Gå til innhold

Hvordan boote første gang?

triklo

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat satt sammen ny PC, men har et problem: jeg har ingen boot-diskett/CD-ROM som fungerer. Derfor kommer jeg ikke stort lenger enn til det første skjermbildet.

Jeg har prøvd å lage boot diskett i WinXP (fra en annen PC), ved å velge formater for så å hake av for "boot disk". Når jeg booter med denne, skjer det ingen ting. Heller ikke hvis jeg prøver å boote med WinXP-CD-ROM'en. Går det virkelig ikke an å boote fra WinXP CD-rom? (problemet er ikke boot-rekkefølge-innstillingene i BIOS)

Jeg har også prøvd å boote med en harddisk fra min andre PC (med WinXP). Det hele går greit sånn ca helt til jeg tror skrivebordet skal dukke opp. Da får jeg imidlertid en feilmelding om at windows, av frykt for å ødelegge noe av hardwaren, ikke vil starte, og at jeg skal sjekke for virus m.m. Det er ikke noe problem å boote fra denne når den sitter i "riktig PC"

Er det noen av dere som har noen filer som jeg kan kopiere over på boot-disken, som kan brukes til både å boote med, partisjonere harddisken og formatere den, samt ha tilgang til kommandolinja slik at jeg kan installere WinXP fra CD-ROM'en? Eller forslag på hva som kan være gæernt? I så fall er jeg veldig takknemlig :-

(dessuten er det også noe annet som er rart: jeg kjøpte AMD XP 2400, men på det første skjermbildet står det XP 2800, hmmmm. kanskje de har sendt med feil prosessor? )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.bootdisk.com

her finner du det du trenger av boot-disker.

det er ikke vanlig at du kan installere winxp fra boot-diskett med mindre du bruker de seks diskettene som er nevnt i en tråd over.

Hvis du ikke får bootet fra XP-cd'en er det noe feil med den. Skjønt, det kan også være at maskinen din er ustabil pga. feil innstillinger i bios. Det kan også forklare klokkehastigheten som ikke stemmer.

Prøv XP-cd'en din på en annen maskin og se om den booter der.

En Win98 Boot disk kan du bruke til å opprette partisjoner og formatere dem.

Lenke til kommentar

Niks, jeg har kun en enhet (harddisk) på IDE1-kabelen. Den er satt som Primary Master. Den nye harddisken har jeg koblet fra.

Når jeg booter med harddisken fra den andre PC'n, får jeg først spørsmål om hvilket operativsystem jeg vil starte (XP ellre ME). ME fungerer ikke, og jeg prøver å starte XP. Like før XP skal til å starte, får jeg følgende feilmelding:

A problem har been detected and windows has been shut down to prevenet damage to your computer.

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check for viruses on your computer. Remove any newly installet hard drives or hard drive controllers. Check you hard drive to make sure it is properly configured and terminated. Run CHKdisk /F to check for hard drive corruption and then restart your computer.

Technical information:

xxx STOP: 0x0000007B (0XF7C20640, 0XC0000034, 0X00000000, 0X00000000) xxx 

Feilen kan umulig ligge i selve harddisken, da den fungerer fint på min andre PC. Kan det da bety at feilen kan ligge i kontrolleren eller kabelen (IDE-kabelen på min nye PC ser ut til å ha minst dobbelt så mange ledninger som de øvrige)?

Lenke til kommentar

Det kan være problemet- forskjellen på 40- og 80- leders IDE- kabel. Er disken din gammel? I såfall er det ikke sikkert at den tåler en 80- leders, på samme måte som nye disker ikke liker 40- leders IDE- kabler. Bytte IDE- kabel, hadde jeg gjort.

Har opplevd EN gang at en IDE- kabel som fulgte med kabinettet var defekt. Jeg har montert over 100 stk, så feilprosenten er ganske liten..

Lenke til kommentar
Når jeg booter med harddisken fra den andre PC'n, får jeg først spørsmål om hvilket operativsystem jeg vil starte (XP ellre ME). ME fungerer ikke, og jeg prøver å starte XP. Like før XP skal til å starte, får jeg følgende feilmelding

Når man f.eks installerer nytt hovedkort i maskinen, bør man formatere hele Windows XP disken og installere Windows XP på nytt ellers er det ikke sikkert at XP vil fungere tilfedsstillende. Akkurat det samme vil vel skje hvis man prøver å starte opp en harddisk med Windows XP på en annen maskin enn den den satt i når Windows XP ble installert. Dette er grunnen til problemet med harddisken fra den andre maskinen.

