AfterGlow Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Forskere har utviklet mikrobatteri med superegenskaper.Dette batteriet lader tusen ganger raskere enn dagens Lenke til kommentar
dopus Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Synes jeg har hørt veldig mye om nye batteri teknologier dem siste par årene...men har enda ikke sett noen revolusjonerende batteri produker. 8 Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 I det øyeblikket vi har fått batterier som varer evig kommersielt sett er det jo en og annen produsent som går på en kraftig smell/konkurs. Lenke til kommentar
Norlig Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Kan jo ikkje ha billige batterier som varer evig, Da vil jo ikkje folk kjøpe nye! 1 Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Anoden er den positive elektroden - katoden er den negative. 1 Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Batteriteknologi vil ikke påvirke radiosignalenes evne til å ta seg frem. Man tenker kanskje på at man kan lage kraftigere sendere i mobile enheter fordi batteriene er kraftigere, men energitettheten er jo den samme, altså batteriene er like store for samme energikapasitet. Det er bare evnen til å levere kraftigere strøm, og å motta kraftigere ladestrøm som dette endrer. 4 Lenke til kommentar
Reconzile Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Synest det er litt tøft at dette vil si bilbatterier kan lades opp på nærmere 1 min, i staden for mangfoldige timer. 1 Lenke til kommentar
PcAj Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Kult. Ser for meg en framtid hvor alt i fra fly til biler går på batterier, drevet av naturlig strøm fra naturlige solcelle, vanndamm, vindmølle, og bølge-kraft anlegg. 3 Lenke til kommentar
haugstad Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Om et nåværende batterier har en ladestrøm på ca. 5000mAh og lades med 500mA, så vil samme batteri måtte lades med 500A for å lades 1000 ganger fortere. For å lede så mye strøm må en ladekabel være mange centimeter tykk. Dessuten ville dette tilsvart en energimengde på 1800 Watt. Tipper batteriet vill blitt ganske varmt 1 Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Sett at Tesla'n min har 1200A batteri, som skal lades på 30 sek. Hvor tjukk ladekabel må man da ha? Jeg ser for meg at man må finne opp en flux-kapasitor, og deretter finne et tårn der lynet slår ned... 6 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Hørtes bra ut for el-biler. 1 Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Dette er den vanlige "revolusjonerende" batteriteknologi artikkelen som kommer, men vi ser aldri noe til det i produkter. Jeg er i hvert fall nesten 100% sikker på at vi aldri får se eller høre noe mer om denne teknologien utover det som står i artikkelen. 2 Lenke til kommentar
666 Lucifer Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Ja. Men det vil være fullt på bare noen sekunder og da rekker det ikke å bli så varmt. Også Må man jo ikke lade det 1000 ganger fortere:-) man kan lede så fort det går. Uten at det smelter. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Energien et Pc-batteri kan gi fra seg er sånn 60Watt timer. Til sammenlikning leverer 1liter bensin 10.000Watt timer om alt utnyttes. Altså er det like mye energi i 0,6desiliter bensin som det er i et laptop batteri. Når batteriteknologien kommer så langt at et batteri på en liter leverer opp mot en liter bensin, så snakker vi, men det er jaggulangt frem og liten grunn til å juble enda. En Elbil er jo ett eneste stort batteri og veier mange hundre kilo og har lav aksjonsradius. Sorry for dette, men jeg synes det er utrolig dumt å tømme jordens Lithiumresurser på så dårlig batterikonstruksjon son dagens. Resursene vil ikke rekke til 1 milliard bilbatterier a 20kg. Da er det tomt. Lithiumteknologi er ut før de har begynt å lage dem, og hva skjer med prisen når det knappes inn ? 3 Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Energien et Pc-batteri kan gi fra seg er sånn 60Watt timer. Til sammenlikning leverer 1liter bensin 10.000Watt timer om alt utnyttes. Altså er det like mye energi i 0,6desiliter bensin som det er i et laptop batteri. Når batteriteknologien kommer så langt at et batteri på en liter leverer opp mot en liter bensin, så snakker vi, men det er jaggulangt frem og liten grunn til å juble enda. En Elbil er jo ett eneste stort batteri og veier mange hundre kilo og har lav aksjonsradius. Sorry for dette, men jeg synes det er utrolig dumt å tømme jordens Lithiumresurser på så dårlig batterikonstruksjon son dagens. Resursene vil ikke rekke til 1 milliard bilbatterier a 20kg. Da er det tomt. Lithiumteknologi er ut før de har begynt å lage dem, og hva skjer med prisen når det knappes inn ? Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Et praktisk anvenbart batteri må ha en rekke egenskaper, blandt annet: - Høy kapasitet - Rask ladetid - Mange ladesykluser - Mulighet til å yte høy effekt. - Ingen minne-effekt på lading. - Stort spenn på temperaturer det fungerer innenfor. - Lav eksplosjonsfare - Det må være billig å produsere. Grunnen til at man ikke ser noe til de "revolusjonerende" batteriene i produktene man kjøper i butikken er at de har et problem med et eller flere av disse punktene. Det spiller f.eks. liten rolle hvor bra batteriet er hvis det koster en million å lage. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Glimrende. Dette kan sikkert løse mya av problemene med ladetid på mindre enheter som telefoner, bærbare PCer, nettbrett etc. Men dessverre neppe så mye på elbiler. Økt ladeeffekt krever selvsagt at man kan hente høyere ladeeffekt fra el-nettet. I dag finnes hurtigladere på opp til ca 90 kW og det er egentlig temmelig heftig sett fra forsyningen. En vanlig hovedsikring til en enebolig slår ut ved langt lavere effekt enn det. Man må opp på industrielle løsninger for å få koblet til dagens råeste hurtigladere så denne batteriteknologien kan dessverre ikke gi noe særlig raskere lading av elbiler. Dermed har forskerne langt på vei klart å eliminere kompromisset som vanligvis må inngås mellom effekt og watt-timer. Oi, jeg var ikke klar over at dette var noen motsetning. Hvor kan jeg lese mer om det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Synest det er litt tøft at dette vil si bilbatterier kan lades opp på nærmere 1 min, i staden for mangfoldige timer. Ja, hvis du på magisk vis får tak i et uttak som kan levere 1 380 000 Watt (Nissan Leaf med 23 kWh batteri) eller 5 400 000 Watt (Tesla Model S med 85 kWh batteri). Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Om et nåværende batterier har en ladestrøm på ca. 5000mAh og lades med 500mA, så vil samme batteri måtte lades med 500A for å lades 1000 ganger fortere. For å lede så mye strøm må en ladekabel være mange centimeter tykk. Dessuten ville dette tilsvart en energimengde på 1800 Watt. Tipper batteriet vill blitt ganske varmt Litt faktiske data om Tesla Roadster: Batterikapasiteten er 53 kWh, ved 375V. Ladingen skjer ved 70A, 240V. Skal du lade på ett minutt med nåværende spenning, må du altså opp i 13230A. Mulig løsning: En stasjonær ladestasjon lader et gigantisk batteri ganske mye langsommere, over det gode gamle strømnettet. Når du så vil lade bilen din, kobler du til en skikkelig feit kabel, og lader på 1 min. Du må ikke trekke 13250A fra strømnettet per bil for å få dette systemet til å fungere. Du må derimot ha en ganske solid kabel for å levere det til batteriene dine uten uakseptabel oppvarming. Hvis du så krever samme oppvarming av en like lang kabel mellom bil og ladestasjon for én opplading, må da, ifølge mine kjappe utregninger, kabeldiameteren ganges med 3.7. Burde være overkommelig. Det tar dog ikke hensyn til nedkjøling av kabelen eller noen som helst andre effekter, så tallet blir nok litt annerledes i praksis. Forøvrig finnes det allerede superkondensatorer med samme energitetthet som blybatterier. Gi det noen år, og jeg tror de kan overgå litiumbatterier. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Ja, hvis du på magisk vis får tak i et uttak som kan levere 1 380 000 Watt (Nissan Leaf med 23 kWh batteri) eller 5 400 000 Watt (Tesla Model S med 85 kWh batteri). Vel, min holdning er, hvordan skal vi få laget slike uttak? Det kuleste med teknologiske nyvinninger er hvordan de åpner opp for å presse grensene enda lenger på andre felt. Ellers så vil jeg sitere en kollega "Alle munker drar!" Altså, selv om denne teknologien ikke passer inn i en EL-bil så vil den kunne revolusjonere mange andre felt. I sum vil vi da ha tatt enda ett steg mot en fullektrifisert verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå