Åsmund Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 En kabel går fra adsl modem til pc. en går derfra ned til den bærbare nede.Via hoved-pc. Tar ned bærbar nr2 ned til bærbar nr1 og bruker samme kabel..bytter slik at nr2 får nettverk. Finner ut at jeg har en kort nettkabel jeg kan bruke slik at jeg kan ha pc-en på rommet. Men den virker ikke...Bruker da den ikke virkende kabelen i modemet og inn til hoved-pc. Der virker den, men den første kabelen som gikk via modem og pc virker heller ikke på bærbar nr2. snipp snapp snute så var eventyret ute. Kan noen gi denne fortellingen en lykkelig ende? takker for svar Lenke til kommentar
eiga Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Vet ikke om jeg helt forstod hvordan dette nettverket ser ut(3 pc'er?). Det du i allefall skal vite, er at dersom du går fra nettverkskort til nettverkskort skal du bruke krysset kabel. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 19. september 2003 Forfatter Del Skrevet 19. september 2003 det var kanskje litt rotete skrivd. prøver på nytt. Jeg har 3 pc-er ja men jeg kobler kun 2 sammen av gangen. Kabelen som går fra min stasjonære til pappas bærbare virker også på min bærbare, men jeg vil heller bruke en kortere kabel slik at jeg kan ha pc-en min på rommet mitt. Men den korte kabelen funker ikke på den bærbare, men hvis jeg bruker den korte og ikke virkende kabelen fra modemet til hoved/stasjonære pc-en virker kabelen. Bruker da den tidligere kabelen jeg hodde mellom modemet og hoved pc-en, nå mellom hovedpc og min bærbare på rommet. virker ikke. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Virker som den lange kabelen din er en krysset nettverkskabel - noe du trenger for å kunne koble sammen to pc'er direkte uten HUB. I en nettverkskabel brukes to trådpar til kommunikasjon ut og inn av maskina (Tx og Rx). Det en krysset kabel gjør er å bytte om på det ene paret slik at den andre pc'en får Pc1 sin ut på sin inn og motsatt. (Tx1->Rx2 og Rx1->Tx2). Den korte kabelen din er ganske sikkert en vanlig nettverkskabel, og virker da selvsagt helt fint mellom modem og stasjonær pc. Du har et par alternativer her. 1. Kjøpe deg en krysset nettverkskabel i riktig lengde. 2. Kjøpe deg en HUB. Da kan du bruke vanlige nettverkskabler hele veien, og ha alle pc'ne koblet på samtidig. 3. Kjøp deg en trådløs bredbåndsrouter/switch med 4 utganger+trådløst. Da vil du ha mulighet til å koble på 4 maskiner med kabel, pluss en drøss med trådløse (som de bærbare). En trådløs router med 1 pcmcia kort (til bærbar) koster mellom 11 og 12 hundre kroner. Vel, det var mine forslag. Hvis du allerede bruker en HUB i dag kan det hende situasjonen er helt motsatt - og det jeg har sagt passer ikke for deg. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 På de fleste kabler kan du se fargekoden på lederne inne i pluggen. Sjekk om rekkefølgen på fargene er lik på begge ender. Hvis ikke så er det en krysset kabel. PC til PC er trenger krysset kabel. Modem til PC er ikke krysset. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 19. september 2003 Forfatter Del Skrevet 19. september 2003 men nå bruker jeg den lange kabelen inn i modemet og ned til den bærbare pc-en, som dere sa ikke skulle være krysset men det er den. er den jeg vanlighvis bruker mellom denne pc-en og hoved pc-en. men jeg kan bruke firewire nettverk isteden. bare at jeg ikke har xp på hoved-pc så nettverk dukker ikke opp automatisk på den. Vet dere hva jeg må laste ned for å få det til å virke? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 OK, skal modifisere meg litt: Modem til PC er vanligvis ikke krysset. Men nyere utstyr finner selv ut av om kabelen er krysset eller ikke, og virker uansett. Fant dette ut da jeg kjøpte meg ny switch, den godtok begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå