Nixxy Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Lurer på hva slags IT studie, og hvor, som passer for meg! Bakgrunn: Har fullført videregående (musikk) med studiekompetanse, uten avansert matte, kjemi eller annet sånt. Har nå i ca 2 år jobbet litt å funnet litt ut hva jeg kanskje vil gjøre, og PC har stått meg veldig nært den siste tiden. Noe innen IT virker da veldig interessant. Det jeg tenker jeg ønsker å drive med er drifting av servere, PCer, nettverk ol. Eksempel på det jeg tenker er å jobbe på en skole eller i kommune. I første omgang har jeg sett litt rundt på høyskoler, men mange steder krever de mattekunnskaper som jeg ikke har etc. Men ett studie jeg har sett litt på er i Trondheim ved fagskolen TISIP, IT-administrator. Dette er ett halvt års kurs, som visstnok skal gjøre meg i stand til å gå rett ut i en IT jobb etter. Selv om det kunne hende det bare var supportstilling i starten, etter det jeg fikk høre fra dem. Så er det noen som har noen erfaring med dette studiet, vet om noen andre som kan passe bedre til meg? Lenke til kommentar
Mr. Krangle Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Om du går IT-administrator hos TISIP får du kun helt elementære kunnskaper om det å vedlikeholde og drifte datasystemer. Du er ikke engang i nærheten av å være så god som en som har et relevant fagbrev (og ikke engang disse har særlig god peiling på ting når det virkelig gjelder). Om du virkelig ønsker deg en jobb i det offentlige (skole/kommune/..) kan du kanskje klare å få deg en jobb kun ved å bli IT-administrator, men da blir det rent rutinearbeid hver dag: Fikse skrivere, installere OS/programvare, bytte maskinvare o.s.v. Er dette virkelig noe som frister dag inn og dag ut? Du vil ikke få utfordringer. Du blir nesten garantert gående mye alene. Du vil mest sannsynlig ikke ha noe til felles med de andre som jobber der (siden det ikke vanligvis er et veldig ungt miljø på sånne steder). I tillegg, om noen år står du kanskje uten jobb siden ting forandrer seg såpass fort innenfor IT-verdenen: Jobbstillinger åpnes og lukkes stadig vekk, og/eller kunnskapsbehovet forandrer seg stadig. Jeg vil nok heller anbefale deg Drift av datasystemer hos HiST. Da får du bredere og bedre kunnskap og i tillegg et sunt forhold til det å tenke økonomisk når man får en slik type jobb du ønsker deg. Du kan dessuten velge og vrake i jobber nesten overalt. Dessuten er det enklere å omstille seg når behovet melder seg. At de krever litt matematikk er ikke verdens undergang, kravet er kun R1 eller S1+S2. Dette er noe de fleste fint kan klare som privatist om de bare vil. Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 18. april 2013 Forfatter Del Skrevet 18. april 2013 *snip* Å få kun elementære kunnskaper var egentlig litt baktanken når jeg så på det studiet. Selvsagt vil man ikke få like bra utdanning når man bare går ett halv år, enn om man går 2,3 eller 5. Men, det som lå i tankene mine, var å få basiskunnskaper, for så å bygge videre på dem, ved hjelp av andre kurs/sertifiseringer etc., om dette er mulig selvsagt. Det å jobbe i det offentlige var selvsagt bare ett eksempel. Men av den type jobb syns jeg kunne vært interessant i starten, for å få litt jobberfaring for så å bygge videre. Vil jo ikke ende med å stå uten jobb senere som du sier, så med mindre det å bygge på av det jeg for eksempel får fra TISIP ikke er mulig, så tror jeg selv at det kan være en mulighet for meg. (Det er her jeg ønsker hjelp ) Skimte gjennom noen andre studier i går også, og kom over Noroff sitt 1-års studie. http://www.noroff.no...madministrasjon Er dette noe som man kan starte med og bygge videre på? Og eventuelt hvordan bygger jeg videre? Grunnen til at jeg ser på fagskoler er at jeg ikke er heeelt motivert til å ta mer matte. Jeg skal vurdere forslaget ditt om det ved HiST, og se om jeg kan få meg til å klare det. Har ett år på meg å ta den matten som privatist. Og en ting til. Om du anbefaler høyskolestudiet ved HiST, har du muligens noen andre anbefalinger? Bor nærme HiG for å nevne det. Lenke til kommentar
Mr. Krangle Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Å "bygge" på videre noe som bare er et halvt år / ett år høres bra ut i teorien, men i praksis vil det ikke fungere særlig godt. Bedre kompetanse og kunnskap kan du helt sikkert klare å få deg, problemet er bare å ha noe å vise til når det kommer til jobbsøkingen, hvor jeg tror du kommer til å slite. HiG ser ut til å ha noe som ligner på Datasystemer... ved HiST: http://www.hig.no/studietilbud/it/bachelor/bdr Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 19. april 2013 Forfatter Del Skrevet 19. april 2013 Javel, takker mye for svarene, og veiledningen. Skal vurdere sterkt de to studiene her, og har uansett ett år på å ta matten som privatist. Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 (endret) Gjør deg selv en tjeneste og ta S2/R1-matten. Du kommer ikke til å angre på det. Tre år for en bachelor innen noe du interesserer deg for går sykt fort, og du kommer garantert til å få en jobb du trives med. Fullfører selv første året på Drift på HiST nå veldig snart, og det er absolutt å anbefale. Endret 20. april 2013 av Zodihax 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå