Gå til innhold

[Løst] Kjøpe via firma - Skal brukes privat og i firma, lov?

chri-ot

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har ett nyetablert enkeltmannsforetak.

For å gjøre formålet med bedriften trenger jeg en pc, en pc vil jeg også bruke privat.

Det jeg lurer på er om jeg har "lov" til å kjøpe f.eks en bærbar pc via firmaet, og også bruke den privat?

Jeg titta litt på Dustin, der vagte jeg "Bedrift", og jeg kan i tillegg velge med eller uten moms. Siden mitt firma skal tjene under momsgrensa, og ikke er momsregistrert kan jeg da velge å handle uten moms? :)

Jeg skal forresten ikke kjøpe noe for øyeblikket, men jeg vil vite teorien bak dette da jeg vil bli nødt til å foreta meg kjøp i fremtiden.

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du velger å handle "uten moms" via Dustin, er det bare prisvisningen i butikken som er uten merverdiavgift. Når du får fakturaen er merverdiavgift lagt til sluttsummen uansett.

Du får igjen merverdiavgiften på det du kjøper når du selv fakturer med moms, noe du må gjøre fra og med første krone over 50.000 kr i omsetning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om du velger å handle "uten moms" via Dustin, er det bare prisvisningen i butikken som er uten merverdiavgift. Når du får fakturaen er merverdiavgift lagt til sluttsummen uansett.

Du får igjen merverdiavgiften på det du kjøper når du selv fakturer med moms, noe du må gjøre fra og med første krone over 50.000 kr i omsetning.

Takk for svar, jeg skjønner nå hva du mener. :) Jeg fant også en gammel tråd som egentlig svarer på spørsmålet mitt https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1198371 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...