Gå til innhold

Hvorfor er det så mange gærninger i USA ?

Anbefalte innlegg

I USA bruker folk skytevåpen istedet for kniv. I Europa er kniv "the weapon of choice" i de aller fleste tilfeller fordi det ligger lettest for hånd.

I et gjennomsnittsår i Oslo f.eks er det ca. 60 knivstikkinger. I Januar 2012 f.eks var det en femdobling i antall knivstikkinger i forhold til året før, hovedsakelig pga. innfluks av kriminelle ifra Øst-Europa.

I de fleste industrialserte land passifiseres mye av voldskriminaliteten av helse, velferd og utdanning. USA har nesten ingen av disse "gratis" tilgjengelig til alle borgere.

I amerikanske byer som går "mot strømmen" som New York, som forsøker å skape velferd i en mer "europeisk" eller moderne stil så ser vi at kriminaliteten er i fritt fall.

Så er det opp til borgerne hvordan de ønsker å leve: Med 45% inntektsskatt eller en 9mm uten puta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I USA bruker folk skytevåpen istedet for kniv. I Europa er kniv "the weapon of choice" i de aller fleste tilfeller fordi det ligger lettest for hånd.

I et gjennomsnittsår i Oslo f.eks er det ca. 60 knivstikkinger. I Januar 2012 f.eks var det en femdobling i antall knivstikkinger i forhold til året før, hovedsakelig pga. innfluks av kriminelle ifra Øst-Europa.

I de fleste industrialserte land passifiseres mye av voldskriminaliteten av helse, velferd og utdanning. USA har nesten ingen av disse "gratis" tilgjengelig til alle borgere.

I amerikanske byer som går "mot strømmen" som New York, som forsøker å skape velferd i en mer "europeisk" eller moderne stil så ser vi at kriminaliteten er i fritt fall.

Så er det opp til borgerne hvordan de ønsker å leve: Med 45% inntektsskatt eller en 9mm uten puta.

Du tar feil, new York er ikke nokså forskjellige enn andre delstater når det gjelder velferd og kriminalitet i NYC var en av de verste tidligere. Det var ingen endring i velferd som førte til lavere kriminalitet, det var andre faktorer

Lenke til kommentar

Du har det rett, men USA hadde ingen mektig monarki og adelklasse som tok makten fra folket, som europeisk land hadde i flere århundre. Amerikaner hadde noe annet et demokrati og aldri en stat som tok stort ansvar for sitt folk med velferdstøtte, omfattende offentlig helseforsikring, store pensjoner og som aldri ville begrense hva navn foreldrene velger for sine barn. Det aksepterer mer europeere enn amerikaner statlig kontroll og ansvar.

Ja, de fleste europeere som emigrerte til "Statene" kom fra mer eller mindre velfungerende samfunn, ofte med en monark som regjerte sammen med kirken og/eller et spedt statsstyre satt sammen av samfunnets rikeste. Det som møtte de første europeere i Nord Amerika var områder uten kontroll av hvite kaukasier, men som delvis ble kontrollert av urinnvånere. Det var ingen skjøter eller beviser på eiendomsforhold som begrenset mulighetene til å etablere seg, annet enn at "kronen" i det landet de kom fra hevdet eiendomsrett i de kartlagte områdene utstedt av "kronen". Når det gjelder den delen av Nord Amerika som vi nå kaller USA så kjenner vi jo historien med at de gjennom kriger til slutt ble uavhengig "kronene" i gamlelandene, og at de opprettet et uavhengig land med mange stater.

Lenke til kommentar

Ja, de fleste europeere som emigrerte til "Statene" kom fra mer eller mindre velfungerende samfunn, ofte med en monark som regjerte sammen med kirken og/eller et spedt statsstyre satt sammen av samfunnets rikeste. Det som møtte de første europeere i Nord Amerika var områder uten kontroll av hvite kaukasier, men som delvis ble kontrollert av urinnvånere. Det var ingen skjøter eller beviser på eiendomsforhold som begrenset mulighetene til å etablere seg, annet enn at "kronen" i det landet de kom fra hevdet eiendomsrett i de kartlagte områdene utstedt av "kronen". Når det gjelder den delen av Nord Amerika som vi nå kaller USA så kjenner vi jo historien med at de gjennom kriger til slutt ble uavhengig "kronene" i gamlelandene, og at de opprettet et uavhengig land med mange stater.

Det har lite å gjøre med idags amerikansk kultur fordi europeerne ødela disse samfunn

Lenke til kommentar

Du tar feil, new York er ikke nokså forskjellige enn andre delstater når det gjelder velferd og kriminalitet i NYC var en av de verste tidligere. Det var ingen endring i velferd som førte til lavere kriminalitet, det var andre faktorer

New York er en av de mest progressive byene i USA. Andre faktorer som hva?

Lenke til kommentar

New York er en av de mest progressive byene i USA. Andre faktorer som hva?

Flere faktorer som vi kan diskutere men servile lettere å eliminere ditt påstand først

1.nyc hadde meget høy kriminalitet fra 1970-1990 med det samme progressive politikk som idag

2. Delstaten bestemmer velferd, ikke byene

3. Tidlig 1990 begynte kriminalitet å gå ned dramatisk uten en forandring i velferdstøtte

Lenke til kommentar

Flere faktorer som vi kan diskutere men servile lettere å eliminere ditt påstand først

1.nyc hadde meget høy kriminalitet fra 1970-1990 med det samme progressive politikk som idag

2. Delstaten bestemmer velferd, ikke byene

3. Tidlig 1990 begynte kriminalitet å gå ned dramatisk uten en forandring i velferdstøtte

USA hadde høy kriminalitet ifra 70-90 pga. bla. resesjon, krigsveteraner og crack-epidemien.

New York er en by og en stat.

Jeg snakker ikke bare om direkte velferdsstøtte, men måten offentlige ansatte nærmer seg hjemløse og andre utsatte grupper.

Lenke til kommentar

USA hadde høy kriminalitet ifra 70-90 pga. bla. resesjon, krigsveteraner og crack-epidemien.

New York er en by og en stat.

Jeg snakker ikke bare om direkte velferdsstøtte, men måten offentlige ansatte nærmer seg hjemløse og andre utsatte grupper.

Kriminalitet I NYC var høyere enn andre mer konservative byer i 1970-1990 og nå er de litt bedre uten en forandring i politikk unntatt at kriminalitet forandret mens republikansk borgermester Guiliani forandret politi taktikk og korrupsjon Mange mener det er dette mer konservativ politi aksjon som endret kriminaliteten i NYC.

Lenke til kommentar

Liker utvalget USA har. De har både "insane police videos", så det ser ut som alle er kriminelle. Mens i det "bygg ett hus" greia, er plutselig alle kristne, fattige/så store familier at det virker sånn, "veldedige" om det er ett ord.

Er som det er ett svært land, med en strek på midten som skiller dem.

Lenke til kommentar

Liker utvalget USA har. De har både "insane police videos", så det ser ut som alle er kriminelle. Mens i det "bygg ett hus" greia, er plutselig alle kristne, fattige/så store familier at det virker sånn, "veldedige" om det er ett ord.

Er som det er ett svært land, med en strek på midten som skiller dem.

Hollywood er et dårlig kildet å vurdere USA Fakrum at hver dag risikere folk sine liv å bo her og innvandring fra Europa er større enn omvendt sier mye

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Rett og slett fordi USA er å betrakte som en egen verden i denne verden!

Du har tydeligvis aldri vært i Russland

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis aldri vært i Russland

Slik er det alltid i store land. Unødvendig å lære mye om andre land som har lite innflytelse på ditt eget. Jeg vet mye mer om Kentucky enn Oklahoma siden jeg bor langs grensen til Kentucky. Trenger jeg å snakke norsk eller ha kunnskap om Norge? Trenger dere å snakke engelsk og ha kunnskap om USA?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Slik er det alltid i store land. Unødvendig å lære mye om andre land som har lite innflytelse på ditt eget. Jeg vet mye mer om Kentucky enn Oklahoma siden jeg bor langs grensen til Kentucky. Trenger jeg å snakke norsk eller ha kunnskap om Norge? Trenger dere å snakke engelsk og ha kunnskap om USA?

Jeg tror nok størrelsen på Russland både i geografi og innbyggertall er irrelevant for tilstandene der borte. Jeg har vært der. Det er som å dra til en annen planet i kontrast til Norge og mange andre vestlige land. Helt fra grensen til Finland og turen bort til St. Petersburg måpte jeg over ting jeg så fra bilvinduet. USA er peanutter i forhold til Russland mtp kontraster i kultur og tenkemåte i forhold til oss selv.

Lenke til kommentar

Så Tsjekkia der alle som er lovlydige kan både eie automat våpen samt gå med skjult våpen ?

Folk skytter ikke hverandre over stokk & stein der nede..

Den her anti våpen tankegangen er så blåst..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Så Tsjekkia der alle som er lovlydige kan både eie automat våpen samt gå med skjult våpen ?

Folk skytter ikke hverandre over stokk & stein der nede..

Den her anti våpen tankegangen er så blåst..

De som mener det finnes en direkte korrelasjon mellom våpen eierskap og kriminalitet har ikke lest mange forskning rapporter. Ingen klar konsensus blant forskere finnes. Det viser at det er flere faktorer enn bare hvor mange har våpen.

Lenke til kommentar

At presidenten legger hånden på en Bibel betyr ikke at USA er en kristen nasjon, det betyr heller ikke at presidenten er kristen.George w Bush la også hånden på Bibelen, likevel var han en crypto-jew.

USA var det første landet som anerkjente Staten Israel. I tillegg er Israel USAs desidert viktigste alliert i Midtøsten, en del av verden som USA er sterkt engasjert i. Det gjør imidlertid ikke USA til noe mindre kristent land. Langt ifra bare Bush og Obama har sverget presidenteden med hånden på en bibel. De fleste presidentene har det og andre folk til andre stillinger også. Så har du bønnene i skolen samt ordene "In god we trust" på pengesedlene. For ikke å snakke om valgspråket "God bless America"... Riktignok går oppslutningen rundt kristendom ned i USA, men det tar tid og oppslutningen er fortsatt så langt, langt større enn den er i Europa.

USA er som sagt ingen kristen nasjon, frafallet fra kristendom begynte allerede før andre veerdenskrig, men USA er stort og det har tatt tid.

Leste du ikke sidene jeg linket til hvor kristne blir omtalt som terrorister ?

Jo, som sagt er USA i aller høyeste grad fortsatt kristent. Og det vil fortsatt ta mange, mange år før oppslutningen rundt kristendommer er like lav i USA som den er i Europa.

Eller er det virkelig slik at siden det er jeg som legger ut dokumentasjonen, og du tydeligvis ikke liker meg noe særlig, at du da automatisk går ut fra at all informasjon og all dokumentasjon jeg måtte komme med er feil ?

Ikke automatisk, men etter alle latterlighetene du har skrevet om at holocaust ikke skjedde tar jeg deg ikke spesielt seriøst!

Grunnlaget for at regjeringen i USA åpent sier at kristne er terrorister ble lagt allerede under den første president bush. http://www.takebacko...ull%20page.html

USA driver ikke generalisering på det nivået og spesielt ikke ang. kristendom. For øvrig var (og er) Bush sr. kristen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...