Gå til innhold

Sigma lanserer f/1.8-zoom


Anbefalte innlegg

ozone: Du har et poeng, men for meg erstatter denne tre objektiver og dermed en del objektivbytter.

 

- Pentax 18-55mm. Denne blir liggende hjemme med unntak av regnvær. Trenger jeg lengre brennvidder enn 35mm har jeg andre alternativer som blant annet en fast 40mm f/2,8, et par telezoomer og en makro. Det er heller ikke utenkelig å beskjære 35mm bildet for å få noe tilsvarende opp til ca 50mm hvis jeg av en eller annen grunn lar de nevnte objektivene ligge hjemme eller ikke har tid til å skifte før situasjonen er over. Med så skarp optikk skremmer ikke moderat beskjæring meg.

 

- Tamron 10-24mm. Dette objektivet var morsomt en periode, men nå er perioden over. Jeg trenger strengt tatt ikke så vid vinkel til annet enn landskap panorama og da er det som regel like greit å lime sammen 18mm bilder. Tamronen ble som regel brukt på enten 10 eller 24mm.

 

- Sigma 30mm f/1,4. Største blender er uansett ikke særlig skarp så det er noe jeg sjelden bruker. Dybdeskarpheten på f/1,4 er også for kort til det meste og det er litt kjipt å ikke ha noe som helst zoom. Selv 2x zoom vil lette nevneverdig på den friheten. 30mm har temmelig dårlig nærgrense. Den nye 18-35mm er langt bedre der også.

 

* Hvis jeg er heldig med salgene kan det hende salgene finansierer hele kjøpet.

* Vekt på kamera taper jeg selvsagt en del på. Kamera inkl objektiv kommer til å øke fra ca 900 til ca 1600 gram.

* Vekt under transport i fotobagen kommer til å bli omtrent som før.

 

God lysstyrke på vidvinkel er viktig for meg siden jeg bor i det beste nordlysområdet og det er ikke mye som ligner 18mm f/1,8 selv blant fastoptikk. Sigma 18-35mm slår mange fluer i en smekk. Prisen synes jeg er helt ok. Tyngden er jeg ikke så glad i, men som sagt, litt må man vel lide for alle de gode egenskapene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fokusen trenger ikke sitte bedre enn om jeg hadde brukt en 50mm på f/2,6 enn om jeg beskjærer ut tilsvarende 50mm fra et bilde tatt med 35mm på f/1,8. De gir samme dybdeskarphet på samme fokusavstand.

 

Nå er jeg ikke helt med her? Dybdeskarpheten er vel den samme uansett brennvidde? Eller misforstår jeg deg på noen måte?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt med her? Dybdeskarpheten er vel den samme uansett brennvidde? Eller misforstår jeg deg på noen måte?

 

Har du samme fokusavstand og blendertall vil du få mindre dybdeskarphet jo høyere brennvidde, på grunn av større blenderåpning. Simpel matte - mange tråder om dette.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1457239

 

Simpel oppsummering: Dybdeskarphet kommer av blenderåpning og fokusavstand. Blenderåpningen er brennvidde delt på blendertall.

 

For eksempel har Canon 85/1.2 og 135/2 ca. samme dybdeskarphet på samme fokusavstand, på grunn av ca. samme blenderåpning. Tar du 85/1.2 på Canon 1.6x crop og 135/2 på fullframe får du på samme fokusavstand både ca. samme utsnitt og samme dybdeskarphet.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er jeg ikke helt med her? Dybdeskarpheten er vel den samme uansett brennvidde? Eller misforstår jeg deg på noen måte?

 

Har du samme fokusavstand og blendertall vil du få mindre dybdeskarphet jo høyere brennvidde, på grunn av større blenderåpning. Simpel matte - mange tråder om dette.

 

 

Men man har vel som oftest en fokusavstand som er regulert av brennvidden i praksis? Eller tenker jeg feil her?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men man har vel som oftest en fokusavstand som er regulert av brennvidden i praksis? Eller tenker jeg feil her?

 

Hvis du med samme sensor skyter på samme motiv med samme blendertall på flere forskjellige brennvidder, men også endrer fokusavstand, så du hele tiden får samme utsnitt, så får du ca. samme dybdeskarphet. (Litt avhengig av hvordan du definerer dybdeskarphet med forskjellig perspektiv - det kommer an på definisjonene.)

Dette fordi du får lavere dybdeskarphet med høyere brennvidde, men at dette går opp i opp med høyere dybdeskarphet på grunn av lenger fokusavstand.

Se mer her: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml

 

Så - skyter du med (for eksempel) en Sigma 18-35/1.8 på f1.8, og hele tiden endrer fokusavstand så du beholder samme utsnitt av et plant motiv, så vil du beholde samme dybdeskarphet.

Skyter du med samme objektiv, fremdeles på f/1.8, og endrer brennvidde (og dermed utsnitt) uten å endre fokusavstanden, så vil du få mindre dybdeskarphet jo høyere brennvidde.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...