Gå til innhold

ISS: Hva skjer der?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, ISS er i full drift fremdeles og er et viktig satsningsområde for bl.a. NASA. Etter at romfergene ble parkert er det kun russiske raketter som bringer folk til og fra ISS, men i fjor sommer gjennomførte det private USA-baserte selskapet SpaceX en vellykket dokking ved ISS og de har ambisjoner om å kunne transportere folk om relativt få år.

De er mye forskjellig forskning som utføres på romstasjonen, og jeg er ikke i nærheten av å ha fullstendig oversikt så de eksemplene som kommer er nok et ganske tilfeldig utvalg (og med en norsk bias;-). Mye dreier seg om hvordan forskjellige ting oppfører seg i vektløs tilstand. For eksempel var det et eksperiment med norsk deltakelse som studerte hvordan planter vokser uten gravitasjonen til å fortelle hva som er opp og ned. ISS er også en plattform for diverse måleinstrumenter. For eksempel er det et eksperiment som heter AMS som måler antimaterie i den kosmiske strålingen som er festet på ISS. Et annet instrument som skal monteres der, og så vil ha et betydelig norsk bidrag, er ASIM som skal brukes til å studere gammastråling fra tordenvær.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Vel, det ligger litt i navnet, gjør det ikke?

INTERNATIONAL Space Station.

The ISS programme is a joint project among five participating space agencies: NASA, the Russian Federal Space Agency, JAXA, ESA, and CSA.

Fra wikipedia.

Hvem som har mest interessant informasjon eller oppdaterer mest aner jeg ikke, men NASA er veldig aktive på google+ har jeg merket meg hvertfall! Livestreams og spør astronautene events og lignende.

Grr, TRYGVE, du kom før meg!

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...