Gå til innhold

Tips til pussing av båt ?

Anbefalte innlegg

Er nesten helt grønn på dette området.

Men jeg trenger noen tips til pussing av båt, Jeg har en 10 fots glassfiber båt som er utrolig sliten og den har ligget under is og vann men den kan repareres, Far veit det meste om lapping av hull men har ikke gjort så mye pussing.

Noen tips om gode maskiner/verktøy ?

rekkefølge av sandpapir og evt noen teknikker ?

Syntes dette er utrolig kjedelig og tungt og holde på med, så alle tips til pussing av båt som gjør det lettere er fint.

Det er jo ikke en stor båt men skulle gjerne pusset den sikkelig ned uten og komme for dypt noe jeg har klart noen ganger med feil maskin.

Takk for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et enorm område og vanskelig å gi konkrete råd over nettet.

Hvor mye penger har du tenkt og bruke, skal du bruke top/gelcoat igjen eller lakk/maling, er glassfibere fortsatt strukturell, er skroget tørt, bare utvendig eller innvendig også, etc.

Som du ser er det mange spørmål som man må tenke over før man trår til.

Lenke til kommentar
Dette er et enorm område og vanskelig å gi konkrete råd over nettet. Hvor mye penger har du tenkt og bruke, skal du bruke top/gelcoat igjen eller lakk/maling, er glassfibere fortsatt strukturell, er skroget tørt, bare utvendig eller innvendig også, etc. Som du ser er det mange spørmål som man må tenke over før man trår til.

Båten har noen sprekker invendig men dette får jeg fikset via far, Men vi skal male ( ikke lakke ) båten, derfor må jeg pusse den ned så malinga sitter bedre, også tenkte vi om det finnes noe man kan bruke over malinga når den har tørket for og beskytte malinga og gjøre den lettere og holde pen. Vet du om noe sånt ? Utvendig skal vi gjøre det samme, fikse evt store riper med sparkel og (hva mer en sparkel)? men det er ikke mye vi trenger.

Lenke til kommentar

Male med kost eller rulle?, hvis dere gjør det behøver du ikke gjøre store grunnarbeidet, mattslip alt med 240 papir samt sparkle alle skader med epoksysparkel eller glassfibersparkel, vask skroget godt med aceton siden topcoat inneholder voks,

Når det gjelder lakk så er 2-komponent best, foreksempel er en 2-komponent polyuretanlakk er meget slitesterk, men følg instruksjonene meget nøye, bruk en grunning beregnet for glassfiber/coat før dere maler.

Du finner mye god informasjon hos malingprodusentene sine hjemmesider, for eksempel Sola shipping/sea jet.

Lenke til kommentar

Male med kost eller rulle?, hvis dere gjør det behøver du ikke gjøre store grunnarbeidet, mattslip alt med 240 papir samt sparkle alle skader med epoksysparkel eller glassfibersparkel, vask skroget godt med aceton siden topcoat inneholder voks,

Blir både kost og rulle tenker jeg, Men finnes det noe jeg kan bruke oppå den malingen igjen for og gi det et "beskyttende" lag ? eller er det topcoat du mener jeg skal bruke til dette ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Legger man veldig mye arbeid i en slik båt kan man få den til å nesten se ny ut, økonomisk er det ikke verdt det men kanskje det er det resultatmessig som selvtilfredsstillelse.

Gjennomgåend hull må pusses ned med vinkelsliper/pussemaskin til ALT fuktighet/sprekker (gjennomgående og mellom lag) er 100% borte.

Det skal pusses ned på skrå slik at hullet er større på den siden du arbeider fra og mindre på den siden du legger forskaling.

Legg så lagvis med glassfiberduk og polyester, husk duken skal gjennomfuktes med polyester før den legges på.

Er veldig lurt å legge mye arbeid i denne delen å være nøye, da slipper du mye unødvendig pussing etterpå.

Man kan selvsagt også bruke epoxy.

Småsår kan enten lappes med å pusse ned, deretter ett lag med polyester og litt glassfiberduk. Å pusse reperasjoner etter småsår tar ikke veldig mye tid.

Under arbeid brukes ofte en metallrulle med riller for å rulle ut luftbobler og for å jevne ut.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg bruker festoll men det som sparer meg mest tid er tre rens fra leverandør biopin på linken ser du også et bilde før og etter.

http://www.biopinnorge.no/produkt/biopin-hage/teak-tre-rens

for å gjøredet så rask og enkelt som mulig bruk de tre maskiner

kjøp 60 , 80 , 100, og 120 papier til nr 3 trenger du kun 120 og 150

1. http://www.motek.no/cgi/frontend.cgi?nodeid=63625&template=productlist

2.http://www.motek.no/cgi/frontend.cgi?nodeid=63626&template=productlist

3.http://www.motek.no/cgi/frontend.cgi?nodeid=63624&template=productlist

deretter 2 lag barendpalm olje og om ønsket 3 - 5 med lakk samme produsent barendpalm fant jeg også hos biopin.

ellers vannlig båt grunnig første lag tynnes 20% deretter 3 strøk båt maling.

lykke til :-)

Lenke til kommentar

lykke til :-)

Det trenger han, spesielt siden det er snakk om en plastbåt her og ikke trebåt :)

Ville ikke kjøpt feisol, overpriset og fungerer like dårlig som foreksempel Biltema sine pussemaskiner, se heller på Mirka ceros sine oscillerende 22V DC maskiner hvis man ønsker det beste til sliping som bruker 240V strøm, har selv noen av disse på jobben og gjør eksakt samme jobb som luftdrevende pussemaskiner av industriell kvalitet.

Lenke til kommentar

Det trenger han, spesielt siden det er snakk om en plastbåt her og ikke trebåt :)

Ville ikke kjøpt feisol, overpriset og fungerer like dårlig som foreksempel Biltema sine pussemaskiner, se heller på Mirka ceros sine oscillerende 22V DC maskiner hvis man ønsker det beste til sliping som bruker 240V strøm, har selv noen av disse på jobben og gjør eksakt samme jobb som luftdrevende pussemaskiner av industriell kvalitet.

festool og biltema like dårlig ! Helt erlig har du noen gang brukt original festool. Jeg er de fleste prøvt og best av alt bosch prof, markita,dewalt osv best og ikke minst mest praktisk er festool syns jeg om prisen trenger vi ikke å snakke kjempe kjempe dyrt men om du jobber daglig med det få du perfekt service og maskin. til litt for mye peng men det jobber du inn igjen :-)

Lenke til kommentar

Jepp har brukt feisol og de fleste andre fabrikater, jeg var ikke fornøyd med den, synes den avvirket materialet for dårlig, det er en foreldet måte og få ocilerende bevegelser på samt at den er stor og tung, dra innom et billakkeringsverksted* og spør om å låne en av deres pussemaskiner så skal du få se andre boller, både på anvendelig og effektivitet :)

* såfremt det er et seriøst og oppegående verksted har de luftdrevende pussemaskiner av den typen jeg linket til.

Bor du i Østfold kan du få testet noen av mine, har flere i 150mm og 75mm luftdrevne og 150mm 240V.

Lenke til kommentar

Legg så lagvis med glassfiberduk og polyester, husk duken skal gjennomfuktes med polyester før den legges på.

Man kan selvsagt også bruke epoxy.

Mye fornuftig du sier her, men ville heller anbefale vinylester på eldre glassfiber istedenfor polyester, og hvis man bruker epoksy må man ha flater som er 100% fri for fukt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jepp har brukt feisol og de fleste andre fabrikater, jeg var ikke fornøyd med den, synes den avvirket materialet for dårlig, det er en foreldet måte og få ocilerende bevegelser på samt at den er stor og tung, dra innom et billakkeringsverksted* og spør om å låne en av deres pussemaskiner så skal du få se andre boller, både på anvendelig og effektivitet :)

* såfremt det er et seriøst og oppegående verksted har de luftdrevende pussemaskiner av den typen jeg linket til.

Bor du i Østfold kan du få testet noen av mine, har flere i 150mm og 75mm luftdrevne og 150mm 240V.

Takk for tilbud men det blir for langt å kjøre jeg tar turen innom bilverksted mange takk for tipset :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...