Gå til innhold

Nettet funker på alt annet enn laptopen

Anbefalte innlegg

Utleier vet neppe hva verken en router er eller hva det vil si å konfigurere den. Jeg spør uansett først, naturligvis.

Den funker fint koblet opp mot mobilen. Funksjonen heter vel "Mobilt tilgangspunkt", og da dukker mobilen opp i listen over tilgjengelige nettverk. Mulig det er andre mekanismer som gjelder her, men for meg ser det ut som laptopen tolker den som en hvilken som helst annen ruter.

- Martine

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heeei. Jeg hadde siste programvare på routeren, og jeg ringte og dobbeltsjekket med telenor også. Skulle ikke være noen problemer der. Han som tok telefonen ga meg noe jeg kunne skrive i command prompt (som hadde noe med dynamisk IP-adresse å gjøre), så kunne jeg se om det hjalp. Jeg installerte også en haug oppdateringer til PC-en. Internettet funket langt bedre i går enn på lang tid. Fortsatt noe ustabilt, men ikke så hinsides dårlig som tidligere.

Men! Nå i dag var det helt grusomt igjen. Men i går var jeg ikke pålogget på Skype én gang. I dag tidlig var nettet fint, men så logget jeg på Skype. Da kom det igjen. Så logget jeg av Skype i sinne, og da hjalp det litt. Kan Skype forårsake dette? Skype ble oppdatert for rundt to uker siden, og det var rundt da problemene begynte å komme. Kan Skype? Ville virkelig Skype? Jeg var inne på avanserte innstillinger på Skype nå, og fjernet tickerne i Bruk port X og port x som alternativer for innkommende tilkoblinger, samt den i "Aktivér uPnP". Ikke at det sier meg noe, men Skype funker jo fortsatt uansett. Vi får se her! Kan det være Skype?

- Martine

Lenke til kommentar

Det er nok samme årsak at bittorrent og skype øker problemene. Skype bruker også bittorrentteknologi som setter opp flere tilkoblinger.

Uansett så består vel hovedproblemet med ustabil forbindelse uten torrent eller skype?

Kan det være problem med signalstyrke eller støy? Pinger du ipadressen til router, så bør du ligge under 10ms på lav belastning. CMD, ping 10.0.0.138 -t

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er det verre enn noensinne. Det løste seg plutselig, og funket fint fra 21. april, men i går kom det brått tilbake. Har ikke lastet ned noe siden, og det har ikke vært noen endring i min bruk av Skype. Det funker kanskje sånn 5 % av tiden, og sjelden mer enn ti sekunder om gangen.

Forsøkte å pinge. Det vekslet mellom alt fra 1ms til over 100, men om det er signalstyrken som er problemet, hadde vel andre enheter (konsoller og androidtelefoner) også slitt? Om det var maskinen det var noe galt med, rent fysisk, burde den vel slitt med å koble seg opp til telefonen når jeg bruker dens ruterfunksjon? Nå er jeg fryktelig lei og frustrert, og akkurat i tiden som kommer trenger jeg virkelig nettet også.

Hva annet kan jeg gjøre? Jeg bruker tross alt utleiers nett. Kan nettaktiviteten til shitkidsene over her ødelegge for meg? Bør jeg bare kjøpe en egen ruter? Kan man bruke to rutere samtidig? Jeg har ikke god råd heller at jeg bare kan kjøpe en ruter for å teste.

- Furtine

Lenke til kommentar

Det behøver ikke oppføre seg likt på alle enheter. Det kan være trådløskort på PC som har svakt signal eller ytelse. Det kan selvsagt være de andre som "ødelegger" nett for deg, men det er vanskelig å si.

For å se hva som er problemet, så kan det lønne seg å prøve programmet Pingplotter.

Da ser man om det er hoppet mellom PC og router eller hoppet videre ut på nett som er problemet.

Hvis det er første hopp, så er trådløsforbindelsen for dårlig. Er det ut på nett (hopp 2, 3, 4 ,5...), så er det trolig noen som bruker opp båndbredde (eller ustabil router/nettforbindelse).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...