reprote Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Jobber delvis som utvikler fra et enkeltpersonforetak. For en tid tilbake (2011/2012) ble jeg innleid for være med å fullføre et utviklingsprosjekt som hadde ligget litt i dvale. Det ble aldri skrevet noen avtale mellom firmaene, kunden/oppdragsgiveren var personer jeg kjenner og har jobbet for før. Jeg stillte opp med litt ekstra maskinvare i tilknytning til utviklingen, bl.a server for test og versjonskontroll. Disse var satt opp med backup mot oppdragsgivers backupserver. I tillegg eksisterte det kildekode i utviklingsverktøyet på min maskin og egen backup Etter ca 2 måneder stoppet utvkilingen opp siden jeg ikke fikk betalt. Etter et par måneder til tok jeg tilbake utstyret mitt og satte det opp til et annet prosjekt. Etter hvert som tiden gikk og det ikke ble noen bedring i forholdet mellom meg og de andre og sansynligheten for at jeg ville jobbe mer med dem var minimal har jeg ryddet opp og slettet siste rest av det jeg har hatt av filer i tilknytning til prosjektet. Etter noe flytting og omstrukturering hos de andre viser det seg nå at de ikke har noen backup lengre og deler av prosjektet er borte. De prøver nå å legge skylden over på meg ved at jeg har slettet filer på mine maskiner og ikke kopiert ut og overlevert det til dem, og også at jeg stoppet utviklingen og ikke fullførte prosjektet. Har ikke fått noen konkret henvendelse fra dem, men de har begynnt å murre om advokat og søksmål mot meg/mitt firma. Regner med at jeg bør ta kontakt med advokat når det eventuellt kommer noe, men hva kan jeg forvente? Kan legge til at det er over et år siden jeg stoppet arbeidet og og det har ikke vært noe kontakt mellom oss relatert til det prosjektet på bortimot et halvår før de nå kommer og har funnet ut at de ikke har noe backup hos seg. Lenke til kommentar
tole Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Vel, ikke har de betalt deg og ikke har de tatt ansvar for å sjekke at backup fungerte. Tror de har en særdeles dårlig juridisk sak. Tapet utover det de mener er deg direkte ligger vel kanskje i at andre har bidratt med kode til serveren som du bidro med ? Det høres som du sier skikkelig scapegoat ut. 1 Lenke til kommentar
reprote Skrevet 19. april 2013 Forfatter Del Skrevet 19. april 2013 Det var ingen andre som bidro med utvikling fra jeg kom inn og til jeg tok med meg ustyret igjen. Jeg hadde heller ikke tilgang til å sjekke backupserveren for å se om ting var i orden der før jeg tok ned serverene. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Spørsmålet er jo hva de kunne forvente at du sørget for. Hva var avtalt? Hva er standard ved slike jobber (og avbryting av dem) i bransjen? Hva har dere gjort tidligere? I utgangspunktet må det jokunne kreves at det arbeidet du utfører for dem blir værende hos dem. Er du sikker på atdet i utgangspunktet BLE laget kopi på deres servere? Var dette i såfall permanente lagringsservere eller backupservere der ting slettes fortløpende etter eldste dato? Annerledes blir det jo hvis du aldri fikk betalt i det hele tatt, da er du jo i din fulle rett til å ikke overføre noe som helst til dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå