Gå til innhold

1/10 av alle nyfødte har ingen far eller har en i utlandet

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

I følge tall fra denne artikkelen på aftensposten: http://www.aftenpost...ml#.UXD3QrWeM6Y

Føder norske kvinner i gjennomsnitt 1,85 barn og menn får 1,68 barn. Gitt at det blir født 60 300 i året og differansen på barn kvinner og menn får vi at ikkje mindre enn 5541 barn, eller faktisk hele 9% av alle nyfødte, blir født uten kjent far, med utenlandsk far eller ved kunstig befruktning. I følge artikkelforfatter kan forklaringen på differansen mellom menn og kvinners fruktbarhet forklares med at menn får barn med forskjellige kvinner, men det kan jo ikkje stemme fordi det ikkje vil påvirke snittet. Det forstår alle som har hatt litt matematikk.

Det vil bety at meir enn 1/10 av alle barn som startar på skulen om nokre år ikkje vil ha nokon far eller en utenlandsk far. Kva konsekvenser trur du at dette vil få for det norske samfunnet eller barna det er prat om?

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- En del lesbiske par reiser ut av landet for å kjøpe kunstig befruktning. Disse barna vil antagelig ha like høy sannsynlighet for å vokse opp i en fungerende familie som hetrofile par som bor sammen.

- En del damer som ikke har fått fast partner på ordinær måte, men som har et sterkt ønske om barn, lar seg bevisst befrukte av ukjente. Enten det er etter en fukig tur på byen her i landet eller i utlandet. Disse har gjort et bevisst valg om å bli alenemor med de utfordringene det innebærer. Jeg kan ikke helt se så mange gode alternativer for disse. Barneforbud eller tvangs-parring av ufrivillig barnløse enslige er ikke akkurat nordisk politikk. Lurer på om det er Kualalumpur som har en pågående og svært populær kampanje med offentlig finansiert datingtjeneste for å øke fødselstallet? Mulig vi kunne hatt noe sånt her også? Eller gratis kunstig befruktning fra ukjente donorer så disse kvinnene slipper å ta til takke med hvasomhelst som har kraftige nok ølbriller.

- Far i utlandet. Kanskje oppmykning av familiegjenforeningsreglene ville redusert problemet?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- En del lesbiske par reiser ut av landet for å kjøpe kunstig befruktning. Disse barna vil antagelig ha like høy sannsynlighet for å vokse opp i en fungerende familie som hetrofile par som bor sammen.

Det der er jo bare synsing og føleri, og representerer ikke nødvendigvis virkeligheten.

All forskning peker på at lesbiske og homofile bruker mer stoff, drikker mer alkohol, har flere sexpartnere, og mer kortvarige parforhold. Gir dette "fungerende familier"? Gir dette stabile oppvekstforhold? NEI, MENER JEG.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe fan av at barn vokser opp i hjem uten mor og far, og liker heller ikke dette med kunstig befrukting og surogati, finnes nok av barn man kan adoptere i verden....

Nå som det er sagt kan ikke jeg huske noe om at homofile/lesbiske er større forbrukere av rusmidler en hetrofile, ei heller det med sexpartnere.

Synes folk, uansett hvilken side av veien de kjører på, er løs på tråden.

Lenke til kommentar

Tipper dette er et utslag av hvordan statistikken regnes ut. Det blir fler menn i fruktbar alder å dele fødslene på, da menn er fruktbare mye lenger enn kvinner.

Fødselstallet bestemmes av tallet på kvinner i fødedyktig alder 15-49 og deres fruktbarhet.

Et eller annet med at menn over 49 som får barn ikke synes på statistikken antakelig.

Lenke til kommentar

Det der er jo bare synsing og føleri, og representerer ikke nødvendigvis virkeligheten.

All forskning peker på at lesbiske og homofile bruker mer stoff, drikker mer alkohol, har flere sexpartnere, og mer kortvarige parforhold. Gir dette "fungerende familier"? Gir dette stabile oppvekstforhold? NEI, MENER JEG.

All forskning peker på at barn ikke tar skade av å vokse opp med homofile foreldre. Så ja, homofile foreldre ser ut til å kunne etablere like fungerende familier som heterofile. Forskjellen er at det kanskje ikke er like mange som gjør det, men disse blir da heller ikke foreldre (vanskelig å bli gravid som homofil uten å gå aktivt inn for det).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Tallene tar såvidt jeg kan se ikke hensyn til hendelser etter fødselstidspunktet - som for eksempel DNA-prøver ved farskapskonflikt og utstedelsen av farskapsforelegg.

Eg trur dei gjer det. Rart om ikkje i vertfall.

Lenke til kommentar

Du avfeier argumentet som synsing og svarer med synsing. Det finnes uansett massevis av grupper som har mer risikoatferd enn andre. Skal man nekte disse å ha barn på grunn av dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar

63% of youth suicides are from fatherless homes (US Dept. Of Health/Census) – 5 times the average.

90% of all homeless and runaway children are from fatherless homes – 32 times the average.

85% of all children who show behavior disorders come from fatherless homes – 20 times the average. (Center for Disease Control)

80% of rapists with anger problems come from fatherless homes --14 times the average. (Justice & Behavior, Vol 14, p. 403-26)

71% of all high school dropouts come from fatherless homes – 9 times the average. (National Principals Association Report)

75% of all adolescent patients in chemical abuse centers come from fatherless homes – 10 times the average. (Rainbows for All God’s Children)

70% of youths in state-operated institutions come from fatherless homes – 9 times the average. (U.S. Dept. of Justice, Sept. 1988)

85% of all youths in prison come from fatherless homes – 20 times the average. (Fulton Co. Georgia, Texas Dept. of Correction)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rart at det eksisterer så mange barneheimar da.

At barn er på barnehjem og at de er åpne for å adopteres er to helt forskjellige ting. De fleste land i verden ønsker ikke, selvom det antagelig hadde vært fint for enkelt individer, å åpne for adopsjon ut av landets grenser. Noen land som egentlig er åpne for adopsjon nekter å adoptere barn til Norge og andre land som godtar par av samme kjønn. Og uansett om vi ser bort i fra alt dette så er majoriteten av barn på barnehjem rundt om i verden eldre barn og ofte barn med ekstra ufordringer, noe de færreste ønsker seg.

63% of youth suicides are from fatherless homes (US Dept. Of Health/Census) – 5 times the average.

90% of all homeless and runaway children are from fatherless homes – 32 times the average.

85% of all children who show behavior disorders come from fatherless homes – 20 times the average. (Center for Disease Control)

80% of rapists with anger problems come from fatherless homes --14 times the average. (Justice & Behavior, Vol 14, p. 403-26)

71% of all high school dropouts come from fatherless homes – 9 times the average. (National Principals Association Report)

75% of all adolescent patients in chemical abuse centers come from fatherless homes – 10 times the average. (Rainbows for All God's Children)

70% of youths in state-operated institutions come from fatherless homes – 9 times the average. (U.S. Dept. of Justice, Sept. 1988)

85% of all youths in prison come from fatherless homes – 20 times the average. (Fulton Co. Georgia, Texas Dept. of Correction)

Og det der sier ingenting om det er viktig å ha en far. Correlation does not imply causation...

• Liker 1
Lenke til kommentar

All forskning? Kan du komme med et par eksempler?

Ikke at jeg har fulgt så voldsomt med på temaet, men av det jeg har fått med meg så er det voldsomt stor forskjell på homofile menn og lesbiske kvinner når det gjelder livsstil. Menn har på generell basis flere sexpartnere og mer utagerende livsstil, mens kvinner har faktisk mer stabile parforhold enn hetrofile. Forskjellene innad i gruppene er nok også enorme. Noen av norges mest kjente homofile er i langvarige stabile parforhold (10 år +). Så vidt jeg har fått med meg blir det veldig feil å slå alle homofile/lesbiske par over en kam. Du står fritt til å komme med gode linker om du har noe annet enn synsing å bidra med. Jeg er som sagt ingen ekspert og lærer gjerne noe nytt i dag.

Lenke til kommentar

Nå er det en viss kulturforskjell mellom Norge og megakirkestaten Texas så tallene derfra kan ikke overføres til norske forhold. Ikke at de beviser noe der heller, som aagmed forklarer deg.

hele 17%

nesten 2/10

Jeg synes det er litt tendensiøs og dårlig matematikk å oversette 17% til brøken 2/10. Ikke bare burde brøken vært forkortet til 1/5, men 1/6 ligger mye nærmere når man først skal lage en rund brøk med få sifre.

Utregningen blir også dreid betydelig i ufordelaktig retning av den feilaktige antagelsen om 50/50 antall kvinner og menn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg synes det er litt tendensiøs og dårlig matematikk å oversette 17% til brøken 2/10. Ikke bare burde brøken vært forkortet til 1/5, men 1/6 ligger mye nærmere når man først skal lage en rund brøk med få sifre.

Vel, vel, greit det. Skal skifte det til 1/6.

Lenke til kommentar

Så ufattelig typisk norske monkiser. Selv om at statistikken kommer fra ymse statlig opererte institusjoner etc så kommer standardfrasene om "hyperkristne" og at disse tallene har ingen "sammenheng".

"Ser noe jeg ikke liker, velger å se bort i fra all statistikk som peker i samme retning uavhengig av beviser"

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Pleier å være slik når man ikkje vil vite sannheten og meiner noko basert på andre ting enn tilgjengelig informasjon.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Pleier å være slik når man ikkje vil vite sannheten og meiner noko basert på andre ting enn tilgjengelig informasjon.

Akkurat som når du overså min kommentar som påpekte det faktum at tallene ikke sier oss noe som helst om det aktuelle spørsmålet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...