Red Frostraven Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Et menneske er ikke et produkt man kan eie. Og hvorfor ikke? Fordi det står i Norges Lover? Jeg er 100% sikker på at dersom flertallet (eller den sterkeste makt) ønsket at man kan eie mennesker -- så kan man eie mennesker. Det finnes ingen grunn, utenom sekulær humanisme, til at vi ikke kan eie mennesker i Norge i dag. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Heller det enn anarkisme, hvertfall Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 [...]I krig så er det unntakstilstand. Men jeg tror likevel ikke at dagens konge vil håndheve denne bestemmelsen. "Kongen kan gi bestemmelser" betyr "regjeringen kan lage en forskrift". Uansett er det rimelig langt mellom "velger fritt å være medlem av borettslaget Norge" og "du kan forlate riket om kongen godtar det". Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 "Kongen kan gi bestemmelser" betyr "regjeringen kan lage en forskrift". Uansett er det rimelig langt mellom "velger fritt å være medlem av borettslaget Norge" og "du kan forlate riket om kongen godtar det". Vel. Da er loven i dag gal, og bør forandres -- såfremt den er i praktisk bruk. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Vel. Da er loven i dag gal, og bør forandres -- såfremt den er i praktisk bruk. Når "vi" ikke står fritt til å forlate Norge, hva er da igjen av ditt innlegg: Alle landets innbyggere velger fritt å være medlem av borettslaget Norge. Kontrakten er Norges Lover -- og alle som bor i nasjonen regnes som samtykkende fordi de velger å bo her.[...]klippeklippe[...] Var det noe jeg glemte da? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Kan du demonstrere at den er i bruk i praksis i dag? Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Når du oppholder deg på Mills Kaviarfabrikk -- så oppholder du deg på Mills Kaviarfabrikk -- enten du ønsker å være en del av den eller ikke. Mills kaviarfabrikk er en av de som er underlagt staten. Mills er bare enda en del av "Norge". Når du oppholder deg der du er nå, så oppholder du deg der du er nå. Heldigvis for deg så har ikke jeg gjort "krav" på nettopp det stedet. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Så det du sier er at så lenge du følger Norges lover så kan ikke eierene av Mills kaviarfabrikk kaste deg ut av fabrikken, eller misforstår du poenget -- som er at eierene av ethvert område bestemmer over dette, og at enhver som oppholder seg på andres eiendom eller en eiendom de deler med andre må følge fellesskapets regler? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Kunne man ikke også dra inn alle pengene forsvaret bruker på unødvendige tiltak , eler byggverk som står tomme etter bygningen er ferdig ? Kunne man ikke også dra inn alle pengen forsvarer bruker på flytte en enhet , for så flytte den tilbake ? Og så har man den kommende kampflykjøpet , med dertil flytting av base . Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 1. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2013 Så det du sier er at så lenge du følger Norges lover så kan ikke eierene av Mills kaviarfabrikk kaste deg ut av fabrikken, eller misforstår du poenget -- som er at eierene av ethvert område bestemmer over dette, og at enhver som oppholder seg på andres eiendom eller en eiendom de deler med andre må følge fellesskapets regler? Det ser jo ut til at vi egentlig er enige, men at du av en eller annen grunn har fått for deg at "Norge" eksisterer, og følgende kan ekspropriere det det vil. Mills fabrikk er hva jeg ville kalt en reell eiendom, altså ikke en fantasidel. Denne fabrikken, i likhet med andre reelle eiendommer, der du bor, og jeg bor, er en del av "Norge". Det jeg sier er at om jeg oppholder meg inne på fabrikken uten lov, er dette galt av meg. Om jeg oppholder meg hjemme, og Mills sikkerhetspersonell allikevel oppsøker meg, er det galt av dem. Som oftest er det ikke Mills som gjør dette, men staten. I de fleste stater i dag så er det bare staten som er eier av noe. Mills er ikke eier av fabrikken noe mer enn du eier kroppen din, men får disposisjon til å bruke området til "Norge" ikke vil det lenger. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 1. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2013 Hvor blir av veiene? Hvis du følger dem, så ser du som regel det. Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Hvis du følger dem, så ser du som regel det. Følger dessverre ikke med, fortell! Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Det ser jo ut til at vi egentlig er enige, men at du av en eller annen grunn har fått for deg at "Norge" eksisterer, og følgende kan ekspropriere det det vil. Mills fabrikk er hva jeg ville kalt en reell eiendom, altså ikke en fantasidel. Denne fabrikken, i likhet med andre reelle eiendommer, der du bor, og jeg bor, er en del av "Norge". Det jeg sier er at om jeg oppholder meg inne på fabrikken uten lov, er dette galt av meg. Om jeg oppholder meg hjemme, og Mills sikkerhetspersonell allikevel oppsøker meg, er det galt av dem. Som oftest er det ikke Mills som gjør dette, men staten. I de fleste stater i dag så er det bare staten som er eier av noe. Mills er ikke eier av fabrikken noe mer enn du eier kroppen din, men får disposisjon til å bruke området til "Norge" ikke vil det lenger. Jeg mener at mennesker kan eie land gjennom forvaltning, ikke bare gjennom å hogge ned skogen, brenne gresset eller på annen måte ødelegge landet. Slik kan staten, altså det norske folk, eie Norge. Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Og hvorfor ikke? Fordi det står i Norges Lover? Fordi det er nedskrevet i Menneskerettighetene som gjelder for alle land. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Så det står skrevet med blekk på et papir. Oi! Her står det skrevet at objektiv moral ikke finnes, og i essensen at mennskerettighetene faktisk bare fungerer så lenge det finnes mennesker som støtter dem, som har mer makt enn menneskene som ikke støtter dem! Krise! Hvordan forholder du deg til at det nå finnes et papir som er i konflikt med papirene som menneskerettighetene er skrevet på?! For en dramatisk vending! Jeg er i alle fall glad for at det ikke stod at drap er helt greit, eller at Gud eksisterer -- for da måtte jeg lagt om livet mitt fullstendig. Endret 1. mai 2013 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Så det står skrevet med blekk på et papir. Oi! Her står det skrevet at objektiv moral ikke finnes, og i essensen at mennskerettighetene faktisk bare fungerer så lenge det finnes mennesker som støtter dem, som har mer makt enn menneskene som ikke støtter dem! Krise! Hvordan forholder du deg til at det nå finnes et papir som er i konflikt med papirene som menneskerettighetene er skrevet på?! For en dramatisk vending! Jeg er i alle fall glad for at det ikke stod at drap er helt greit, eller at Gud eksisterer -- for da måtte jeg lagt om livet mitt fullstendig. Men derimot ville du vært glad om det hadde stått at mennesker kan eies? Merkelig retorikk. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Dette er en tråd som omhandler OBJEKTIV etikk. Det finnes ikke noen objektiv etikk. Jeg ønsker ikke at mennesker skal kunne eies -- men erkjenner at det ikke er objektivt, da det bare er en menneskeskapt ide som er populær akkurat nå, at mennesker ikke kan eies. Både i fortiden og i framtiden kan mennesker ønske å eie andre mennesker -- og med nok makt så vil disse menneskene som ønsker det både ha lov til og evnen til å gjøre dette, selv om jeg ikke ønsker det i dag. Menneskerettighetene er ikke mer objektive enn mine meninger -- de har bare makt bak seg. Makt som når som helst kan forsvinne og erstattes av en makt som tillater slaveri. Argumentasjon som kan brukes til å støtte slaveri (merk at jeg ikke støtter denne argumentasjonen, men erkjenner at den er like lite og mye objektiv som mine meninger om hva som er god etikk): Mennesker er ulike, og enkelte mennesker er mer verdt enn andre. Endret 1. mai 2013 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 4. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2013 Jeg mener at mennesker kan eie land gjennom forvaltning, ikke bare gjennom å hogge ned skogen, brenne gresset eller på annen måte ødelegge landet. Slik kan staten, altså det norske folk, eie Norge. Forvaltning er det ikke noe galt med, det er heller hvordan man oppnår denne forvaltningen. Jeg kan for eksempel "forvalte" dine penger, men det er ikke noe mer riktig enn måten staten forvalter. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 4. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2013 Dette er en tråd som omhandler OBJEKTIV etikk. Javel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå