Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger hjelp til å vite hva slags tillegg (Skift/UB) jeg har rett til, i jobben min!

Anbefalte innlegg

Hei!

I den siste 1.5 mnd ca har jeg jobbet på et lager, via et vikarbyrå. I starten var det 0900 - 1700, pluss en del overtid. Kontraktene kommer stort sett på ukesbasis, og jeg får vite inneværende uke om jeg har jobb neste uke (Litt kjedelig, men greit nok!).

Så, de siste 3 ukene (med inneværende) har jeg blitt satt på nattevakt. Har vekslet mellom å jobbe 00.00 - 08.00, og 03.00 - 11.00. Dette er nå tredje uken jeg gjør dette, og skal gjøre dette neste uke også. Det er i forbindelse med en ny kunde lageret har fått, som leverer varene på natta, og derfor må jeg (og en annen vikar) jobbe bare natt for øyeblikket (selv om det ikke ser ut til å endre seg framover).

Så til det jeg trenger hjelp med; Hva har jeg rett til slags tillegg? Grunnlønnen er på 157,95 kr timen, og er noe jeg kunne levet med om det var dagsarbeid. De som jobber skift på lageret (gjør akkurat samme jobben som meg, både vikarer og faste ansatte) får 30% tillegg på alle timene (Dag- og kveld-skiftene også).

Fikk vite at tidligere vikarer har fått 100% tillegg på natta fram til 0600, helt til de ble satt inn i en skift-ordning. Noen mente jeg hadde krav på 50% på alle timer, men at det var tillegg er i alle fall sikkert.

Det jeg har fått høre (via vikarbyrået som har pratet med lageret) er at jeg får 30% tillegg mellom 21.00 og 06.00 på morgenen. Dette synes jeg er urimelig, at jeg som jobber dårligere tider (og ikke minst gjør drittjobben på lageret) enn de som jobber skift, skal få mindre tillegg.

Jeg har prøvd å google meg litt fram, men har ikke helt funnet jackpot, så håper virkelig noen her kan hjelpe! Er det noen med loven i hånda som kan si at jeg kan kreve mer?

Er snakk om mye penger, og mye nattarbeid. Er i samtaler om å finne annet vikararbeid, da det lageret her utnytter oss så mye som de klarer.

På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30%-40% er ikke uvanlig som tillegg for nattarbeid. Var 35% hos en stor og kjent bedrift jeg jobbet for tidligere. Selv har jeg 50%/60% ettermiddag/kveld der jeg jobber nå, men da er det ikke lagt opp til mye kvelds/nattjobbing generelt i bedriften.

100% tillegg høres veldig mye ut for nattjobbing. Det er hva overtid over et visst antall timer eller arbeid på røde dager gir.

Var jeg deg ville jeg sett på mulighetene for bedre lønn andre steder, men fortsatt å gjøre en god jobb og få en bra referanse. Det du klager på her, er at du ikke får jobbe de "letteste" timene for samme lønn, mens bedriften tydeligvis ikke vil gi ekstra tillegg for natt så lenge vikarer gjør jobben. Ergo, du "maser" deg til andre tider å jobbe på, ikke bedre lønn hvis du tar dette opp med byrået du jobber for. Hvis du skal jobbe en stund så ville jeg heller prøvd å bytte byrå for å gå opp i lønn, selvsagt etter du har fått en god referanse.

Lenke til kommentar

Nei klager ikke på 30% på selve natt-timene, men hvorfor får jeg ikke det i timene 06.00 til 08/11 når de på skift får det hele dag-skift-uka?

Ja 100% på bare nattjobbing er mye og jeg synes 50% på bare nattarbeid er mer rimelig. Mener å ha lest at bedriften ikke har lov å ha folk til å jobbe bare natt så veldig lenge, uten skjellig grunn. Er en grunn til at alle (som jeg vet om) som jobber natt enten jobber skift, eller har fri annenhver uke.

Angående referanser har jeg fått strålende tilbakemeldinger, og jeg vet at jeg gjør bedre jobb enn flere av de fast ansatte, så jeg er ikke redd for tilbakemeldingen. Har heller ikke klaget til noen, bare spurt noen spørsmål til vikarbyrået.

Er på utkikk etter annet arbeid uansett, vil ha fast jobb med stabil inntekt. Går mest sannsynlig ned i lønn da uansett, så greit å få spart opp så mye nå som jeg klarer.

Lenke til kommentar

Skifttilleggene til de faste kommer av at det er greiere å få et fast tillegg hele tiden med tanke på lønningskontoret og utbetalt lønn. Der jeg jobber får de faste betalt avspasering, mens vikarene får betalt tillegg for kveld/natt. Hvis du har 0 tillegg for kveldsjobbing så burde du stusse litt.

Angående vikardirektivet med lik lønn så blir det slik du har det. Hvis vikarene kommer inn og "utvider" jobben, kan bedriften legge seg på minimumstillegg for de faste kveldstid, og gi det samme til vikarer på natta. Hvis de faste hadde begynt å forhandle om tillegg for at de skulle gidde og jobbe natt, så hadde du fått det nå. Arbeidsmiljøloven har lite med lønn og gjøre, så du har ikke krav på noe ekstra med mindre du er med i fagforening og skal følge tariff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...