Gå til innhold

Hvis myndigheter trykker falske sedler

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om hvis et land som har stor gjeld som de ikke klarer å betale tilbake begynner å trykke falske penger og nedbetaler gjelden på denne måten, hva kan skje da? Hvis myndighetene gjør det så er det jo ingen som kan vite det! Hvordan er ulempene for dette? For jeg tenker at hadde ikke denne måten hatt ulemper så ville vel alle land ha lånt penger av andre land og trykt falske sedler og levert tilbake gjelden på den måten haha kan noen forklare meg hvordan økonomien går til helvete på denne måten? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tyskland på 1930 tallet og Zimbabwe "nylig" funderte over dette, og hva ble resultatet ? En inflasjon uten like - "Jeg vil gjerne ha et glass med melk" Det blir 100 000 000 dollar eller om man ønsket å kjøpe brød i Tyskland så var det bare å finne fram kofferten med 1000-lappene.

Om man omsetter for mer penger enn det som er i omløp vil valuten synke, og potensielle pengesparere som f.eks har spart opp en sum kan jo risikere å tape vannvittig med summer.

Men som du sier, om man kunne hoste opp en "hemmelig" falskmynteri og betale gjelds utenlands så kanskje dette ville fungert annerledes, ikke er jeg noen økonom så det eneste jeg faktisk bidro med her var litt historikk.

Lenke til kommentar

Inflasjon.

Pengene blir mindre verdt --> Gjelden blir større

MEN fordi pengene til alle som eier penger av det slaget også blir mindre verdt, er belastningen på de nyproduserte pengene relativt sett liten -- slik at en nasjon kan "tjene på det".

1 000 000 kroner --> 1 100 000 betyr at verdien synker med 10%

Men dersom myndighetene bare hadde 100 000 kroner, så ville de 100 000 nye de produserte være verdt 90 000 kroner + 90 000 kroner --> 180 000 kroner.

...

De som eier de resterende 900 000 må ta resten av belastningen.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Jeg må også innrømme at jeg aldri helt har forstått dette med statlig pengetrykking.

Hvordan gir de seg selv tillatelse til å trykke penger? Må det ikke gjenspeile reelle verdier? Skjønner at enkelte land trykker penger. Men hva hindrer f.eks Norges Bank i å trykke penger? Er det bare inflasjon og lover og regler imot inflasjon og pengetrykking? Eller tilsvarer summene som trykkes faktisk noe i den virkelige verden? Jeg vet at man har gått bort ifra gullstandarden. Men skjønner ikke hvordan man fastsetter hva noe er verdt oppimot et annet lands kurs f.eks...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Myndighetene kan for det første ikkje trykke falske penger, fordi det er dei som bestemmer kva valuta som blir brukt innanfor landegrensene. Så uansett kva dei gjer, blir det ekte penger.

Ingen vil låne penger for å så trykke penger for å betale tilbake med dei. Fordi dei vil skape høg inflasjon. Dersom dei gjer dette i stor nok grad vil det bli hyperinflasjon, og folk mistar tilliten til pengesystemet. Om dette skjer i ein økonomi, er dei virkelig ille ute. Fordi då kan ingen ting innen produksjon, handel eller tjenester fungere skikkelig. På den andre side, om det er eit lån i utanlandsk valuta, må myndigheitene bytte dei ny trykte pengene i den utanlandske valutaen. Om dei så gjer dette vil prisen på f.eks. på norske kroner gå ned betraktelig, fordi staten pøser ut norsk kroner i valutamarkedene. Som du kanskje veit blir valutakursen bestemt ved kjøp og salg. Når dei så gjer dette vil lånet bli høgare, på grunn av den aukande prisen på den utanlandske valutaen, samt at sjølve verdien av norske kroner blir mindre (då av inflasjon).

I tillegg mister staten sin kredibilitet som låntager, noko som vil være problematisk viss dei ein gong vil låne igjen. Samt at staten i seg sjølv misstar truverd blant andre land og folket.

Lenke til kommentar

Strengt tatt så kan man se på pengetrykking og renter / lån som verdens mest suksessfulle pyramidespill --> Det varer så lenge vi får nok barn og klarer å produsere større verdier hvert år...

Men så...

(Nå kommer nok arbeiderene til å måtte betale prisen for dette en gang da, med lavere lønninger og dårligere rettigheter -- og ikke minst økonomisk ruin, helt til gjelden er tilbakebetalt.)

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Strengt tatt så kan man se på pengetrykking og renter / lån som verdens mest suksessfulle pyramidespill --> Det varer så lenge vi får nok barn og klarer å produsere større verdier hvert år...

Men så...

(Nå kommer nok arbeiderene til å måtte betale prisen for dette en gang da, med lavere lønninger og dårligere rettigheter -- og ikke minst økonomisk ruin, helt til gjelden er tilbakebetalt.)

Pengetrykking er kun ein metode for staten å skape seg meir likviditet, då på bekostning av alle personar som har valutaen, altså ein prosentvis lik skatt på alle folk. Både rik og fattig, noko anna er det jo ikkje. Og utlån har blitt gjort til alle tider, og i dag fungerer det aldelses utmerka. Problemet kjem når folk begynner å låne meir enn dei greier å tjene inn igjen på lang sikt. Så at noko skal være eit pyramidespill kan eg ikkje forstå.

Det kan godt hende at folket kjem til å måtte betale, men vi må alle hugse det at dei sjølv velde inn regjeringane som valde å handle som dei gjorde. Å yte enorme velferdsgoder til befolkninga for å så ikkje kunne betale det, for å så igjen være tilhenger av keynsiansk politikk etterpå er vel oppskriften på ei gjeldskrise.

Lenke til kommentar

Jeg må også innrømme at jeg aldri helt har forstått dette med statlig pengetrykking.

Hvordan gir de seg selv tillatelse til å trykke penger? Må det ikke gjenspeile reelle verdier? Skjønner at enkelte land trykker penger. Men hva hindrer f.eks Norges Bank i å trykke penger? Er det bare inflasjon og lover og regler imot inflasjon og pengetrykking? Eller tilsvarer summene som trykkes faktisk noe i den virkelige verden? Jeg vet at man har gått bort ifra gullstandarden. Men skjønner ikke hvordan man fastsetter hva noe er verdt oppimot et annet lands kurs f.eks...

Alt er bygget på gjeld og eksponentiell vekst. Internasjonal kapitaldekning er 8%. Bankene finansierer kapitalen sin med lån (eller etter scratch; innskudd fra kunder, men disse må også stamme fra et lån for at pengene skal ha blitt skapt). Har en bank en kapital på 8 mill kan banken låne deg 100 mill fordi kapitaldekningen er 8%. Hva skjer da? Pengemengden øker. Du betaler renter. Hva skjer? Pengemengden øker. Du har nedbetalt gjelden og banken sitter med en større kapital og kan låne ut enda mer.

Pengene gjenspeiler ingen verdier og er egentlig verdiløse, fordi man, som du sier, har gått bort i et fra varebasert system (eks. gullstandarden), hvor en viss sum penger = en viss sum varer.

Det er i utgangspunktet dømt til å feile på et tidspunkt. Se ellers

.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for forklaringer :)

Er det noe av grunnen til at f.eks USA krever olje omsatt i dollar?

Er pengeveksling også et middel stater ofte har brukt mot hverandre? Tenker Kina/USA f.eks

Hvorfor påvirker f.eks statsgjeld valutakurs, er det bare pga. frykt i markedet og tillit til systemet? USAs GDP f.eks vokser jo selv om dollaren har svekket seg adskillig.

Så med 8% faktisk dekning i kapital - er det lån oppå lån innad i markedet og ifra staten som utgjør de andre 92% eller er det andre eiendeler, eller telles eiendom osv. som kapitaldekning? Gikk opp et lite lys for meg hvorfor utlånere og investorer plutselig går på dunken så hardt som de gjør. Naive meg trodde faktisk at bankene satt på mer vesentlige pengereserver og at dette var et KRAV for å drive utlån og investering. Når ble dette deregulert, var det med gullstandarden? Bush Jr. og Clinton deregulerte vel bare utlånskrav til private?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Men om noen trykker penger så får vi ikke mer i lønn på neste lønning.

Hvis de gjør det i hemmelighet og kun bruker det til å betale gjeld.