Jeg har Windows XP PRO, og der starter jeg opp med CD'n når jeg skal installere. Ikke noe problem. Det virker på meg som om IDE kontrolleren din kan ha en svakhet ettersom du ikke får kjørt fdisk fra en disk som fungerer fint på en annen maskin, og den ikke vil boote fra CD-Rom'en.

Ang. feil CPU... du må inn i BIOS og fortelle maskinen hva slags CPU du har. Mulig dette kan hjelpe også (den vil ivertfall bli kjappere).

Lenke til kommentar

Nå er problemet med Fdisk løst. Saken var at den nye disken (alene i ny-PC'n) måtte stilles på Cable Select i stedet for master, sikkert på grunn av IDE- kabelen.

Så nå har jeg bootet med en oppstartsdiskett, og fått partisjonert og formatert harddisken. Dessuten har jeg kopiert innholdet på XP-CD'n over på den (fra den gamle PC'n). Med oppstratsdisketten har jeg kommandolinja og tilgang til c: med installasjonsfilene til XP. Men når jeg skal kjøre "setup.exe" får jeg melding om at programmet ikke kan kjøres fra dos... Men hvis det ikke går an å kjøre denne fra dos, hvem får da installert XP på ny maskin? Blir dette annerledes hvis en booter fra XP-CD'n (når det fungerer)?

NB: XP-CDen min er brent, sannynligvis ikke som BOOT-CD-ROM. Men er det mulig å lage en boot-CD-ROM fra Nero, som jeg legger innholdet fra den brente CD'n inn på, og på dne måten få en XP-CD identisk med originalen (bootbar)?

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at XP var piratkopiert.

Jeg prøvde å kopiere innholdet til en disk med winME (tilhører en 3. PC) til den nye disken, men fikk feilmelding da jeg prøvde å boote med den. Men å boote med disken jeg kopierte fra, gikk uten problemer. Jeg kopierte også de skjulte filene. Altså greide jeg ikke å få innholdet identisk.

Jeg tror ikke det er noe i veien med partisjonen på den nye disken, da den var alene i maskinen mens jeg partisjonerte den (fra en win98 oppstartsdisk)

Noen som vet hvordan man "speiler" en harddisk - gjør den identisk med en annen harddisk?

Lenke til kommentar
Jeg sa ikke at XP var piratkopiert.

Jeg prøvde å kopiere innholdet til en disk med winME (tilhører en 3. PC) til den nye disken, men fikk feilmelding da jeg prøvde å boote med den.

Ikke piratkopiert? Ettersom du da tydeligvis faktisk HAR originaldisken så kan du da vel prøve å boote med den? Det skal gå, ettersom den er laget som boot-disk. Å bare kopiere innholdet til en ny cd, gjør ikke at den nye cd'en automatisk blir bootdisk (da må du ta en diskcopy).

Skjønner ikke hvorfor du bruker den kopierte disken når du har originalen... eller i det minste har prøvd originaldisken når kopien ikke funka.

Lenke til kommentar

Jeg bruker kopien fordi jeg ikke kan finne originaldisken :-?

Når jeg forsøker å legge inn winxp fra de 6 diskettene, får jeg følgende feilmelding, mens den holder på å legge inn data fra disk 2:

Filen ntkrnlmp.exe kan ikke lastes inn. Feilkoden er 7

Installasjonen kan ikke fortsette. Trykk en tast for å avslutte

Hva skjer?

Lenke til kommentar
Jeg bruker kopien fordi jeg ikke kan finne originaldisken :-?

Når jeg forsøker å legge inn winxp fra de 6 diskettene, får jeg følgende feilmelding, mens den holder på å legge inn data fra disk 2:

Filen ntkrnlmp.exe kan ikke lastes inn. Feilkoden er 7

Installasjonen kan ikke fortsette. Trykk en tast for å avslutte

Hva skjer?

Da er det vel en bare en telefon til microsoft og fortelle problemet.

Det blir for dumt å si at du har mistet orginalen.

Det neste spørsmålet blir vel da SP1 som ikke kan innstaleres.

Mulig du er en ærlig sjel,men dette høres for dumt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...