lilje89 Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Jeg er litt inne på tanken på å begynne å sykle til jobb. Foreløpig vet jeg om to stykker som sykler til jobben, hun ene bor ikke veldig langt fra meg så jeg tenkte jeg kunne slå meg sammen med henne de dagene vi jobber samme vakter, nå sånn i begynnelsen hvertfall. Ifølge google maps er det ca 13km fra meg til jobben. Har lest litt rundt på nettet nå på de forskjellige sykkeltypene. Det er jo så mange Hybrid virket jo som det å gå for. Vil selvsagt spørre de i butikken om råd, men tenkte jeg først kunne høre litt her inne om det er noen som har noen tips og erfaringer de ønsker å dele. Så, er det en sykkel dere har å anbefale? Jeg er ca 170cm høy, hvis det har noe å si. Det er noen år siden jeg har syklet, og har fint lite peiling foreløpig Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Først noen spørsmål om bruken: Hvordan er veiene du skal sykle på. Asfalt, grus etc. Må du over mye fortauskanter o.l.? Tenker du å bruke den om vinteren (I.e. vil du bruke den med piggdekk)? Trenger du ta med noe mer enn deg selv (PC, klær o.l.)? Til sist budsjett? Gitt at jeg hadde kunnet følge velholdt vei mesteparten av ruten (D.v.s. ryddet om vinteren, og ikke alt for mye hull) Hadde jeg sikkert valgt meg noe slikt og satt på et tubus bagasjerack: Men det er langt fra gratis, og kan være litt tvilsomt på vinteren. Lenke til kommentar
lilje89 Skrevet 18. april 2013 Forfatter Del Skrevet 18. april 2013 Hei, og takk for svar. Det blir for det meste asfalt, og en god del fortauskanter tenker jeg. Ser ikke helt for meg at jeg sykler til jobb om vinteren, men tenker å bruke den om vinteren også. Trenger å ha med meg klær til jobb så det blir meg og en sekk. Ser for meg rundt 3000kr. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 (endret) Hei, og takk for svar. Det blir for det meste asfalt, og en god del fortauskanter tenker jeg. Ser ikke helt for meg at jeg sykler til jobb om vinteren, men tenker å bruke den om vinteren også. Trenger å ha med meg klær til jobb så det blir meg og en sekk. Ser for meg rundt 3000kr. Jeg ville ikke basert meg på ryggsekk. Det er mye mer behagelig å ha sykkelvesker på et bagasjebrett. For å ha plass til ok piggdekk for vinterbruk bør du ha minimum plass til 40mm dekk, går man over mye kanter trenger man også såpass med dekk, men siden det er fast dekke trenger du ikke noe mønster. For maks treningsutbytte og minste reisetid vil en cyclocross eller sykkel være ideell. Hvis du er ukomfortabel med bukkestyre vil en sportslig hybridsykkel fungere fint. Bysykler/oppreiste hybridsykler kan bli drøye over 1.3 mil. 3000,- blir et budsjett som er skrapt til benet. Du er da på forholdsvis tunge sykler med typisk ganske oppreist sittestilling. Det kan kanskje høres behagelig ut, men det betyr at det er tyngre å få kraft i pedalene og mer luftmotstand, d.v.s. lavere fart, og kan til sist bety at det er mindre fornøyelig. Sykler innenfor dette prissegmentet er så og si alle helstive hybridsykler. (D.v.s ingen dempere, plass til opp til 40mm dekk). Ingen dempere er helt riktig for ditt bruk. Ankepunktenen mot disse syklene er gjerne bremser og gir samt ineffektiv sittestilling. Aktuelle kandidater er diamant union 20 eller merida crossway. Om du kan finne budsjett for noe mer i retning diamant photon, gekko flow street o.l. tror jeg du vil finne en mer fornøyelig sykkel å kjøre. Med 1.3mil er du også innenfor der hvor mange har glede av elsykler, men det er en vesentlig høyrere pris. Endret 18. april 2013 av sverreb Lenke til kommentar
lilje89 Skrevet 18. april 2013 Forfatter Del Skrevet 18. april 2013 Tusen takk for utfyllende svar Da får jeg ligge budsjettet litt høyere og tenke litt på de fine tipsene du har gitt meg her Lenke til kommentar
bas Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Personlig begynte jeg med terrengsykkel med dempegaffel og "grove" knastedekk. Siden jeg bare sykler på asfalt hadde jeg null bruk for dempegaffel, jeg synes sykkelen trillet dårlig og ville ha litt bedre bremseeffekt (jeg er forholdsvis tung). Gikk til innkjøp av hybridsykkel med stiv gaffel, skivebremser og smalere hjul med større diameter og har ikke angret et sekund. Synes denne hybridsykkelen passer meget godt til og fra jobb på asfaltveier. Personlig vil jeg dog ikke anbefale hybrid for vintersykling, her jeg bor er det til tider et snøhøl og veier blir ikke like godt brøytet derfor gav jeg fort opp å sykle med så smale dekk om vinteren, de bare skar seg nedi og sporet fælt, så piggdekkene var en dårlig investering Lenke til kommentar
Mysla Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Jeg bruker min sykkel litt overalt så jeg har to terrengsykler, GT Avalanche 3.0 og GT Agressor All Terra. I grunnen liker jeg Agressoren best, dessuten fikk jeg festet bagasjebærer på den. Meningen var at jeg skulle ha bagasjebærer også på Avalanchen, men på den viste det seg at det ikke var mulig. Stygg strek i regningen ettersom det er denne jeg bruker til jobbsykling (de to syklene "bor" 4,5 mil fra hverandre, jeg har to bosteder). Har løst det med sykkelveske på styret. Det er ikke plass til all verden i den, men jeg får faktisk plass til undertøy, en bukse og en topp i tillegg til mobil, bankkort og nøkler. Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Er selv på jakt etter sykkel og har lest en god del og kikket på forskjellige sykler. Det er som oftest som selgerne forteller noe som ofte bekreftes og det er at butikkenes egne merker er de syklene som gir mest for pengene (etter veiledende pris selvsagt). Da tenker jeg først og fremst på Diamant (G-sport), Nakamura (Intersport) og White (XXL). Etter en del sammenligninger synes jeg Diamant og Nakamura ser ganske like ut og jeg mistenker at det er nesten samme sykler. Valget mitt har falt på White sin hybrid til 7500 kr som jeg synes virket som mye sykkel for pengene... den får du både med og uten dempegaffel. Siden du har så mye som 13 km til jobb bør du kjøpe sykkel i denne klassen du også, det er ihvertfall mitt tips. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Etter en del sammenligninger synes jeg Diamant og Nakamura ser ganske like ut og jeg mistenker at det er nesten samme sykler. Det er vel ingen hemmelighet at både g-sport og intersport er eid av Gresvig konsernet og at både Diamant og Nakamura blir speccet opp av samme mennesker. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 (endret) Meningen var at jeg skulle ha bagasjebærer også på Avalanchen, men på den viste det seg at det ikke var mulig. Prøv disse: http://www.thule.com...and-racks/racks pluss: Endret 18. april 2013 av sverreb Lenke til kommentar
Mysla Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Prøv disse: http://www.thule.com...and-racks/racks pluss: Hm - er det meningen at man skal bruke både selve bæreren og "sidepanelene" samtidig? Det så jo ikke dumt ut... Og det tåler litt vekt? Så veldig plast ut. Og ikke minst - passer de til alle sykkelvesker? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Hm - er det meningen at man skal bruke både selve bæreren og "sidepanelene" samtidig? Det så jo ikke dumt ut... Og det tåler litt vekt? Så veldig plast ut. Og ikke minst - passer de til alle sykkelvesker? Om de passer alle vet jeg ikke. de passer mine ortlieb vesker som er mer eller mindre gullstandarden. Sidepanelene holder veskene i ro slik at de ikke kommer inn i hjulet. en 15-30 kg skulle ikke være noe problem på disse. Lenke til kommentar
hightow Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Er det ikke litt overkill med sykkelvesker når TS bare skal ha med seg klær? Klær veier ikke all verden. Lenke til kommentar
Mysla Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Er det ikke litt overkill med sykkelvesker når TS bare skal ha med seg klær? Klær veier ikke all verden. Nå var det vel jeg som dro inn elementet med sykkelvester i tråden og jo - jeg har ofte behov for mer plass enn den lille sykkelveska på styret så jeg skal helt klart se på den bagasjebæreren sverrb viser til. Ryggsekk er uaktuelt, blir svett nok på ryggen uten. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Er det ikke litt overkill med sykkelvesker når TS bare skal ha med seg klær? Klær veier ikke all verden. Det har ikke noe videre med vekt å gjøre. Det er simpelten mye mer behagelig å sykle uten ryggsekk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Mitt tips for å prøve å sykle litt uten at det koster skjorta, er denne fra Biltema... http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Sykler-og-vogner/Dame/Citycross-28-271152/ Lenke til kommentar
Mysla Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Mitt tips for å prøve å sykle litt uten at det koster skjorta, er denne fra Biltema... http://biltema.no/no...ross-28-271152/ Er det noen som har gode erfaringer med sykler fra Biltema? Vi hadde en gang en barnesykkel derfra, men selv ikke ungene på 6 og 8 år (som ikke har peiling!) ville sykle på den, den godt brukte Scott-sykkelen jeg kjøpte brukt for 250,- var mange ganger bedre enn Biltemasykkelen som knapt var brukt... Lenke til kommentar
#Kroenkeout Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg ville ha kjøpt sykkel nå omgående, siden alle sportsbutikkene har kampanjer på sykler nå. Jeg har jobbet hos G-sport, intersport og jobber nå på MX-sport. Bare send PM hvis det er noe du lurer på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Er det noen som har gode erfaringer med sykler fra Biltema? Vi hadde en gang en barnesykkel derfra, men selv ikke ungene på 6 og 8 år (som ikke har peiling!) ville sykle på den, den godt brukte Scott-sykkelen jeg kjøpte brukt for 250,- var mange ganger bedre enn Biltemasykkelen som knapt var brukt... Jeg har 2000 kilometer på den manneversjonen av citycrossen. 1500 på asfalt og 500 på is. Ble så hekta at jeg har nå kjøpt landeveissykkel, men ikke på biltema den da. Jeg er 110 kilo, så den citycrossen tåler det. Skrekkhistorier om at rammene sprekker, er hittil bare historier og enda ikke hørt om noen som direkte har opplevd det. Lenke til kommentar
Mysla Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg har 2000 kilometer på den manneversjonen av citycrossen. 1500 på asfalt og 500 på is. Ble så hekta at jeg har nå kjøpt landeveissykkel, men ikke på biltema den da. Jeg er 110 kilo, så den citycrossen tåler det. Skrekkhistorier om at rammene sprekker, er hittil bare historier og enda ikke hørt om noen som direkte har opplevd det. Min erfaring med ungene og barnesykkelen er at den rett og slett ikke var noe god å sykle på. Tror jeg heller ville kjøpt en brukt DBS / Diamant / Merida f.eks. enn en ny på Biltema faktisk. Har hatt min skjerv med billigsykler og ingen kommer i nærheten av de tre siste jeg har hatt, en DBS Kilimanjaro, GT Agressor og GT Avalance. Alle tre kostet 4-4500,- selv om DBS'en ble kjøpt 15 år før de andre to. Hadde en Merida til ca. 3000,- (bysykkel-type) også, men den passet ikke helt til mine behov så jeg solgte den igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå