tore_v1 Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 (endret) I vår lille familie på tre (madammen, undertegnede og katten Marve) så har vi litt forskjellige kamera. Vi vil gjerne gå ned til ett allround-kamera som da skal dekke litt forskjellige behov. Følgende er i stallen: Nikon D60 med kit-linse Canon Ixus (?) kompaktkamera. To stykk, det nyeste er vel 5 år gammelt. Det hele begynte da vi så et bilde tatt med Canon Powershot G1X tatt av oss begge på en strand i Thailand. Makeløs kvalitet. En kompetent fotograf greier sikkert det samme med D60, men vi er hverken spesielt opptatt av det tekniske på kameraløsninger og vi vil gjerne ha et kamera som har "alt-i-ett". I tillegg driver jeg så smått med fridykking. Jeg vil gjerne skyte litt bilder under vannet også, og jeg har derfor tenkt litt på å kjøpe et GoPro av siste generasjon. Så fikk jeg høre at man får tak på undervannshus til ganske mange kameraer. En venninne av oss har et Powershot G15 og bruker dette mye i naturen og tar flotte bilder med dette, og hun bruker også undervannshuset til bilder når hun fridykker. Vår bruk er antakeligvis ganske normal (med unntak av undervannsbildene). Vi går en del i fjellet og tar bilder av multer, dyr og landskap. Vi dokumenterer kattens finurligheter. Vi knipser bilder i sosiale settinger. Undervannsbilder betyr at det er nødvendig med god evne til å ta inn lys. Dette ser jeg for meg skal gå greit. Det trenger ikke være ultra-kompakt, men det skal være fremdeles ganske kompakt slik at fotosekk ikke er et tema. Jeg trenger ikke få plass til kamera i en jeanslomme (som med kompaktkameraene fra Canon). Budsjett: Hva trengs? Powershot G1X koster rundt 4 500 og det er absolutt en øvre grense. Gjerne ned rundt 3 000, men om utgangspunktet for bildekvaliteten er vesentlig bedre med et kamera til 4 500 som et til 3 000 så blir det et kamera til 4 500. Jeg er ikke merketro, design er fullstendig sekundært. Endret 18. april 2013 av tore_v1 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Undervannshusene av høy kvalitet koster ofte like mye som kameraene. Så det betyr at du må bruke et enkelt undervannshus/pose eller gå ned på kvaliteten på kameraet. Jeg tror det offisielle kamerahuset til Canon Powershot G1X koster rundt 2000 kr som er ganske billig. Japan Photo ser ut til å komme med en pakke med Sony RX100 og Ikelite dykkerhus for 5999, noe som er over 1000 lavere enn å kjøpe separat. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 18. april 2013 Forfatter Del Skrevet 18. april 2013 Du får med andre ord nesten en GoPro for prisen av et undervannshus.. Da kan undervannsfunksjonalitet skrelles vekk fra listen. Lenke til kommentar
madmats Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Gopro er jo bra på video, men selv om det kan ta bilder også så er det vel ikke noe allbrukskamera? Sony RX100 med Ikelite hus til 6000 høres veldig bra ut (Ikelite lager kvalitetsundervannshus), men hvis det er i overkant av budsjettet så kan en jo vurdere Canon Powershot S110 med canon sitt hus WP-DC47. Powershot s110 har samme bildebrikke som G1X og er mye rimeligere. ca 4200 for både hus og kamera. Det blir veldig bra videoer og bilder under vann for en rimelig pris. Eller så kan du jo se på Olympus tough TG-2, fordelen med dette er at du ikke trenger hus sålenge du ikke dykker mer enn 15m ned. Så det er vanntett og støtsikkert når du har det med deg i fjellet, uten å drasse på noe undervannshus. Skal du dykke mer enn 15m bør du ha undervannshuset som følger med, Olympus sitt orginale (PT-053) koster en del, 2500, så da blir det fort nesten like dyrt som med Sony RX100 og Ikelite. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Powershot s110 har samme bildebrikke som G1X og er mye rimeligere. ca 4200 for både hus og kamera. G1X har "stor" bildebrikke, nesten like stor som i en vanlig speilrefleks - over seks ganger så stor brikke som S110, med markant bedre støyegenskaper. Men så var det størrelse og pris, da.. Lenke til kommentar
madmats Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) G1X har "stor" bildebrikke, nesten like stor som i en vanlig speilrefleks - over seks ganger så stor brikke som S110, med markant bedre støyegenskaper. Men så var det størrelse og pris, da.. hehe ja beklager feilinfo, jeg bare leste at begge brukte DIGIC 5, men det er vel da bare hvilken teknologi som brukes i bildebrikken det da? edit: nei fant det ut selv, bildebrikke og bildeprossesor er IKKE det samme hehe men ja jeg glemte å få med størrelse og ja, en G1X + kamerahus blir jo ganske mye større enn S110 Endret 7. mai 2013 av madmats Lenke til kommentar
skrim Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Ser blant mine artsfrender som er veldig aktive på sjø/vann er Canon Powershot G15 ofte å se med vanntett hus Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 En liten oppdatering for de som bidro i tråden - Nikon D60 selges (ble rett og slett for stort til å dra med seg på tur). Pengene går til G15 eller G1X etter å ha lekt litt med dette i sommer, så kjøper jeg et undervannshus til meg selv i "høstgave".. Vurderte TG2, men siden mesteparten av bruken vil bli til "vanlige" bilder og undervannsbiten blir mer et supplement så har jeg vurdert det til at vi blir mest fornøyd med et kamera som tar gode bilder til vanlig og som med et hus kan brukes under vann. Takk for bidragene til diskusjonen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå