veloek Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Hei! Jeg lurer på hvordan man kan dele mapper i WinXP med passord. Gjerne forskjellig passord for lesing og for full tillgang. Alt dette er så mye enklere i Win98... Lenke til kommentar
knutby Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 På mappealternaltiver skrur du av simpel fildeling. Da kan du sette rettigheter på filermapper som i w2k. så fremst du bruker ntfs Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Jeg har også slitt litt med dette... Enkel fildeling fungerer bra, men jeg ønsker å sette passord. Men det får jeg ikke til, samme hva... Søkte på Microsofts Windows XP nettside, og der sto det noe som "use 3rd party software"... Men skulle det egentlig være nødvendig? Lenke til kommentar
knutby Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Hvis du bruker avansert fildeling gå på behandle(h museknapp på min pc) lag noen brukere (FX: Div, lese, skrive) og putt dem i en gruppe som du lager. Brukerne kan du sette passord på. Så går du på mappen å legger til gruppen som skal leseskrive, og setter rettigheter. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Hvis du bruker avansert fildeling gå på behandle(h museknapp på min pc) lag noen brukere (FX: Div, lese, skrive) og putt dem i en gruppe som du lager. Brukerne kan du sette passord på. Det er det med grupper jeg kanskje har rota med, antar jeg... Man må altså legge brukerne i grupper først? Jeg får prøve det... Lenke til kommentar
knutby Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Du MÅ ikke men det er praktisk etter som du kan ha flere brukere med forskjellig passord. Hjemme har jeg 1 partisjon DIV og en Partisjon Installerte spill Kamerater som kan mye om data som plutselig må låne noen filersaves osv. skal ha lese rettigheter på spill og lese på div Mens de som ikke kan mye om data eller jeg ikke kjenner så godt kan holde seg unna spill men lese på div. Jeg har 2 grupper (GDiv, GSpill) På mappen spill setter jeg rettigheter: Meg-Full, GSpill-lese På mapen div setter jeg rettigheter: Meg-full, GSpill-lese, Gdiv-lese Så klart må system gruppen være på windows disken og spill disken. Nå lager jeg en gruppe på hver kamerat med hvert sitt passord. Så legger jeg dem i de gruppene de skal. FX: Ole er en god venn som kan mye om data. Han er med i GDiv og Gspill Det var ntfs rettigheter (Sikkerhet) ---------------------------------- Nå kommer share rettigheter (Deling) Tips: Den strengeste rettigheten gjelder alltid(på kryss av share og ntfs) men den mest beleielige gruppen. Sett everyone til lese her. da er du sikret. ntfs rettigheter stopper resten. Håper du forstår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå