Gå til innhold

Best mulig PC til student i 3D animasjon med 3Ds max?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal begynne som student i 3D animasjon og design til høsten og må ha ny pc. Jeg har snakka med faglærer som anbefaler Intel, SSD og en pc til minst 10 000kr. Utenom dette er jeg helt blank på hva jeg burde ha av deler.

Jeg har lest en del de siste ukene om hva som trengs i en pc til denne bruken, men mange tekster er "gamle" og utdaterte.

Jeg har tenkt å bygge pcen selv da jeg har fått inntrykk av at man kan spare opptil 30% på dette, men jeg trenger som sagt litt hjelp.

Jeg har en liste fra komplett her og lurte på om jeg kunne fått noen tilbakemeldinger på delene, om noe er bedre og billigere enn andre osv?

Mus og tastatur er ikke så farlig da det er deler jeg kan kjøpe seinere, det viktigste er prossessoren, hovedkortet, grafikkortet og strømforsyningen.

Tusen takk for all hjelp!

http://www.komplett....08-A466D593A2A2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3D akselerasjon starter allerede ved GTX 650. Dersom du ikke er ekstrem-gamer så hadde jeg halvert kostnaden på grafikkort og kanskje kjøpt det her GTX 660.

SSD brukes ikke til alle programmer hele tiden og dersom du lagrer det meste på Seagaten utenom Windows så trenger du kanskje ikke mere enn 120 GB SSD.

Jeg vet ikke helt om du har spesielle krav til hovedkortet men dersom dette kortet for eksempel inneholder det du trenger så er det også godt nok i massevis.

CP'en er helt riktig, men du skal faktisk vurdere å putte inn 32 GB ram med en gang. Ram er kjempeviktig til dette.

Tja det var mine kommentarer :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Har det veldig mye å si? Med tanke på at skjermene blir så mye dyrere? :)

2 ting du må tenke på bare.

1, Med større skjerm (les flere pixler) får du mer arbeidsflate. Noe som sikkert er velkommen når man driver med 3d. Selv sitter jeg på (2 stk) 1920 x 1200, og er veldig fornøyd med den ekstra oppløsningen.

2,Skjerm er også, som oftest, noe som varer (endel) lengre enn andre datakomponenter, etter min erfaring ihvertfall.

Lenke til kommentar
2 ting du må tenke på bare. 1, Med større skjerm (les flere pixler) får du mer arbeidsflate. Noe som sikkert er velkommen når man driver med 3d. Selv sitter jeg på (2 stk) 1920 x 1200, og er veldig fornøyd med den ekstra oppløsningen. 2,Skjerm er også, som oftest, noe som varer (endel) lengre enn andre datakomponenter, etter min erfaring ihvertfall.

Da skal jeg se etter en tv med den oppløsninga ++! Tusen takk til deg også! :)

Lenke til kommentar

Til 3D modellering har GPU i noen tilfeller veldig stor påvirkning.

Det spørs veldig mye på hva som skal gjøres og hvilke plugins.

IRay pluginen i 3Ds max kjører latterlig mye raskere om du har NVidia gfx.

Oppgaver du bruker flere minutter på de raskeste CPUene går unna på sekunder på raske NVidia kort.

Det er noen oppgaver AMD er raskere på, da er det snakk om noen prosent raskere, mens enkelte oppgaver går flere hundre prosent raskere på NVidia.

Photoshop trenger mye mindre GPU power enn 3D modellering, så se på Photoshop benchs gir ikke nødvendigvis et bra bilde.

Lenke til kommentar

Til 3D modellering har GPU i noen tilfeller veldig stor påvirkning.

Det spørs veldig mye på hva som skal gjøres og hvilke plugins.

IRay pluginen i 3Ds max kjører latterlig mye raskere om du har NVidia gfx.

Oppgaver du bruker flere minutter på de raskeste CPUene går unna på sekunder på raske NVidia kort.

Det er noen oppgaver AMD er raskere på, da er det snakk om noen prosent raskere, mens enkelte oppgaver går flere hundre prosent raskere på NVidia.

Photoshop trenger mye mindre GPU power enn 3D modellering, så se på Photoshop benchs gir ikke nødvendigvis et bra bilde.

Ok det kan hende du har rett, men kanskje kan du legge ut noen eksempler? Jeg har testet en del og sjekket ut mange steder og det eneste er vel kanskje å kjøpe en Quadro K5000 til rundt 20000,- (det beste proffkortet). Ellers ser jeg ikke stor forskjell mellom Quadro og Geforce. Her er for eksempel en test mellom GTX 580 og Quadro på 3ds max.

Men det er selvsagt et spørsmal om pris. GTX 680 yter noe bedre enn GTX 660 og en Quadro til 20K yter kanskje enda litt bedre.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro du kan kutte litt ned på strømforsyning, skjermkort og SSD uten å få særlig merkbar nedgang i ytelse. 840 (non-pro) SSD er stadig en rask disk, og en del billigere enn Pro-utgaven. En strømforsyning på omtrent 400-450W bør igrunn være nok for systemet, særlig om du går ned til GeForce 660.

Det jeg er mest usikker på er hvor stor innvirkning valg av skjermkort har på ytelse, da jeg ikke driver med 3D-modellering selv.

redigert: jeg leser litt rundt på nettet at nVidia ikke optimaliserte 6-serien med grafikkort for beregninger, og at de skal være tregere enn 5-serien. Hvis dette er korrekt kan det hende det lønner seg å gå for et billig Quadro-kort i stedet for. Artiklene jeg leste er også fra våren 2012, så det kan hende nVidia har fikset dette med drivere siden den gang.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Velg heller GTX660. Velg en ~500W strømforsyning(maskinen du har valgt trekker ikke mer enn 3-400 watt full load). Velg 3770k fremfor 3770. Den har høyere bruktpris, og du får muligheten til å overklokke, som kan gi PC-en et år ekstra levetid. Kjøp en billig aftermarket kjøler til prosessor. Denne gir bra ytelse/krone. Evt. kan du kjøpe en Noctua hvis du vil kunne overklokke fra starten av og ha en vifte som knapt snurrer ved vanlig bruk. Du trenger nok heller ikke PRO-versjonen av Samsung 840. Ville også spandert på meg et bedre tastatur og en bedre mus, men det er såklart opp til deg.

Resten ser bra ut :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...