Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge holder et ødelagt hjullager..?

nor50

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte på en stein eller i et hull sånn at jeg punkterte forrige i helg. I dag begynte det å bråke i samme hjul, og jeg regner med det er hjullageret som også fikk en smell. Det er nok umulig å vite, men erfaringsmessig, hvor lang/lenge kan man kjøre før det "bryter sammen"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spørsmålet er vel mer hvor hardt du kan kjøre før det "bryter sammen"

gaaaanske forsiktig kan fint holde mange mil, men anbefaler selvfølgelig ikke mer enn 1meter. det er ingen fasitsvar på spørsmålet ditt.

det er det samme som å spør om: "Hei jeg klarer ikke lengre å se når jeg kjører bil, hvor lenge kan jeg kjøre før jeg krasjer?"

Du skjønner hvor jeg vil hen ;)

Lenke til kommentar

Da jeg gjorde noe lignende fikk jeg en bekjent av meg som er mekaniker til å se på det. Han klarte å rote vekk det nye hjullageret slik at jeg måtte kjøre rundt 1 km for å kjøpe nytt. I det vi heiste ned bilen kom verksmesteren inn og lurte på hva vi holdt på med, og jeg fikk da beskjed om at det var uaktuelt å kjøre min bil med ødelagt hjullager. Jeg fikk faktisk ikke lov til å kjøre ut av verkstedet i det hele tatt før det var fisket. Så til tross for at vi hadde blitt tatt i å fikse på min bil på hans verksted uten å spørre om lov så fikk jeg låne hans bil for å kjøpe nytt hjullager. Jeg vil altså tro at dette er noe du ikke burde kjøre med (selv om det er umulig å si noe om hvor ødelagt ditt hjullager er).

Lenke til kommentar

Som alle sier finnes det ikke noe fasitsvar, men min egen erfaring er at de kan holde en god stund. Kjørte kanskje 5-600 km uten noen problemer sist det skjedde, faren oppstår først når man i tillegg til lyden kjenner vibrasjoner i rattet.

Ang pris er vel ikke det så dyrt på v50, bruker akkurat samme som min Focus og jeg fikk den orginale delen for 900 kr..

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har erfart gjennom jobb så bør alle typer lager byttes med en gang dem går. Dem kan gå en stund men det avhenger av hvor stor skaden er. Er lageret helt knust så bør det byttes før du ødelegger flere deler på bilen/skader på mennsker eller andre biler.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd et bakhjulslager som har skjært seg, og anbefaler ingen å teste det samme.

Hehe digg lyd ikkesant? Jeg opplevde en gang at ett kulelager på gassturbin som skar seg. Fy flate for en lyd når den turbinen hadde rundt 120000 rpm. Måtte ta en emergency shutdown for å ikke ødelegge flere deler.

Endret av Jetfighter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...