Gå til innhold

Hvorfor holder disse mytene om mat fortsatt på?

Anbefalte innlegg

God dag!

Vi har vel alle hørt den klassiske "Om du spiser ofte og lite, så holder du forbrenningen oppe!".

Hvorfor blir dette fortsatt fortalt videre, når det ikke er bevis eller hold for at det faktisk fungerer?

Jeg havner ofte i diskusjoner med folk (spesielt kvinner, av en eller annen grunn) som påstår at det beste er faktisk å gjøre dette, men når jeg da kommer med kilder på at det ikke faktisk er som de tror, så får jeg enten slengt "Jamen jeg leste det i her&nå/se&hør!" eller "Jeg gidder ikke å lese det der, for ernærnigsfysiologen min sa at..Blablabla".

Jeg sikter da til foreksempel: http://www.treningsf...p?topic=58770.0 (Forklaring og kilder står der.)

Det eneste jeg kan se for meg det er bra for, er at du ikke blir sulten, og ikke føler deg energiløs med at du blir sulten. Samtidig vet du akuratt hva du får i deg, og når.

Jeg sier ikke at folk ikke skal få gjøre som dem vil, om det fungerer for dem, så burde dem jo absolutt få lov til det. Men hvorfor skal denne 30(?) år gamle myten bli spredd og ansett som the ultimate thing, når det blir motbevist?

Og hva med folk som sier "Jeg har så lav forbrenning!" eller "Harald har høyere forbrenning enn meg, han spiser jo bare potetgull, men han er jo fortsatt tynn!"?

Altså... Ingen har forskjellig forbrenning, forbrenningen går heller ikke opp og ned som en ovn, med mindre du har en kropp som bryter de termodynamiske lover, da såklart.(Kilder: http://myrevolution....ikke-et-unntak/)

Hva mener dere om dette?

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk er forskjellige. Noen fungerer bra på småspising og andre foretrekker 3 faste måltider, noen med snacks mellom. Jeg er enig med deg at metoden neppe er så optimal for alle, men det betyr ikke at den ikke er rett for noen, kanskje i perioder for å nå mål. Forbrenningen bedrer seg alltid etter et måltid, og dette kan man bruke for å få opp energinivået. Vet i alle fall om et sykehus som bruker f.eks dette i geriatrisk behandling.

At noen er slank på potetgull betyr ikke at de er helsemessig godkjent bare fordi vekten er normal. En overvektig person på en god diett kan ha bl.a. vesentlig bedre blodprofil enn en slank person som lever på "mat".

Lenke til kommentar

Og hva med folk som sier "Jeg har så lav forbrenning!" eller "Harald har høyere forbrenning enn meg, han spiser jo bare potetgull, men han er jo fortsatt tynn!"?

Folk som sier dette har da noen ganger rett, selv om de ikke tenker på bmr når de bruker ordet forbrenning..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...