Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lette oppgaver... :(

Anbefalte innlegg

Hallo!

Holder på med fysikk, og jeg er forvirret med noen små ting..

La meg ta ett eksempel:

jeg vil finne kraften T, G er tyngdekraften

(positivretning oppover)

T-G=ma

her ser man -G .. tyngdekraften er negativ fordi den prøver å holde igjen gjenstanden (f.eks. en heis på vei oppover).

Når man har -G betyr det også at -(mg) er det samme? er tyngdeakserlasjonen da også negativ slik som dette -(m * -9,81) ?

når jeg da gjør om formelen for å finne T

T=ma + G .. her ser vi da at G er positiv.. betyr det da at tyngdeakserelasjonen også har blitt positiv?

faktoriserer jeg: T = m(a+g) .. er g nå positiv eller negativ?

forvirra som bare det..

takker den som hjelper!! :D :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har positiv retning oppover, så er g ALLTID negativ, siden den alltid vil peke nedover.

Tyngden G til et objekt vil da også alltid være negativ, siden G=mg, og m er uansett positiv. Og vi vet jo at positiv*negativ=negativ.

Nå vet jeg ikke hva T er i ditt tilfelle, så hvis du har en konkret oppgave, så kan vi ta det derfra.

Lenke til kommentar

Dersom du har positiv retning oppover, så er g ALLTID negativ, siden den alltid vil peke nedover.

Tyngden G til et objekt vil da også alltid være negativ, siden G=mg, og m er uansett positiv. Og vi vet jo at positiv*negativ=negativ.

Nå vet jeg ikke hva T er i ditt tilfelle, så hvis du har en konkret oppgave, så kan vi ta det derfra.

"En heis har masse 1500kg når den er tom. Heisen starter fra ro i 3.etasje for å gå opp til 6. etasje. Regn ut kraften på heisen fra heisvaieren når heisen starter fra 3etasje med akselerasjonen 0,79m/s^2"

.....

Lenke til kommentar

Så T er kraften som vaieren utfører på heisen?

I så fall, da vet vi at når heisen står i ro, så er G=T.

For at vaieren skal kunne trekke heisen oppover, så må den først nulle ut kraften fra gravitasjonen, så den har minst (1500*(-9.81))N.

Så må den utføre enda mer kraft for å trekke 1500kg oppover. Hva blir denne krafta? Du har masse, og du har akselerasjon. Gang dem sammen. Legg det til det jeg nevnte i forrige avsnitt. Da har du svaret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så T er kraften som vaieren utfører på heisen?

I så fall, da vet vi at når heisen står i ro, så er G=T.

For at vaieren skal kunne trekke heisen oppover, så må den først nulle ut kraften fra gravitasjonen, så den har minst (1500*(-9.81))N.

Så må den utføre enda mer kraft for å trekke 1500kg oppover. Hva blir denne krafta? Du har masse, og du har akselerasjon. Gang dem sammen. Legg det til det jeg nevnte i forrige avsnitt. Da har du svaret.

Takker, men oppgaven klarer jeg.. det er bare det at jeg ikke vet om tyngdeakserelasjonen er positiv eller negativ når jeg flytter G over på på høyre side..

Her er tyngdeakserelasjonen negativ..

T-G=ma -->

Her er G flytta over til høyre.. er tyngdeakserelasjonen da blitt positiv?

T = ma + G -->

er det:

T = m(a+g) eller T = m(a-g) ? om tyngdeakserelasjonen er blitt positiv.. hvorfor er det slik?

Takker! :D

Lenke til kommentar

Siden G = mg, vil T=ma+G = m(a+g).

Tyngdeakselerasjonen har ikke blitt positiv, men for å få en bevegelse må "tyngdekraften" først utlignes med en verdi lik +m*g, som Aleks sier. Total trekkraft vil da være mg+ma, eller evnt. ved konstant fart: mg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...