At det går galt er så teoretisk og det går galt pga det er teoretisk at det går galt.

Samme som smørkrisa som ikke var smørkrise før alle trudde det var smørkrise og da ble det smørkrise.

Lenke til kommentar

Men om noen trykker penger så får vi ikke mer i lønn på neste lønning.

Hvis de gjør det i hemmelighet og kun bruker det til å betale gjeld.

Det spørs vel hvor mye de trykker? Alt som skytes inn "ekstra" som ikke gjenspeiles i virkelige verdier vil jo skape inflasjon ved dets veldige definisjon... eller hur? Altså det er vel en økonomisk mekanisme som er automatisk.

Lenke til kommentar

Åpningsposten er jo interessant, eneste jeg virkelig ser for meg at er at staten betaler med ugyldige penger i kontakten, gjeldsholder/tjenesteutgiver oppdager dette, men de står i prinnsippet uten makt med mindre de kan få en stat eller større union til å drive en form for sanksjon mot staten.

Får de drevet sanksjonen i gang, og den er stor nok, så blir nok betalingen erklært ugyldig.

Det andre som er mulig er at bankene godtar pengene som legitime, og da er man like langt og man får inflasjonen inn igjen(antar jeg, forstår ikke mekanismen)

Lenke til kommentar

Så med 8% faktisk dekning i kapital - er det lån oppå lån innad i markedet og ifra staten som utgjør de andre 92% eller er det andre eiendeler, eller telles eiendom osv. som kapitaldekning?

Gikk opp et lite lys for meg hvorfor utlånere og investorer plutselig går på dunken så hardt som de gjør. Naive meg trodde faktisk at bankene satt på mer vesentlige pengereserver og at dette var et KRAV for å drive utlån og investering. Når ble dette deregulert, var det med gullstandarden? Bush Jr. og Clinton deregulerte vel bare utlånskrav til private?

Se på det som at penger = forpliktelser eller fordringer. Pengene skapes ut av ingenting, det er kun en forpliktelse du tar på deg til å betale tilbake. Så lett skapes penger. Det er sentralbanken som i utgangspunktet står ansvarlig for reguleringen av pengemengden og valutaen. De gir lån til banker, der deres utlånte penger utgjør "basispengemengden", men bankene står fritt til å øke pengemengden etter kapitaldekningskravet.

Eiendom er heller ingen base for pengene, ikke engang fysiske mynter og sedler er det, for de står for kun 2% av den faktiske pengemengden.

President Richard Nixon avviklet forholdet mellom gull og dollar.

De andre spørsmålene dine blir så komplekse at jeg blir helt forvirret når jeg skal prøve å gi deg noe svar, for jeg skjønner ikke en prosentandel av det selv engang, men det er så enormt mange forhold som påvirker alt.

Verdiene er bare tall på en data, hva med å legge på en null til så har de litt mer å rutte med?

Derfor det er regulert. Den ekstra nullen fører til at du blir fattigere og svekket tillit til valutaen. Et kurs i makroøkonomi hadde gjort at du forsto, det blir så stort.

Lenke til kommentar

Har en bank en kapital på 8 mill kan banken låne deg 100 mill fordi kapitaldekningen er 8%.

Dette er feil. En bank kan ikke låne ut penger den ikke har. Kapitalkravet betyr at hvis den har 100 millioner kan den låne ut 100 - 8 = 92 millioner.

Men

Mesteparten av de 92 millionene havner på en bankkonto - den banken kan igjen låne ut

92-(92*8%) = 84,6 millioner som går inn på en eller annen konto i eller annen bank

Som igjen kan låne ut 84,6*92%=77 millioner

OSV

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om hvis et land som har stor gjeld som de ikke klarer å betale tilbake begynner å trykke falske penger og nedbetaler gjelden på denne måten, hva kan skje da? Hvis myndighetene gjør det så er det jo ingen som kan vite det! Hvordan er ulempene for dette? For jeg tenker at hadde ikke denne måten hatt ulemper så ville vel alle land ha lånt penger av andre land og trykt falske sedler og levert tilbake gjelden på den måten haha kan noen forklare meg hvordan økonomien går til helvete på denne måten? :)

Dette gjør myndighetene hele tiden.

http://snl.no/inflasjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...