AnonymDiskusjon Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Hei en Venn av meg driver daglig en hobby foretning via nett. Nå har det kommet en ny konkurent på banen og fører da samme varer. Han påstår uten å dokumentere at han har fått eneimport fra 2 av mine leverandører, lagret hans er da selvfølgelig fylt opp med varer fra disse leverandørene. Denne nye importøren/butikken påstår så at han ikke får Lov og vil få dagbøter om han ikke fjerner produktene fra nettsiden sin innen den 24 denne mnd. Han har ikke fått noe varsel fra leverandørene i utlandet om dette. Er dette noe som kan gjøres ? på meg virker det helt bort i natta, og føler med kompisen min som sitter og egentlig ikke skjøner hva som netop skjedde. Vi har sittet og forsøkt å formulere brev på eng til leverandøren men er tungt å skrive på engelsk. Ville jo tro at når kompisen min har vært forhandler av dems produkter i snart 3 år ville få beskjed om at forhandler status er avsluttet og ny må f.eks åpnes hos nye importøren... Det er jo blant annet ikke noe nytt med sideimport som konkurenten hans opprinnelig begynte med, for å komme inn på markedet. Hadde vært supert om noen har ideer eller tanker rundt dette å dele. Anonym poster: ba809857eeb1b1b22cdfb16756ceda77 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Hvilket hjemmel skulle de ha til å gi dagbøter? - At en produsent gir ett firma "enerett" på import av deres varer til et land er ikke noe juridisk grunnlag. - Videre er det i de fleste helt greit å parallellimportere, det kan være noen utfordringer med varer fra utenfor EU mht godkjenninger osv, men normalt ikke. Det verste som kan skje er at produsenten gir han beskjed om å forholde seg til importøren når han prøver å bestille neste gang. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 (endret) Virker ikke reiktig av de å gjøre sånn Endret 19. april 2013 av JonV Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. april 2013 Forfatter Del Skrevet 19. april 2013 Skal få kopi av mail som han fikk fra konkurenten, Men tror nok ikke de har noe annet en trusler å komme med, Men som han svarte på 1 mail var at om de ikke klarte konkuranse så kunne de gjerne kjøpe opp varelagret hans, men den mailen fikk han aldrig svar på. For produktene har på langt nært solgt godt i forhold til forhåpninger. Anonym poster: ba809857eeb1b1b22cdfb16756ceda77 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 En avtale mellom to parter påvirker i seg selv ikke en tredjepart. Hans eventuelle status som eneimportør påvirker ikke din mulighet til å kunne forhandle varer du allerede har kjøpt. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Hei en Venn av meg mine leverandører Hvorfor er det alltid "en venn av meg" når folk helt klart skriver på vegne av seg selv? Jeg skjønner ikke problemet. Uansett, han har selvfølgelig ingen rett til å inndrive noen bøter fra deg. Høres jo helt skada ut. 4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. april 2013 Forfatter Del Skrevet 19. april 2013 Nå har det seg sånn at det er en venn det gjelder. her er kopi av mailen, firmanavn er fjernet.. HeiSender deg en advarsel ang *********** og *********** produkter Du må fjerne dette produktet fra din nettside, da jeg ikke kan se at du har samarbeidsavtale hos oss på ********** og *********** produkter Da vi er distrubutør av ******** og ***********.. Vi vil gjerne gi deg status som forhandler.. Hvis ikke du ønsker dette så må du fjerne denne fra din nettside. Blir ikke varen fjernet, så vil det komme dagbøter ( 35% av utsalgspris ) fra og med 25.04.2013 Han kan fremdeles logge inn som forhandler hos de respektive leverandørene noe som da virker veldig selvmotsigende. Anonym poster: ba809857eeb1b1b22cdfb16756ceda77 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Bare piss. Ikke bry deg. Send heller en mail til den internasjonale leverandøren om at han prøver å bølle konkurrentene av banen og spør om de føler seg tjent med å ha sånne kunder. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. april 2013 Forfatter Del Skrevet 19. april 2013 Etter en kjapp mail til en av leverandørene fikk jeg dette svaret. NO ONE has soul rights to our products but us.Have no worry, there is no legal leg for anyone to stand on. Så da mangler bare svar fra andre leverandøren så skal han lage litt storm i vannglasset hos konkurrenten Anonym poster: ba809857eeb1b1b22cdfb16756ceda77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå