Delvis Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 ISS den internasjonale romstasjonen, den er bemannet og holder på enda? Virket litt uklart det der. Men hva gjør de som er der? Hører jo aldri om noe derfra. Hvordan fraktes folk fram og tilbake derfra nå? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Ja, ISS er i full drift fremdeles og er et viktig satsningsområde for bl.a. NASA. Etter at romfergene ble parkert er det kun russiske raketter som bringer folk til og fra ISS, men i fjor sommer gjennomførte det private USA-baserte selskapet SpaceX en vellykket dokking ved ISS og de har ambisjoner om å kunne transportere folk om relativt få år. De er mye forskjellig forskning som utføres på romstasjonen, og jeg er ikke i nærheten av å ha fullstendig oversikt så de eksemplene som kommer er nok et ganske tilfeldig utvalg (og med en norsk bias;-). Mye dreier seg om hvordan forskjellige ting oppfører seg i vektløs tilstand. For eksempel var det et eksperiment med norsk deltakelse som studerte hvordan planter vokser uten gravitasjonen til å fortelle hva som er opp og ned. ISS er også en plattform for diverse måleinstrumenter. For eksempel er det et eksperiment som heter AMS som måler antimaterie i den kosmiske strålingen som er festet på ISS. Et annet instrument som skal monteres der, og så vil ha et betydelig norsk bidrag, er ASIM som skal brukes til å studere gammastråling fra tordenvær. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Jeg tror de bare kuker rundt, hele tiden. Det er i hvert fall ikke annet å spore på videoene de sender ned. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 En artig liten sak jeg glemte å nevne: EarthKam Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 21. april 2013 Forfatter Del Skrevet 21. april 2013 Ja snakk om sola, i dag er der en video på VG om hva de holder på med Vri vaskeklut in space Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 ISS har en egen nyhetsside: http://www.esa.int/Our_Activities/Human_Spaceflight/International_Space_Station Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 21. april 2013 Forfatter Del Skrevet 21. april 2013 (endret) ISS har en egen nyhetsside: http://www.esa.int/O...l_Space_Station Fint, men det er vel ESA sin side, ikke ISS sin. Da fant jeg NASA sin side om ISS. Den ser bra ut. Endret 21. april 2013 av Delvis Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 ESA er en av samarbeidspartnerne bak ISS, så det er naturlig at de har sin egen ISS-side. Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 (endret) Vel, det ligger litt i navnet, gjør det ikke? INTERNATIONAL Space Station. The ISS programme is a joint project among five participating space agencies: NASA, the Russian Federal Space Agency, JAXA, ESA, and CSA. Fra wikipedia. Hvem som har mest interessant informasjon eller oppdaterer mest aner jeg ikke, men NASA er veldig aktive på google+ har jeg merket meg hvertfall! Livestreams og spør astronautene events og lignende. Grr, TRYGVE, du kom før meg! Endret 21. april 2013 av bruker-45896 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå