Frekvens Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 2/0.4 til kr 378,- Telenor er supre! 3 Lenke til kommentar
Turbodupp Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Og jeg som trodde 399 for 70/10 var bra pris! Men nå er det vel billigere i tokyo grunnet befolkningstettheten og antall mennesker som nettop ønsker en sånn tjeneste Lenke til kommentar
rebjorn Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Google Earth, Gimp og litt liming senere: http://img221.imageshack.us/img221/7694/tokyovsagder.jpg Byområdet Tokyo limt over Agder. Tror skalaen ble riktig. 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Kan jo få god nytte av raskt nett i Tokyo, siden de helst bør holde seg innendørs. Hvis det er radioaktiv stråling du er redd for, så er faktisk Japan et bedre sted å bo enn Norge. Hvis du ikke har noe greie på det, slutt i det minste å være en nyttig idiot for alskens konspirasjonsteoretikere ved å linke til nettsteder som kun er ute etter å skremme folk. Les heller denne: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Dodsatomer-selger-best-7144726.html 2 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Jeg må si jeg støtter forslaget lenger oppe, om å påby legging av fiberrør i alle grøfter som graves, dersom gjeldende strekning står som utilknyttet. Jeg mener å huske at tre blåserør ligger på noen og femti kroner meteren, hvilket er nesten gratis i sammenhengen, og kan gi kommunen/forsvar osv ett løp, samt to løp i det åpne markedet, så har man potensiale for konkurranse. Meh, det hadde blitt for enkelt. Norske politikere kan ikke få rykte på seg for å gå for enkle løsninger. 4 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Det jeg synes er trist er at staten ikke gjør det obligatorisk å legge fibernett når man først graver opp eksisterende rør rundt omkring. Det er oppgravingen som koster, og ikke selve fiberkabelen. Hadde det vært lovpålagt å legge fiber hver gang noe skulle graves opp, så ville man over tid fått mye mer fiber uten at det ble altfor dyrt. Nå graver man gjerne opp samme gata 3 ganger i løpet av et år fordi tre forskjellige firmaer skal legge forskjellige kabler. Så vidt jeg vet, så finnes det ingen plan fra det offentlige for hvordan man skal møte fremtiden med tanke på stadig økende krav til internetthastighet. Man trenger ikke engang legge fiberen - det som er nødvendig er at man legger rørene for å blåse fiber i. Noe som blant annet blir gjort her jeg bor ved legging av fjernvarmerør. Dog er etterspørselen etter fiber så lav hos potensielt nye kunder at det blir ikke blåst noe fiber inn i disse rørene enn så lenge. 3 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 For en 2G linje må det vel benyttes enten noe WDM-utstyr og 2*1G i begge ender, eller 10G i begge ender og shapes ned til 2G. Begge deler koster mye penger. Hadde vært interessant å sett hvordan de planlegger å løse dette, både teknisk og økonomisk. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 1 mill i året må man ut med her for 1Gb/s for bedriftskunder fra telenor... 50 000 i året for 200 mbitps fra Get/Altibox. Japanerne tenker utvikling, norge tenker penger penger penger. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 (endret) Japanerne tenker utvikling, norge tenker penger penger penger. Japanerne Sony tenker utvikling reklame. edit: Hvem skal holde rede på alle de stykkevis nedgravde fiberrørene? Det norske kabeldirektoratet? For det er jo ikke slik at alle grøfter graves mellom to naturlige kabeltermineringspunkter, er det vel? Endret 18. april 2013 av nebrewfoz Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 1 mill i året må man ut med her for 1Gb/s for bedriftskunder fra telenor... Det var ekstremt dyrt. Bedriften jeg jobber i betaler mye, mye mindre enn det. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Norge: 499 for 20/6 Japan: 300 for 2000/1000 Vel.... Varierer fra leverandør til leverandør, personlig så betaler jeg 499,- for 60/60 linje Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Japanerne Sony tenker utvikling reklame. edit: Hvem skal holde rede på alle de stykkevis nedgravde fiberrørene? Det norske kabeldirektoratet? For det er jo ikke slik at alle grøfter graves mellom to naturlige kabeltermineringspunkter, er det vel? Alle kabler som graves ned med tillatelse tegnes inn slik at man vet hvor de er i fremtiden. Det er en grunn til at det krevers kabelpåvisning når man skal grave, spesielt i tettere steder. Dette hindrer det meste av kapping av kabler. Lenke til kommentar
G Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Japanerne Sony tenker utvikling reklame. edit: Hvem skal holde rede på alle de stykkevis nedgravde fiberrørene? Det norske kabeldirektoratet? For det er jo ikke slik at alle grøfter graves mellom to naturlige kabeltermineringspunkter, er det vel? Det blir uansett veldig mye kortere strekk å grave i framtiden, når fiberen skal etableres, tas i bruk. Lenke til kommentar
druuu Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 det er ganske så stor forskjell her i Norge. hos min mor har vi 70/10 for 399 og hos min far har vi 6/1 for 399. her snakker vi en avstand på 2.5km mellom husene (i veistrekning, enda mindre i luftstrekning.) Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Slik kunne vi også hatt det om man prioriterte infrastruktur over sløsing. Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Kan dere vennligst slutte med tabloidoverskrifter av typen "Dette landet..."? Jeg hadde klikka på artikkelen for å lese mer selv om det hadde stått Japan i overskriften. 3 Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Varierer fra leverandør til leverandør, personlig så betaler jeg 499,- for 60/60 linje Selvsagt, så avhenger det om man bor i borettslag etc. etc., men jeg tok vårt eksempel her (utenfor Bergen), men jeg tror ikke noen her inne betaler MINDRE enn 300 kroner for 40mbit/s eller MER. Det jeg skulle frem til, er prispolitikken i Norge, det er FOR dyrt... Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 (endret) Lite som slår dette uansett med tanke på pris/hastighet: https://fiber.google.com/about/ Synd det foreløpig er tilgjengelig bare i 1 eller 2 byer i USA. (Får håpe de sprer seg til hele USA og etterhvert Europa) Betaler du $300 for at google legger kabelen inn i huset ditt så får du gratis 5/1 internett. Hvis du velger å betale $70 i måneden så slipper du installasjonsprisen på $300, og du får 1000/1000 linje. Google er helt utrolige Endret 18. april 2013 av Apox Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Norge: 499 for 20/6Japan: 300 for 2000/1000Vel.... Mange må slite med godt under 1 i upload, uanset pris, selv i by-område. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå