Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Siden jeg opplever det hele tiden, homofili som skjellsord, altså (homse, fag, gay, faggot, queer etc.) så tenkte jeg å skrive om hvorfor du ikke skal bruke det som skjellsord. det er 3 grunner hovedsakelig

1. Det er støtende, altså, ta et eksempel "Din jævla homse!" det er noe du kan si til hvem som helst, hørt det 1000 ganger, ofte rettet mot streite og alle mulige legninger.

Du sier det ikke som en positiv ting, du sier det som om det er negativt å være homse, er det det? og hvis du mener det, hvorfor sier du det til folk? husker dere når det var vanlig å bruke "neger" som skjellsord? det ble det slutt på, hvorfor fordi det er støtende! akkurat samme med homofili.

2. det blir brukt feil, la oss ta en streit fyr som det ikke er tvil om, "Per", Ola kan finne på å si til Per at han er en jævla homo, right? fordi han er sur på han, selsom per ikke er homofil. det blir brukt i feil sammenheng, akkurat som neger, en fra Kroatia for eksempel, kan bli kalt neger, selsom personen kanskje ikke er mulatt engang, men fordi han/hun har litt mørkere hud, sist jeg sjekket var neger noe man kalte personer som var kullsvarte. Men nok om det.

3. den viktigste, du skremmer skaphomser og meg, du sier det som om det er negativt ja, men ikke nok med det, la oss si at "Erik" er homofil men i skapet, også er det vanligste skjellsordet rundt han "homo" hver dag hører han det rundt seg "homo, fag, homse, etc." hva tenker han, jo han tenker at det å være "homo" er negativt, fordi det blir brukt negativt. Erik kan ende opp med sosial angst, og redsel for å være den han er. fordi det er "feil" eller "dumt"

En siste ting: hvis du ser noen som bruker det som skjellsord, si ifra til dem, be dem bruke andre ikke støtende ord som: "din søppelbøtte, eller din tosk.

Velg skjellsord som ikke støter visse grupper mennesker, bruk noe generelt, eller ennå bedre, la vær å bruke skjellsord i første omgang.

hva mener dere om dette? hvorfor er det riktig feil, eller har dere andre meninger eller eksempler ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt greit, folk mobber jøder og kristne også.

Syntes at neger skal være lov også.

Edit grunn: Velkommen til Norge, her har vi ytringsfrihet. Hvis du ikke liker det du hører, trenger du ikke høre på, eller kan si at du ikke liker det. MEN; ikke finn på å stoppe andres rett til å si det.

Svært viktig rett for min del, selv om vi i det siste har blitt veldig overkjørt på dette området.

Endret av Notelitten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Å la seg støte av ord (spesielt ord du vet at ikke passer) er et tegn på at du mangler selvrespekt. Det gjør vi for såvidt alle, i større eller mindre grad.

Om de lar seg støte eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. Fortsatt det værste om man sammenlikner det med andre tradisjonelle skjellsord.

Lenke til kommentar

Det er nok et skjellsord som vil dø ut etterhvert. Det er jo nokså tåpelig. Samtidig er det alltid noen som påberoper seg ytringsfriheten. Angsten er visstnok at «næmmen hvis noen ord er styggere å si enn andre, da er det sensur». Det hele stammer fra meningsløs relativisme hvor det er urettferdig at noe er bedre enn noe annet - jantelovens dumme, lille fetter.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Om de lar seg støte eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. Fortsatt det værste om man sammenlikner det med andre tradisjonelle skjellsord.

Tja. Det er vel subjektivt hva man synes er verst. Hvis man er trygg på sin legning så bryr man seg vel ikke om hva man blir kalt?

Hvis folk kalte meg nazist eller fascist (det hendte stadig vekk den gangen jeg var moderator/administrator) så rammet ikke det, fordi det var så langt fra blink. Jeg visste at folk flest ikke ville tro det. Om man derimot kaller folk som er rasister og/eller holocaustbenektere etc for nazister, så tar de det ille opp. Dette fordi det er såpass nær blinken at det blir viktig for dem å ta avstand fra det.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis noen bruker homo som skjellsord så sier det mer om dem enn om den som mottar utskjellingen. For meg vitner det bare om umodenhet og dårlig fantasi. På samme måte som jeg som kvinne ikke ville blitt fornærmet om noen kalte meg "jævla hore". Jeg hadde bare ledd, for det fortalte alt om hvor dårlig fantasi, og dårlige språkkunnskaper, vedkommende har. Det blir som å kalle meg "jævla stol" - hvordan kan jeg bli fornærmet over å bli kalt noe jeg ikke er?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Syns det er heilt innafor å bruke homo som et skjellsord, ordet homo refererer til en gruppe mennesker som i plenium blir sett på som en forsamling med et negativt fortegn, det å putte folk i denne gruppen må jo være en ganske grei måte og fronte sinn frustrasjon på.

Selv lar eg meg ikkje akkurat støte av det, det er veldig vanlig ord på vestlandet

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Homo vil alltid være et sjellsord av den enkle grunn at det ikke er normalt.

Å som jeg skulle ønske at vi klarte å bytte ut ordet normalt - unormalt, med vanlig - uvanlig ...

Lenke til kommentar

Syns det er heilt innafor å bruke homo som et skjellsord, ordet homo refererer til en gruppe mennesker som i plenium blir sett på som en forsamling med et negativt fortegn, det å putte folk i denne gruppen må jo være en ganske grei måte og fronte sinn frustrasjon på.

Det er greit å bruke homo som skjellsord, fordi folk ser negativt på homofile? Det fordrer vel at det er greit å se negativt å homofile. Hvilket plenum snakker du om, og hvorfor er det greit at de har denne oppfatningen?

Fremdeles fungerer intensjonen når man da sier; "jævla homo".

Selvsagt. Forutsatt at mottageren blir støtt av det.

I lit eldre dager så sa vi "din jævla bastard". (I ordets opprinnelige betydning.) Men i dag er det ikke noe særlig fordommer forbundet med å være født utenfor ekteskapet, det er blitt så vanlig (normalt) at ingen bryr seg lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Det er vel subjektivt hva man synes er verst. Hvis man er trygg på sin legning så bryr man seg vel ikke om hva man blir kalt?

Hvis folk kalte meg nazist eller fascist (det hendte stadig vekk den gangen jeg var moderator/administrator) så rammet ikke det, fordi det var så langt fra blink. Jeg visste at folk flest ikke ville tro det. Om man derimot kaller folk som er rasister og/eller holocaustbenektere etc for nazister, så tar de det ille opp. Dette fordi det er såpass nær blinken at det blir viktig for dem å ta avstand fra det.

Ja det er relativt hva man synes er værst, men vil påstå at det er fler som deler min mening om at homo er negativt enn det er folk som ikke syns det. Derfor er det en universal innertier i drittslenging.

Om du kaller en som sutrer over noe for homo så rammer det, ved at personen lett kan knyttes opp mot homostereotypen. Dette er en bra måte å undergrave folk i andres åsyn.

Lenke til kommentar

..., men vil påstå at det er fler som deler min mening om at homo er negativt enn det er folk som ikke syns det.

Det må du gjerne påstå ja. Og kanskje er det sant, i ditt miljø og aldersgruppe. Men det som finnes av forskning på det viser at holdningene snudde markant tild et positive på 90-tallet, Det ble gjort en undersøkelse på holdningene til homofile i 2008, og da var svarene slik:

post-52698-0-67030100-1366552503_thumb.png

Som vi ser er det bare 17% av menn og bare 5% av kvinner som har klart negative holdninger. Til sammenligning er det 30% av mennene og hele 55% av kvinnene som har sterkt positive holdninger. Resten er relativt nøytrale.

For den som er interessert i grunnlag og metoder ligger rapporten som PDF på denne linken: Holdninger_til_lhbt-personer_rapport.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle likt å se en separasjon over menn sine holdninger til homofile menn og lesbiske kvinner.

Jeg tipper det ville vært noenlunde som følger:

Negative holdninger til homofile menn: 70%

Negative holdninger til lesbiske kvinner: 5%

Nøytral til homofile menn: 25%

Nøytral til lesbiske kvinner: 5%

Positiv til homofile menn: 5%

Positiv til lesbiske kvinner: 90%

[/sarkastisk spådom med stor grad av sannhet]

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...