfordringen:

Hagen på cirka 1 mål inneholder nesten ingenting jord, det er i hovedsak brun sand. Her og der finnes det litt jord, siden det fantes en liten hageflekk og en jordbæråker her før alt ble fjernet. I tillegg så bor jeg i Sør-Troms, vinteren varer lenge og jeg har fortsatt litt snø rundt huset, men den smelter fort siden sola er oppe fra veldig tidlig om morgenen og godt ut på kvelden.

Noen som har erfaring med anlegging av plen på vanskelige steder? Trenger jeg plenjord eller kan det bli plen også hos meg (jeg har det ikke travelt)? Gjødsel? Hvilken type gress?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde få inn i hvert fall 10 cm jord. Det er i tillegg viktig med drenering, enten i form av et lag med pukk, eller ved å legge inn drensrør der det trengs. Husk også fall ut fra huset.

Når det kommer til anleggingen av selve plenen begynner du må å plukke steiner og røtter før du freser kalk (om nødvendig) i jorden. Gjødsle med fullgjødsel etter anvisning på pakken. Deretter hiver du ut noen frø så jevnt du klarer (sirkelbevegelser er best, ellers får du lett stripete plen det første året), før du kjører over med en trommel.

Når det kommer til type gress så bor jeg på andre siden av landet, men her har jeg i hvert fall god erfaring med Felleskjøpets Spire Sport.

Lenke til kommentar

Du burde få inn i hvert fall 10 cm jord.

Er du klar over hvor mye jord dette er? 10 cm over 800 kvadratmeter, hagens minstemål, er faktisk 80 kubikkmeter med jord. Dette er helt uaktuelt med tanke på at det faktisk lar seg gjøre å så direkte i sanden i hagen. Etter en snakk med personalet på Felleskjøpet kom vi frem til at rundt to paller med jord strødd jevnt utover bør holde, pluss gjødsel selvfølgelig.

Det er i tillegg viktig med drenering, enten i form av et lag med pukk, eller ved å legge inn drensrør der det trengs. Husk også fall ut fra huset.

Dette er ordnet. :) Apropos vann, hvor ofte bør en nysådd plen få vann?

Når det kommer til anleggingen av selve plenen begynner du må å plukke steiner og røtter før du freser kalk (om nødvendig) i jorden. Gjødsle med fullgjødsel etter anvisning på pakken. Deretter hiver du ut noen frø så jevnt du klarer (sirkelbevegelser er best, ellers får du lett stripete plen det første året), før du kjører over med en trommel.

Steinplukkingen gruer jeg meg til, altså. Store deler av hagen er nesten helt uten stein, men langs stort sett hele tomtegrensen er det ganske mye. Mot ene naboen var det av en eller annen grunn stablet store mengder knyttnevestore steiner... Trommel, får man leid slike noen steder?

Når det kommer til type gress så bor jeg på andre siden av landet, men her har jeg i hvert fall god erfaring med Felleskjøpets Spire Sport.

Denne har jeg fått anbefalt av en på jobben som sådde plen i fjor sommer, og det ser jo bra ut hos han, så går nok for samme blanding selv.

Lenke til kommentar

Skal du ha så lite jord, og bare så i sanden så vil plenen kreve mye mer vedlikehold i form av vanning og gjødsling. Du må nok i tillegg være flink å lufte plenen da jeg ser for meg det raskt kan bli veldig kompakt. Fotballbaner er gjerne laget på den måten med veldig mye sand.

Når det kommer til hvor mye vann en nysådd plen trenger vil det variere veldig ut i fra lokale forhold, men du ser ganske greit om den begynner å bli tørr. Vær forsiktig så du ikke vanner vekk førene.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...