Gå til innhold

1/10 av alle nyfødte har ingen far eller har en i utlandet

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Gjør du deg så dum som at du sier at far er eneste leddet i konklusjonen?

Nei, men at ein far er med i spillet burde alle forstå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Men er det en relevant faktor vis vi fjerne de andre probleme?

Ja, det vil eg nesten tru. Om du ikkje forstår korleis faren din har påvirka deg, trur eg nesten tenkeboksen er din neste stopp.

Trekk fra ordet "minst", så er det 100% sikkert, ut fra funnene du presenterer.

Trekk fra alt du har skreve i denne tråden så vil vi sitte igjen med 100% av den informasjonen vi allerede hadde.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

100% av 0 er fortsatt 0.

Som vanlig har ikkje dine innlegg noko informasjon. Det er mykje informasjon i denne tråden.

Les en gang til du.

Du skriver selvfølgelig, altså du meinar at ein far har ingen ting med i spillet for korleis eit barn veks opp.

Lenke til kommentar

Som vanlig har ikkje dine innlegg noko informasjon. Det er mykje informasjon i denne tråden.

Du kan forsøke å forholde deg saklig til innspillene mine i stedet. Det eneste jeg gjør er å stille meg kritisk til hvordan man kan trekke en slik konklusjon basert på noen fakta som ikke egentlig sier noe om det.

Lenke til kommentar

63% of youth suicides are from fatherless homes (US Dept. Of Health/Census) – 5 times the average.

90% of all homeless and runaway children are from fatherless homes – 32 times the average.

85% of all children who show behavior disorders come from fatherless homes – 20 times the average. (Center for Disease Control)

80% of rapists with anger problems come from fatherless homes --14 times the average. (Justice & Behavior, Vol 14, p. 403-26)

71% of all high school dropouts come from fatherless homes – 9 times the average. (National Principals Association Report)

75% of all adolescent patients in chemical abuse centers come from fatherless homes – 10 times the average. (Rainbows for All God's Children)

70% of youths in state-operated institutions come from fatherless homes – 9 times the average. (U.S. Dept. of Justice, Sept. 1988)

85% of all youths in prison come from fatherless homes – 20 times the average. (Fulton Co. Georgia, Texas Dept. of Correction)

Kilde?

Lenke til kommentar

Det sier seg i grunn selv at barn uten far i større grad kommer fra uryddige hjem og får alle de problemene det fører med seg når man skal fungere i samfunnet. Jeg tror ikke det er en direkte sammenheng med fraværet av en far, jeg tror heller det er en sammenheng mellom at kvinner som får barn med ukjent far eller en far i utland gjerne ikke er blant de mest oppegående og strukturerte menneskene i utgangspunktet, og er dårligere utrustet til å gjøre hjemmet til et godt sted å vokse opp. F.eks. er det ingen tvil om at det er bedre å vokse opp hos en intelligent og ressurssterk alenemor enn med to slabbedasker av hvert kjønn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du skriver selvfølgelig, altså du meinar at ein far har ingen ting med i spillet for korleis eit barn veks opp.

Jeg tror du henger deg for mye opp i det ene ordet, som for meg i hvert fall helt klart fremstår som en feil tatt i betraktning hans tidligere innlegg. Poenget her er ikke at en far ikke kan være en kausal faktor for et barns oppførsel, men at det er en myriade med andre faktorer man også må ta hensyn til. Som det poengteres av flere andre her: ser man på alenemødrene som en overordnet gruppe finner man en mengde andre faktorer som trolig utgjør større risikofaktorer for deres barn enn det isolerte fraværet av en biologisk far.

Lenke til kommentar

Kilde?

Kilden er en av mange amerikanske websider dedikert til "fars rettigheter". Den har sirkulert på nettet siden 90-tallet. Kildene er da også fra 80-tallet, og vanskelige å verifisere idag. Skjønt "Justice and Behavior" fra den gangen (vol. 14 er 1987) kan lastes ned som PDF om man gidder å betale for det.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg sjanser på å tro at du vil finne, om du undersøker, at "fatherless homes" er vanligst i fattige sorte områder med høy kriminalitet. De blir "faderløse" fordi fedrene ikke er til å stole på (og/eller sitter i fengsel). Den skjebnen går i arv til unge gutter. Det er i så fall ikke fordi de er faderløse at det går galt, dt er fordi at de vokser opp i et miljø der unge gutter blir kriminelle, akkurat som fedrene ble.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg sjanser på å tro at du vil finne, om du undersøker, at "fatherless homes" er vanligst i fattige sorte områder med høy kriminalitet. De blir "faderløse" fordi fedrene ikke er til å stole på (og/eller sitter i fengsel). Den skjebnen går i arv til unge gutter. Det er i så fall ikke fordi de er faderløse at det går galt, dt er fordi at de vokser opp i et miljø der unge gutter blir kriminelle, akkurat som fedrene ble.

Mange opplever dette, men ikkje alle. Mange har ikkje fedre fordi mora har gått frå mannen eller omvendt.

Lenke til kommentar

Mange opplever dette, men ikkje alle. Mange har ikkje fedre fordi mora har gått frå mannen eller omvendt.

Spørsmålet er om de havner i den påståtte gruppen. Alt den angivelige statistikken sier er at - for eksempel - blandt de som begår selvmord er 2/3 fra faderløse hjem. Og da kan vi bedrive litt tallmagi:

Ifølge ChildStats.gov bor 27% av amerikanske barn med en av foreldrene. La oss anta at de fleste lever med mor. Det er ialt 74 millioner barn i alderen 0-17. Så la oss si 40 millioner i alt i de aldersgruppene som er relevante. (Småbarn er sjelden kriminelle eller suicudale.) Det betyr at opp i mot 10 millioner er faderløse.

Selvmordsraten i USA er ifølge Wikipedia 12 pr 100 000. Altså rundt 40 000 pr år i hele befolkningen. Av dem er kanskje 5 000 ungdommer i samme aldersgruppe. 2/3 av disse er faderløse, altså 3400 ungdommer.

Med andre ord: Av 30 millioner toforeldre-barn begår ifølge påstanden 1700 selvmord. Det er 0,05 promille. Av 10 millioner enforelde-barn begår 3400 selvmord, altså 0,34 promille. Det er en markant overhyppighet (3 ganger snittet for USA), men samtidig er det fortsatt "bare" 30 pr. 100 000.

I et relativt sett så lite antall som det kan det være andre fellestrekk ved de som begår selvmord. Det kan være at de som kommer fra faderløse middelklassehjem med et fungerende sosialt miljø ikke begår selvmord, mens de fra rus-ghettoer gjør det. Når en oppførsel opptrer i bare brøkdeler av en promille av en gruppe, kan gruppetilhørigheten i seg selv ikke uten videre tillegges avgjørende betydning.

Og det hele forutseter selvsagt at vi kjøper statistikken som ble postet. Det krever antagelig mye tid og krefter å verifisere den. Noen som tar utfordringen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og det hele forutseter selvsagt at vi kjøper statistikken som ble postet. Det krever antagelig mye tid og krefter å verifisere den. Noen som tar utfordringen?

Hypotese :

Samlet fruktbarhetstall baseres på aldersgruppen 15-49 år, og er en fremskrivning av fødselstall for denne aldersgruppen. Menn kan få barn mye lenger, og får det. Ref trenden med "gjenbruk" av menn, der de får barn i "moden" alder. Barn fra de er 50+ kommer dermed ikke med.

Hvis man for menn tar med aldersgruppen frem til fylte 54 år får de et fruktbarhetstall på 1,77 (mot 1,68) . Men da er igjen ikke fødsler med far over 54 år gammel tatt med.

Det som er sikkert :

Antall fødsler med ukjent far varierer mellom 1,9-4,5%, altså vesentlig lavere enn 10%.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...