martinslange Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Hallo! Holder på med fysikk, og jeg er forvirret med noen små ting.. La meg ta ett eksempel: jeg vil finne kraften T, G er tyngdekraften (positivretning oppover) T-G=ma her ser man -G .. tyngdekraften er negativ fordi den prøver å holde igjen gjenstanden (f.eks. en heis på vei oppover). Når man har -G betyr det også at -(mg) er det samme? er tyngdeakserlasjonen da også negativ slik som dette -(m * -9,81) ? når jeg da gjør om formelen for å finne T T=ma + G .. her ser vi da at G er positiv.. betyr det da at tyngdeakserelasjonen også har blitt positiv? faktoriserer jeg: T = m(a+g) .. er g nå positiv eller negativ? forvirra som bare det.. takker den som hjelper!! :D Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Dersom du har positiv retning oppover, så er g ALLTID negativ, siden den alltid vil peke nedover. Tyngden G til et objekt vil da også alltid være negativ, siden G=mg, og m er uansett positiv. Og vi vet jo at positiv*negativ=negativ. Nå vet jeg ikke hva T er i ditt tilfelle, så hvis du har en konkret oppgave, så kan vi ta det derfra. Lenke til kommentar
martinslange Skrevet 19. april 2013 Forfatter Del Skrevet 19. april 2013 Dersom du har positiv retning oppover, så er g ALLTID negativ, siden den alltid vil peke nedover. Tyngden G til et objekt vil da også alltid være negativ, siden G=mg, og m er uansett positiv. Og vi vet jo at positiv*negativ=negativ. Nå vet jeg ikke hva T er i ditt tilfelle, så hvis du har en konkret oppgave, så kan vi ta det derfra. "En heis har masse 1500kg når den er tom. Heisen starter fra ro i 3.etasje for å gå opp til 6. etasje. Regn ut kraften på heisen fra heisvaieren når heisen starter fra 3etasje med akselerasjonen 0,79m/s^2" ..... Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Så T er kraften som vaieren utfører på heisen? I så fall, da vet vi at når heisen står i ro, så er G=T. For at vaieren skal kunne trekke heisen oppover, så må den først nulle ut kraften fra gravitasjonen, så den har minst (1500*(-9.81))N. Så må den utføre enda mer kraft for å trekke 1500kg oppover. Hva blir denne krafta? Du har masse, og du har akselerasjon. Gang dem sammen. Legg det til det jeg nevnte i forrige avsnitt. Da har du svaret. 1 Lenke til kommentar
martinslange Skrevet 20. april 2013 Forfatter Del Skrevet 20. april 2013 Så T er kraften som vaieren utfører på heisen? I så fall, da vet vi at når heisen står i ro, så er G=T. For at vaieren skal kunne trekke heisen oppover, så må den først nulle ut kraften fra gravitasjonen, så den har minst (1500*(-9.81))N. Så må den utføre enda mer kraft for å trekke 1500kg oppover. Hva blir denne krafta? Du har masse, og du har akselerasjon. Gang dem sammen. Legg det til det jeg nevnte i forrige avsnitt. Da har du svaret. Takker, men oppgaven klarer jeg.. det er bare det at jeg ikke vet om tyngdeakserelasjonen er positiv eller negativ når jeg flytter G over på på høyre side.. Her er tyngdeakserelasjonen negativ.. T-G=ma --> Her er G flytta over til høyre.. er tyngdeakserelasjonen da blitt positiv? T = ma + G --> er det: T = m(a+g) eller T = m(a-g) ? om tyngdeakserelasjonen er blitt positiv.. hvorfor er det slik? Takker! Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Siden G = mg, vil T=ma+G = m(a+g). Tyngdeakselerasjonen har ikke blitt positiv, men for å få en bevegelse må "tyngdekraften" først utlignes med en verdi lik +m*g, som Aleks sier. Total trekkraft vil da være mg+ma, eller evnt. ved konstant fart: mg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå