natolars Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Hei! Jeg våknet i morges med at PC'en hadde låst seg totalt; det eneste jeg kunne se var at Malwarebyte's hadde funnet ca 500 problemer på PC'en. Jeg restartet maskinen og kom til innloggingskjermen der man skriver inn passord osv.... Det gikk helt fint å skrive inn passordet, men maskinen reagerte ikke da jeg trykket "Enter". Ei heller da jeg prøvde å trykke meg videre med museknappen. Dette prøvde jeg X antall ganger, men ga til slutt opp. Jeg hadde heldigvis en USB-pinne jeg kunne boot'e fra; den ble opprettet da jeg kjøpte Windows 8 "på tilbud" sent ifjor. (Som ble installert på en annen PC). Iallfall, jeg kopierte de viktigste filene over fra SSD'en til HDD'en og bestemte meg for å kjøre full systemgjenoppretting, da ALLE andre alternativer hadde vært prøvd. Det viste seg imidlertid at dette skulle bli en vanskelig affære. Systemgjenoppretting har i tidligere versjoner alltid vært en smal sak å utføre, men jeg har ennå ikke funnet et klart/fungernede alternativ for å reinstallere Win 8. Jeg klarte å komme igang med installeringsprosessen, men fikk beskjed om at jeg ikke kunne få installere Win på partisjon 4 (den har 5 tilsammen", fordi den er en GPT-partisjon. Jeg prøvde å formatere, men fikk samme beskjed igjen. Her er de 5 partisjonene på SSD'en: Partisjon 1: Windows RE Tool (Gjenoppretting) Partisjon 2: System (System) Partisjon 3: MSR (Reservert) Partisjon 4: Windows før jeg formaterte (Primær) Partisjon 5: Recovery Image (Gjenoppretting) Hvordan løser jeg dette? Det virker jo som det er umulig å få benyttet gjenopprettingsverktøyene og systemavbildningen. Jeg har rotet rundt i timesvis i ASUS' utility for hovedkortet (P8Z77-V Pro), men jeg ble ikke noe klokere. Noe særlig klokere var ikke servicemannen hos Komplett.no; hans løsning var å sende inn hele PC'en ned fra Bodø til Sandefjord. Eller jeg kunne ringe Microsoft Kundeservice. Der fikk jeg imidlertid beskjed om at det er selger som skal stå for kundestøtten. Jeg kunne likevel la Microsoft få hjelpe meg, men da måtte jeg holde kredittkortet klart.... Øhh... Uaktuelt. Så, finnes det noen her som kan hjelpe meg? (Helst løsninger som ikke innebærer å sende PC'en til en annen kant av landet, eller forlanger at jeg tar frem kredittkortet mitt.... ;-)) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Prøv å slå av Secure Boot (helst fra Windows, så eventuelt fra BIOS), da skal du få installert Win8 på nytt uten de store problemene. Lenke til kommentar
natolars Skrevet 17. april 2013 Forfatter Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Prøvd flere ganger, og det fungerte dessverre ikke. Jeg har selvsagt drevet med intensiv Google'ing, men jeg har fremdeles ikke funnet en løsning som fungerer. Kan det være en idé å installere Win 8 på Stasjon 0 (HDD), formatere Stasjon 1 (SSD), og deretter installere Win 8 på SSD? PS! Jeg bruker ASUS EFI Bios Utility og det blir for avansert for meg. På Windows 7 var alt mye lettere; å reinstallere fra en recovery-paritisjon gikk nesten helt av seg selv. Dette, derimot.... Endret 17. april 2013 av natolars Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Hvis du vil prøve å re-installere Windows 8, kan du prøve å "blanke" SSD-en. Koble fra HDD og start setup fra USB som vanlig. Når du kommer til vinduet hvor du skal velge partisjon, så trykker du SHIIFT+F10. Da får du opp et "kommandovindu". Bruk diskpart clean til å fjerne alle partisjoner fra SSD-en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå