Svein_Jarle Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Hei! Denne er kanskje feilplassert, men prøver meg her. Saken er den at jeg jobber i elektrobutikk med en nokså stor fotoavdeling. Selgerne på avdelingen selger først og fremst produkter som ikke er fotorelaterte, men skal også kunne selge fotoutstyr til hvem som helst. Det er snakk om kompaktkamera, speilreflekskamera/speilløse, samt optikk og tilleggsutstyr. De siste ukene har det blitt ansatt mange nye selgere hos oss, og jeg lurer på om jeg skal få hevet fotokompetansen littegrann, slik at mine selgere kan være i stand til å hjelpe best mulig. I utgangspunktet kan det være snakk om et "crash-course" på to timer for å gå gjennom det mest grunnleggende. Spørsmålene mine til dere er rett og slett: • Hvilke ting forventer dere at fotoselgere i butikk skal kunne svare på? • Hvilke emner (relatert til foto) mener du det er absolutt viktigst for en selger å ha kontroll på? • Hvis du skulle gi et kurs på to timer til en som er "helt grønn"; hvilke fotoemner ville du fokusert på, eller hva ville du selv ønsket å lære? Det er ikke snakk om at selgerne skal være rustet til å svare på alle spørsmål fra entusiaster og yrkesfotografer (vi har selgere som er godt i stand til det), men de skal kunne hjelpe "mannen i gata" med hva som helst. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Det er vel hensiktsmessig å fokusere (no pun intended) på tekniske ting her, fremfor komposisjon og innhold. Som en begynnelse. 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Svarer det samme som jeg (og flere med meg) har svart på foto.no...:-) http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=676615 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 - Hva k skal ta bilder av - innendørs er DSLR helt klart å foretrekke, utendørs speilløst hvis man snakker prisklassen over kompaktkameraer. - Pris - Hvilke motiver k tenker seg vil også gjenspeile hvilket behov k har for tilbehør som ekstra objekt(er) utenom kitobjektivet, stativ, veske, fjernutløser, blits osv osv. Klarer man ikke stille de rette spørsmålene selger man heller ikke det riktig stashet og får sannsynligvis ikke en fornøyd kunde heller.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Selgere bør ha grunnleggende kunnskap inne foto.... blender, lukkertid, ISO, etc. Kan selger dette samtidig som de har godt kjennskap til produktene de selger skal det være greit, da kan selger finne det beste kamera til hver enkeøt kunde. Men det hjelper lite hva selge kan hvis de ikke tar hensyn til kundenes behov.... Er det rolig i butikken... så be de ansatte lese seg opp på produktene, kanskje kan dere komme med en liten overaskende produkt-quiz av og til med en liten premie. Det vil motiver veldig til å lære seg mye om produktene... Lenke til kommentar
polljen Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 De som eventuelt har "fotoavdelingen" som sitt hovedområde bør ha en grunnleggende forståelse av de grunnleggende begreper (som Nasciboy skriver), jeg forventer dog ikke at en ansatt i en vanlig elektroforretning skal kunne de samme som en selger hos f.eks. JP og FV. Jeg forventer først og fremst at de ikke "skjuler" manglende fotokunnskaper med å komme med salgsargumenter som de ikke kan stå for. Jeg har aldri blitt "sur" på en butikkansatt som innrømmer mangel på kunnskap, men jeg har latt være å handle i butikk der selger har prøvd å selge meg noe (der jeg faktisk viste mer om produktet enn selger) ved å komme med noe som bortimot var usannheter. Jeg forventer at de lytter til kunden (dette gjelder selgere uansett hva de selger) og gjør sitt beste til å selge kunden det den vil ha og ikke det som akkurat der og da er "ukens produkt". En fornøyd kunde tjener man mer på i lengden enn en som får en vare han/hun egentlig ikke trengte. Kanskje det aller viktigste er en god leder som gir de ansatte tid og mulighet til å lære seg det viktigste om det de selger. Lenke til kommentar
CardinalGuzman Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Jeg forventer at den ansatte kan mer enn meg om produktene han/hun selger. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Jeg forventer ingenting av selgere i butikker av El-kjøp-typen. Jeg tror de aller fleste er klar over at selgere i denne typen butikker knapt har basiskunnskaper om produktene de selger, og handler jeg et sånt sted er det utelukkende pga pris - men da vet jeg hva jeg skal ha når jeg går inn i butikken. Av selgere i fotobutikker som Japan Photo og FotoVideo, forventer jeg selvsagt betydelig mer. Hvis du vil gjøre fotoavdelingen deres bedre enn i vanlige el-butikker, burde du ansette selgere som også er amatørfotografer. Det burde ikke være så vanskelig å finne selgere med fotodilla i dag. Du vil ikke klare å lære opp selgerne dine til å forstå nok foto til å kunne bistå kundene godt på et lite kurs uansett. I verste fall får du selgere som kan terminologiene og sånn sett klarer å lure kunden til å stole på seg, mens han egentlig ikke fatter bæret. Muligens glimrende for salget, men sannsynligvis ikke spesielt gunstig for han som tror han får kyndig hjelp. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Jeg forventer først og fremst at en selger forstår hva som utgjør forskjellen på et godt og et dårlig kamera. At det er andre ting enn megapixler som bestemmer om et kamera gir gode bilder eller ikke. Jeg forventer egentlig at en selger har prøvd produktene, og kan fortelle meg litt om hvordan det er i praktisk bruk (Hvordan det føles å ha i hendene) Det er også et plus om selgeren kan fortelle meg hva som er hovedforskjellene på de forskjellige merkene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 (endret) Jeg forventer først og fremst at en selger forstår hva som utgjør forskjellen på et godt og et dårlig kamera. At det er andre ting enn megapixler som bestemmer om et kamera gir gode bilder eller ikke. Jeg forventer egentlig at en selger har prøvd produktene, og kan fortelle meg litt om hvordan det er i praktisk bruk (Hvordan det føles å ha i hendene) Det er også et plus om selgeren kan fortelle meg hva som er hovedforskjellene på de forskjellige merkene. Prøvd alle modellene? Hovedforskjeller på merker? Merkelige krav du har... Endret 20. april 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
3irik Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Prøvd alle modellene? Hovedforskjeller på merker? Merkelige krav du har... Poenget var ikke at jeg vil at selgere skal prøve alle modellene, men de bør selv ha prøvd å holde et speilrefleks i hånda så de forstår hvordan man skal betjene dem, og at (for eksempel) sony skiller seg fra de andre fordi de har valgt elektronisk søker i stedet for optisk. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 En selger i et kjøpesenter behøver ikke å ha kunnskaper innen fotografering, det ekspeditøren må ha kunnskaper om er hvilken kamera/utstyr kunden trenger, og for å kunne gi kunden riktig vare utifra bruksområde må selgeren ha kunnskaper om de forskjellige fotovarene og kvaliteten på disse. Mye av sortimaget er selvforklarende utfra pris/kvalitet, så det burde ikke by på store problemer og gi en kunde riktig vare utifra kundens ønsker såfremt kunden ikke er en avansert hobbyfotograf, og er kunden en avansert hobbyfotograf vet kunden nok hva han/hun ønsker. Grunnlaget for mitt svar er at kjøpesenter/el-butikker sjeldent har avanserte fotovarer på lager og behøver ingen kunnskap om disse, og prøve å lære kunden hva blender,lukker og iso er det ikke ekspeditøren sin jobb. Det ekspeditøren må vite er hvordan et kamera oppfører seg i forskjellige miljøer, og hva et objektiv er designet for samt bruksområder for resten av fotoutstyret. Lenke til kommentar
ringperm Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Nå spør du jo på et fotoforum hvor de fleste nok har en god del mer peiling på emnet enn den alminnelige kunden som går på Elkjøp. Jeg tror at den personen som kjøper sitt første kamera på Elkjøp eller tilsvarende, forventer at betjeningen skal ha noenlunde god peiling på fotografering og det utstyret som selges. Og da er det viktig å være ærlig og tillitvekkende Selg derfor det kunden trenger, og ikke det som gir best provisjon. Du får da fornøyde kunder som gjerne også kommer tilbake. Kjenner vedkommende selger lite til produktet, henvis til en som kan og unngå tåkeprat for å si det slik. Husker selv i min spede barndom, jeg gikk til en bestemt butikk for å forhøre meg om et produkt. Selger fortalte meg det jeg ville høre og jeg gikk derifra fast bestemt på å komme tilbake senere for å shoppe. Men tilfeldighetene gjorde at jeg gikk innom en konkurrerende butikk og fikk et totalt annet svar. Her ga selgeren meg et ærlig svar som tilsa at dette var et produkt som ikke dekket mine behov og anbefalte meg et produkt som kostet litt ca halvparten av original produktet. Nå er jeg kunde for livet og gleder meg til de åpner ny og større butikk 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 (endret) Etter 2 turer innom Japanphoto i Porsgrunn tirsdag denne uka og en kort tur i forrige uke så er jeg veldig fornøyd med servicen, han jeg handlet med måtte sjekke noe med varen og kom tilbake med en Olympus Penpal som tipper var ett kampanjeprodukt så fikk mer for pengene enn forventet og slikt gjør at man får lyst å dra tilbake senere også. Endret 20. april 2013 av fo2re Lenke til kommentar
fasst Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 (endret) Fotoselgere, som du skriver, bør vel ha de krav på seg som kjennetegner andre typer gode selgere. Ikke glem at du er ansatt i en bedrift som har som hovedmål og tjene penger. Det betyr også at bedriften ønsker at kunden skal vende tilbake til din butikk ved neste kjøp. Jeg har veldig ulik erfaring her. Noen selgere er meget teknisk oppegående, men har manglet de, hva skal jeg kalle det, de "sosiale-/tolke-antennene", som gjør at selger raskt forstår hvem han/hun har foran seg og prøver å hjelpe kunden med å finne det rette produktet, for kunden. Noen, litt unge utrygge og lite erfarne selgere, har lett for å skjule seg bak overdreven bruk av TBF'er(tre-bokstavsforkortelser) etc. Evnen til å kunne snakke på sammen nivå er essensiell. De gode selgerne, for bedriften og for kunden, er selgeren som har en god balanse i kombinasjonen "menneskeforståelse" og god faginnsikt og som resulterer i at kunden har en god følelse av å ha gjort et godt og riktig kjøp. Endret 20. april 2013 av fasst 1 Lenke til kommentar
onkelRoar Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Hva med å prøve å finne 1 eller 2 av selgerne som viser interesse for fotografering, å sende de på et f.eks et nybegynnerkurs i fotografering? Spandere på dem et greit system? Så kan de ved behov "etterutdanne" de andre selgerne? Istedenfor å sende alle på et 2 timerskurs, der en mest sansynlig sitter igjen med veldig lite på hele gjengen? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Mest viktig er å vite, og kunne fortelle, forskjellene mellom de ulike systemene. Ikke nødvendigvis "sterke/svake" sider ved et produkt, fordi du vil helst ikke si at noe er dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå