Gå til innhold

En mer stillegående pc?

meastp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å gjøre pcen mer stillegående enn den er i dag. Det som bråker (mer eller mindre, ikke i rekkefølge) nå er:

PSU, Chipset-vifte (MSI KT333), GPU (Asus GF4 Ti4400) og CPU (Silent Twin).

Sistnevnte bråker vel ikke noe særlig. Det jeg tenkte var å f.eks bytte ut både chipset-vifta og GPU-vifta med to ribber (u/vifte).

Jeg har ikke overklokket.

Hvilke ribber skal jeg evt. velge? Andre forslag?

På forhånd takk,

Mats Taraldsvik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva hvis jeg monterer ribber, og monterer denne?

http://www.overklokking.no/cooling/diverse...oler/index.html

KvN: Overklokking.no :

http://www.overklokking.no/cooling/diverse...0_hp/index.html

"...men den gjør likevel en helt grei jobb om du ikke skal overklokke kortet."

Det burde jo gå... ellers er jo alt bortkastet, poenget er jo en mer stillegående pc. Hva tror dere bråker mest/ lurest å skifte ut?

Lenke til kommentar

Har hatt de tingene du prater om og hvorfor ikke sette en kjøleribbe på Chipsettet ditt? Det holder. Kjørte 166fsb og det gikk uten problemer.

Skjermkortet er en slik Zalman ting fint. Og si at man ikke kan overklokke er bare tull! Omtrent like mye som stock ASUSMSI kjøler.

Lenke til kommentar

Ok...

Det jeg tenkte var å f.eks bytte ut både chipset-vifta og GPU-vifta med to ribber (u/vifte).

Dette var jo den opprinnelige planen. Ser at noen har erfaringer med sånne (ribber), og lurer på hvilke jeg burde kjøpe/ fordeler og ulemper ved de.

mvh,

Mats Taraldsvik

Lenke til kommentar
sett en zalman chipset-kjøler på northbridgen din, en passiv zalman gpu-kjøler på skjermkortet, og sett viftene i psu på 5/7v.

sett gjerne inn en 80mm kabinettvifte eller to for å få ut eventuell varmere luft.

Jeg er ingen veteran :)

Ta det rolig, punkt for punkt evt. tutorial/guide/link(s).

Lenke til kommentar

Det sym typisk støyer mest fra en PC er som følger (proiritert):

1. PSU vifter®: Som regel sitter det en 80x80x25 mm vite bak på PSU og blåser ut. Det er da ingen demping på denne støyen. Det er bedre med en stor vifte som sitter på innsiden ala Fortron/Source. Skal du beholde den gamle PSU, kan du 7V modde den (jord til viften kobles til +5V istedet).

2. Kabinettvifter. Det hjelper som regel lite å ha en støyende vifte som blåser inn i front, mye mer effektiv med en som blåser ut bak i paralell med PSU viften. Du hører den også mindre når den sitter bak.

3. CPU vifte. Din Silent Twin (hare en selv) er ikke den største støykilde her. Den beholder du selvsagt. En Zalman fanmate til å justere turtaller er kjekt å ha for andre kjølere.

4. GPU vifte. Enkelte nye skjermkort støyer som en jumbojet, f.eks FX5800 kortene. Her kan an Zalman passiv kjøler være tingen.

5. Chipset vifte. Det er sjelden de bråker så veldig mye.

6. Harddisk. Spesilet når glidelagrene blri slitt, så kommer det et irriterende gvin fra hardiskene. Du kan kjøåe ny HD eller putte den inn i et gammelt CD drev uten innmat. Med litt forsiktig brukt av dempemateriealer her, så er den kjølig nok og samtidig stille.

Dette var de verste støykildene, så over til demping.

1. Dempematter. Du trenger dem ikke over det hele, men plasseres på strategiske steder som tidligere ble bruk til ventilasjon.

2. Ny ventilasjon i bunnen av kabinettet, et stort rektangulært hull, ca 250x50mm. Jeg har selv bygd et lite dempelokk over dett eigjen for å hindre lydi å snike seg ut. testt så igjen alle andre luftehull.

Det er viktig at du måler CPU og sys. temp. før og etter, slik at ikke maskinen blir for varm.

Det finnes mer drastiske metoder, men det får bli en annen gang. Lykke til.

Lenke til kommentar

Det jeg har gjort på min XP+ og P4 maskin er å byttet ut strømforsyningsviften med den stilleste Papst vifta og satt på fanmate slik at den går på minimum turtall= resultat psu er støyfritt.

Jeg har fjernet vite på skjermkort og satt passiv kjøler= støyfritt

Jeg har fjernet vifte på chipsett og satt kjøler= støyfritt

Kjøpt seagate disker i strikkrammer= bortimot støyfritt

Satt på zalman passiv kjøler på CPU og en vifte som er styrt av Zalman fantmate og DR.Doc hvis det er varmt nok.

Resultat jeg har en maskin som er så stille at jeg av og til slår den av for jeg tror den er avslått når skjermen er avslått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...