EmilieWO Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Hei! Jeg skal begynne å studere til høsten og er usikker på om jeg skal velge molekylærbiologi og biologisk kjemi ved UiO eller bioteknologi ved UMB. Jeg lurer på om noen har noenerfaring med forskjellen på disse studiene (innhold, jobb, lønn, forskning, osv.)? Har noen erfaringer fra Blindern eller UMB i forhold til hva det forskes på mtp. gener og cellebiologi? Hvordan er det sosiale på Blindern kontra UMB? Er det så kaldt miljø på Blindern somdet ryktes? Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Quent Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Jeg går Bioteknologi på NTNU og har ikke noe direkte egen erfaring med noen av lærestedene du er ute etter informasjon om, men jeg kan i alle fall si at jeg har hørt mye mer positive ting om molekylærbiologi på UiO enn på UMB. Noe mer enn det kan jeg ikke egentlig bidra med. Lenke til kommentar
Seal Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Pft, lite er mer interessant enn biotek. Håper jeg. Skal i alle fall studere det etter militæret, og gleder meg veldig. Jeg går Bioteknologi på NTNU Trives du? Endret 17. april 2013 av Blitsen Lenke til kommentar
Quent Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Trives du? Ja, absolutt. Studiemiljøet er veldig bra og alt sånt. Kvaliteten på forelesningene varierer veldig (dette er dessverre realiteten på et universitet), fra det noe tragiske (foreleserne i Mikrobiologi er ikke akkurat de mest interessante for å si det sånn) til den andre motpolen, med kjempeflinke forelesere i f.eks fysiologi og Biokjemi 2. En litt trist ting for nye studenter på bioteknologi er dog at Kolbjørn Hagen (min favorittforeleser så langt) har pensjonert seg, slik at første semester nok blir noe mer trasig enn tidligere. Lenke til kommentar
Quent Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) En ting jeg synes er viktig å nevne er uansett at det i realiteten ikke er noen forskjell på et studie som heter Bioteknologi og et som heter f.eks Molekylærbiologi eller lignende. Molekylær biovitenskap på UiO og Bioteknologi på NTNU har svært likt innhold, og jeg vil anta at det samme gjelder for det tilsvarende studiet ved UMB. NTNU sitt Bioteknologi-studie har muligens noe bedre muligheter for å fordype seg i industriell bioteknologi enn det som er mulig ved UiO, men jeg er ikke helt sikker på det en gang. Forskjellene på studiene reflekterer nok mer studiestedets historie og fokus. Endret 17. april 2013 av Quent Lenke til kommentar
Seal Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Ja, absolutt. Studiemiljøet er veldig bra og alt sånt. Kvaliteten på forelesningene varierer veldig (dette er dessverre realiteten på et universitet) Bra at ut trives. Må si jeg ser veldig frem til studietiden. Blir noe helt nytt, og syns bioteknologi virker ekstremt interessant. Av de få besøkene jeg har hatt virker også Trondheim som en fin by. Angående foreleserne, så er det synd at det skal være sånn. Men slik er, og det blir man også vandt med etter 13 år med skole. Kvaliteten varierer enormt, og dessverre har det mye å si for utviklingen av interesse for de aktuelle fagene. En ting jeg synes er viktig å nevne er uansett at det i realiteten ikke er noen forskjell på et studie som heter Bioteknologi og et som heter f.eks Molekylærbiologi eller lignende. Forskjellene på studiene reflekterer nok mer studiestedets historie og fokus. Hmm, spennende å høre. Trodde de to fagområdene var relativt distinkte, selv om det er mange fellestrekk. Men forskjellene kommer vel kanskje mer til syne etterhvert som man selv velger retninger? Dessuten er vel biotek på NTNU et relativt nytt studie? Trenger kanskje litt tid på å få ordentlig fotfeste, hva vet jeg. Endret 17. april 2013 av Blitsen Lenke til kommentar
Quent Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Hmm, spennende å høre. Trodde de to fagområdene var relativt distinkte, selv om det er mange fellestrekk. Men forskjellene kommer vel kanskje mer til syne etterhvert som man selv velger retninger? Dessuten er vel biotek på NTNU et relativt nytt studie? Trenger kanskje litt tid på å få ordentlig fotfeste, hva vet jeg. Hvis det er det 5-årige studiet i Bioteknologi du sikter til (det jeg er på) så har vel det eksistert i snaut 13-14 år eller noe sånn. Men Insitutt for Bioteknologi har lange røtter, og bioteknologi på NTNU/NTH har eksistert i ulike former i lang tid (både på siv. ing-linjen og i form av biologistudier på AVH). Bioteknologi-programmet er et samarbeidsprogram mellom Insitutt for Biologi og Bioteknologi, og begge instituttene har relativt lang historikk. Institutt for Biotekologi stammer fra 1949 og har drevet med ulike ting fra da til nå, så nyopprettet er det langt ifra. Men nei, Bioteknologi eksisterer ikke som sådan som et eget fagfelt uavhengig fra molekylærbiologi o.l når det kommer til studier. En ting du kanskje forventer å møte på når du studerer et studieprogram som heter Bioteknologi er rekombinant genteknologi, og det møter du absolutt på og det er også gode muligheter for å spesialisere seg i det. Men dette kan du gjøre på UiO sitt molekylærbiologi-program også. På en måte kan du vel se på bioteknologi som anvendt molekylærbiologi/biokjemi eller noe i den duren, men et studie i bioteknologi er strengt tatt et studie i molekylærbiologi eller biokjemi. I alle fall slikt det gjennomføres her i Norge. Hvis du ser på beskrivelsen av biotek på NTNU så ser du at studiet har tre studieretninger, hvor den ene er molekylærbiologi, en annen er biokjemi og den siste er systembiologi. Fordypningen i systembiologi skilles NTNU sitt studieprogram fra UiO sitt, men ellers er de temmelig like de man finner på UiO, med en forskjell i f.eks at der UiO har et obligatorisk innføringsfag i evolusjonsbiologi har NTNU et obligatorisk innføringsfag i programmering. Hvis du går Biokjemi på NTNU vil du nok ende opp med å gjøre helt forskjellige ting enn du ville gjort ved UiO, da NTNU har enormt fokus på biopolymerer og anvendelse av det, men på molekylærbiologi-retningen (som er den absolutt mest populære) så er likehetene større enn forskjellene. Selv begir jeg meg ut i systembiologi-verden med alt det medgir. Angående foreleserne, så er det synd at det skal være sånn. Men slik er, og det blir man også vandt med etter 13 år med skole. Kvaliteten varierer enormt, og dessverre har det mye å si for utviklingen av interesse for de aktuelle fagene. En ting jeg vil nevne om det er at det er det som skjer når man har fagfolk og ikke pedagoger som forelesere. Du kommer til å møte på forelesere som er genuint inspirerende (f.eks Rick Strimbeck i fysiologi) og folk som mer eller mindre bare leser opp fra PowerPoint-presentasjoner, men det er veldig opp til deg selv å gjøre det beste ut av det. Du blir ikke holdt i hånda på universitetet. Endret 17. april 2013 av Quent Lenke til kommentar
EmilieWO Skrevet 18. april 2013 Forfatter Del Skrevet 18. april 2013 Tusen takk for så utfyllende svar! Lenke til kommentar
Quent Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Tusen takk for så utfyllende svar! Det jeg har å si om kvaliteten på UMB kontra UiO blir egentlig litt uinformert synsing, men som jeg har nevnt om UiO kontra NTNU, vil du nok finne stort sett det samme innholdet på de to utdanningene. Jeg kikket litt over innholdet på UMB sin 3-årige Bioteknologiutdanning og den virker temmelig lik det jeg selv har erfaring med fra NTNU. I likhet med NTNU og til forskjell fra UiO inneholder den en mer dataorientert bioinformatikk/systembiologi-studieretning men hvis det sees vekk ifra den vil du nok finne mye av det samme. En ting å bite seg noe merke i er at UMB ikke har like mange av de "klassiske" biologiemnene som UiO sitt studieprogram har, og faktisk færre enn det NTNU har også. F.eks har UMB sin utdanning ingen obligatoriske emner i biologisk mangfold (slik UiO har) eller et obligatorisk emne i fysiologi (slik NTNU og UiO har). Men, selv om UMB har massevis av gode fagmiljøer innenfor disse feltene, sitter jeg igjen med inntrykket (basert på ting jeg har hørt fra forelesere og tidligere studenter på UMB) at det faglige nivået på bachelorutdanningen ligger noe lavere på UMB enn ved f.eks UiO. Som sagt er dette muligens bare uiformert synsing, men det er i alle fall det jeg har plukket opp. Kort fortalt ville jeg mye heller gått for en bachelorutdanning på Blindern enn i Ås, og hvis det skulle vise seg at du er mer interessert i det de driver på med i Ås enn i Oslo kan du jo enkelt ta en mastergrad på UMB etterpå om det skulle være aktuelt. Lenke til kommentar
EmilieWO Skrevet 22. april 2013 Forfatter Del Skrevet 22. april 2013 Det jeg har å si om kvaliteten på UMB kontra UiO blir egentlig litt uinformert synsing, men som jeg har nevnt om UiO kontra NTNU, vil du nok finne stort sett det samme innholdet på de to utdanningene. Jeg kikket litt over innholdet på UMB sin 3-årige Bioteknologiutdanning og den virker temmelig lik det jeg selv har erfaring med fra NTNU. I likhet med NTNU og til forskjell fra UiO inneholder den en mer dataorientert bioinformatikk/systembiologi-studieretning men hvis det sees vekk ifra den vil du nok finne mye av det samme. En ting å bite seg noe merke i er at UMB ikke har like mange av de "klassiske" biologiemnene som UiO sitt studieprogram har, og faktisk færre enn det NTNU har også. F.eks har UMB sin utdanning ingen obligatoriske emner i biologisk mangfold (slik UiO har) eller et obligatorisk emne i fysiologi (slik NTNU og UiO har). Men, selv om UMB har massevis av gode fagmiljøer innenfor disse feltene, sitter jeg igjen med inntrykket (basert på ting jeg har hørt fra forelesere og tidligere studenter på UMB) at det faglige nivået på bachelorutdanningen ligger noe lavere på UMB enn ved f.eks UiO. Som sagt er dette muligens bare uiformert synsing, men det er i alle fall det jeg har plukket opp. Kort fortalt ville jeg mye heller gått for en bachelorutdanning på Blindern enn i Ås, og hvis det skulle vise seg at du er mer interessert i det de driver på med i Ås enn i Oslo kan du jo enkelt ta en mastergrad på UMB etterpå om det skulle være aktuelt. Tusen takk igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå