Gå til innhold

kjøpe ipad fra usa?

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

jeg har tenkt å kjøpe en ipad (4th generasjon) fra amazon.com

er det noen som har erfaring på dette? alt vil funke som det skal og det blir ikke noe problemer med den?

skal ha kun med wifi, ikke 4g. 16 eller 32 gig. er ikke helt sikker.

her er den jeg skal kjøpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

amazon er en trygg side å handle på det vet jeg sikkert.

det med frakt blir heller ikke noe problem ettersom at den blir sendt til hotellet stefaren min er på, så han henter den bare i resepsjonen.

regner med jeg sparer de 25% ved at det blir hentet i usa for så å brakt med hit, istede for å sendes i post

Lenke til kommentar

Det lønner seg som regel ikke ved den type varer. I USA er det ganske vanlig at man legger til 10% til avgifter ved varene. Dette betyr at, om en vare koster 400 dollar koster den egentlig 440 dollar. Så det må du legge til.

Når det kommer til sending til Norge er det snakk om Toll og mva (merverdiavgift) som må betales.

Elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller, med mer) er tollfrie, men du kommer ikke utenom merverdiavgiften.

Det er noen unntak for merverdiavgift, det er:

- Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) inntil 200 kroner (med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer) er fritatt for merverdiavgift.

- Bøker - uansett verdi - som importeres av privatpersoner til eget bruk, er også fritatt for merverdiavgift.

Merverdiavgiften er på 25% prosent.

Så ved beregning av prisen for din iPad bør du:

((Pris iPad * 1,10) + frakt) * 1,25 = prisen for iPad til Norge.

og selvfølgelig regne om fra dollar til nok.

Endret av cronbach alpha
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Om du har muligheten til å sende den til noen som er i USA og for så ta den med hjem kan du spare noen kroner, men som sagt er det veldig vanlig at prisen som blir oppgitt ikke er den endelige prisen da de som regel legger på disse 10%.

om det blir noen problemer med de 10 prosentene så kan jeg vel bare få han til å dra å kjøpe det på Frys eller Bestbuy ? sparer man ikke de da? når man kjøper det i butikk istede for på nett.
Lenke til kommentar

Om du går inn på bestbuy.com og velger deg en iPad og går til handlekurven kan du se helt nede til høyre at "Estimated Sales Tax: Not Calculated".

Det er selvfølgelig butikker som har inkludert denne avgiften, men det er ganske vanlig at denne blir lagt til helt mot slutten.

Det er litt feil å si at den er på 10%, dette fordi avgiftene varierer fra stat til stat. Under finner du en liste over avgiftene og alle statene. iPad er ikke en nødvendighet, så den får ikke noe fritak sann som f.eks medisin, mat, osv kan få.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

Lenke til kommentar

Avgiftene kommer selv om du handler i butikk.

Jeg kjøpte min datamaskin i USA og sparte en god del på dette, men det er veldig avhengig av hva du kjøper og prisen.

Du bør også vektlegge tapet av for eksempel reklamasjonsrett (som er ganske bra i Norge). Apple har for så vidt en internasjonal garanti på 1 år, men feilene dukker som regel opp etter dette året har gått:P

Lenke til kommentar

La oss ta et eksempel hvor du kjøper iPaden din på en butikk i New York og at de har BestBuy der.

Best buy pris for iPad med Retina display + WiFi + 16GB:

499,99 Dollar

Beskattelse av et slikt produkt i New York:

8,875 %

Totalpris:

544,37 Dollar

Fra Dollar til Nok:

544,37 Dollar = 3 153,31 Kr

Så for denne iPaden blir det 3 153,31 kr å betal selv i en butikk (om ikke de har inkludert denne i prisen, men som de sjeldent gjør i USA).

Pris for denne iPaden hos www.Apple.no er 3890 kr (kan sikkert finne noen butikker som også har lavere pris enn dette), så du sparer 736,69kr.

Men om du bestiller fra Apple.no går dette under Norske lov og du får Norsk reklamasjonsrett. Det er også gratis frakt fra Apple.no. Om jeg ikke tar helt feil heller har du 5 års reklamasjonsrett (kan være verdt en del kr) på en iPad, grunnen til at jeg er litt usikker er at en iPad ikke går under kategorien PC.

Jeg vil mene at du sparer mer med å kjøpe en iPad her til lands enn fra USA.

Endret av cronbach alpha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...