Theoballz Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Har hatt en middelklasse gaming pc i over 8 måneder nå, men i det siste har jeg slitt med to ting. Jeg tar det viktigste først. SSD'en min på 60gb er proppa full... Og da mener jeg skikkelig proppa, 58,5 av 60 gb er fult opp og jeg begynner å bli bekymret. har brukt disc cleanup, CC cleaner og alt det der, men den fortsettes å fylles. Har hørt om ting som å flytte på pages filene etc. men dette har ikke helt funket. Jeg har 2 HHD'er utenom som alle spill, filmer og slikt er lagret på, men jeg lurer altså på om jeg burde ta en quick format eller noe på ssd'en for å bare få vekk alt dritet? Er dette en mulighet jeg har? Hadde vært kjempegreit å bare kvitte meg med alt på den disken, men er redd for at alt skal fucke seg opp (noe som alltid skjer med meg når jeg prøver ting...) Hva bør jeg gjøre? Det andre problemet mitt er at rammen (8gb 1600Mhz) fylles opp med en gang. Hvis jeg bare kjører spotify, word og to faner chrome, kan den fylles så langt som 50%. På prosseser står 4 forskjellige chromes, men uansett hvor mange prosseser jeg avslutter, er ram nivået fremdeles usedvanlig høy. Noen ideer her også? Har det noe med SSDen å gjøre? Håper på svar, takk skal dere ha! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Hva mener du med å quick formatere da? Å formatere en disk sletter jo alt på disken, så vet ikke helt hvordan du tenker at du kan "fucke det opp". Alt blir jo borte, ingen mulighet til å gjøre noe feil der. Om du snakker om å formatere for å så legge inn Windows på nytt, ja da er det jo alt annet enn quick format for å si det slik. 60 GB til OS disk er i minste laget uansett, så på sikt vil du få problemer med plass så lenge du har Windows kjørende på den disken. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Du kan flytte sidevekslingsfila (aka pagefile/virtuelt minne) fra SSD'en til en av de andre diskene. Med 8 GB minne skal du ikke se bort i fra at den er 8 GB stor, og således får frigjort en del plass. Når det kommer til minnet så er det til for å brukes. Aksesstiden til minnet er langt lavere enn til SSD/harddisk, så det er på ingen måte om å gjøre å ha mest ledig minne. 8 GB holder også lenge til det aller meste. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Når det gjelder RAM, er det ingen grunn til bekymring før det maxer konstant. Når det gjelder formatering av SSD, betyr det som myhken skriver, at du sletter alt som ligger på den. Dette gjør man hvis man skal installere Windows på nytt (f.eks.). Når det gjelder pagefile, kan du bestemme størrelse og plassering manuelt. Søk på Google for guider. Grunnen til å flytte den vekk fra SSD er ene og alene pga. plassmangel. Pagefile på SSD kontra HDD gir økt ytelse (omtvistet emne). Hvis du bruker dvalemodus i Windows, vil du også ha en "hiberfil.sys"-fil på C:\ som er nesten like stor som RAM. I ditt tilfelle kan du altså frigjøre opptil 8GB ved å deaktivere dvalemodus og slette hiberfil.sys. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Først så bør du se om du finner et program som kan finne ut hvilke kataloger som tar opp det meste av plassen. Deretter kan du vurdere om du vil flytte ting over på andre disker, nå som vet du evt. hva som har mest effekt å flytte. http://www.techsupportalert.com/content/how-move-windows-7-personal-folders-my-documents-another-drive.htm Du kan jo til og med vurdere å avinstallere program og re-installere de på andre disker hvis du har installasjons-filen/diske lett tilgjengelig. Lenke til kommentar
krier Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Hm. Hvis du føler 60 GB er for lite, kan du da kanskje avinstallere noen av programmene, og heller installere det på annen disk? Eller gjøre en reinstallasjon/formatering. Hvis du vil gjøre ting "enkelt", men til en pris, så kan du prøve å klone disken over på en større ssd. I nåværende øyeblikk holder jeg på å kloner innholdet på en Intel 160 GB SSD over på en Intel 240 GB SSD. Benytter meg av programmet intel data migration software (av acronis) https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=19324 Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 60 GB til OS disk er nok litt i minste laget, og vil nok alltid kreve ryddighet og rydding :-) Ville vurdert å kjøpe en større SSD. Dersom du ikke ønsker å installere Windows på nytt, kan du klone den gamle SSD'en for å beholde filer og programmer. Den lille SSD' en kan være fin å beholde i systemet til å installere noen spill eller programmer på. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Har hatt en middelklasse gaming pc i over 8 måneder nå, men i det siste har jeg slitt med to ting. Jeg tar det viktigste først. SSD'en min på 60gb er proppa full... Og da mener jeg skikkelig proppa, 58,5 av 60 gb er fult opp og jeg begynner å bli bekymret. har brukt disc cleanup, CC cleaner og alt det der, men den fortsettes å fylles. Har hørt om ting som å flytte på pages filene etc. men dette har ikke helt funket. Jeg har 2 HHD'er utenom som alle spill, filmer og slikt er lagret på, men jeg lurer altså på om jeg burde ta en quick format eller noe på ssd'en for å bare få vekk alt dritet? Er dette en mulighet jeg har? Hadde vært kjempegreit å bare kvitte meg med alt på den disken, men er redd for at alt skal fucke seg opp (noe som alltid skjer med meg når jeg prøver ting...) Hva bør jeg gjøre? Det andre problemet mitt er at rammen (8gb 1600Mhz) fylles opp med en gang. Hvis jeg bare kjører spotify, word og to faner chrome, kan den fylles så langt som 50%. På prosseser står 4 forskjellige chromes, men uansett hvor mange prosseser jeg avslutter, er ram nivået fremdeles usedvanlig høy. Noen ideer her også? Har det noe med SSDen å gjøre? Håper på svar, takk skal dere ha! Set page file til 2 GB. Står sikkert på mellom 8-16GB nå, så hvis du setter den til 2GB får du resten frigjort Lenke til kommentar
bRITT LillebQ Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Jeg følte meg passe amatør da jeg så at SSD'en min var helt full, tømte papirkurven, og fant ut at der lå 20 gb ish...sjekket om du har mye i papirkurven? Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 gjør deg selv en tjeneste og kjøp en større SSD eg hadd een 128 gb....og den blei full også 256 gb er tingen Samsung 840 PRO series 256 gB Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 (endret) gjør deg selv en tjeneste og kjøp en større SSD eg hadd een 128 gb....og den blei full også 256 gb er tingen Samsung 840 PRO series 256 gB Skulle ønske det bare var så enkelt Jeg hadde Kingston HyperX 128 GB. Knallbra og lynrask disk, men ble fort full. Var dermed i lykkerus de første dagene jeg hadde tatt i bruk min nye Samsung 840 PRO 256GB. Men nå har jeg lusne 20GB igjen på den også. Men, heldigvis har jeg installert mesteparten av programvaren jeg i lang tid fremover kommer til å få bruk for. Alikevel blir det nok snart en ny 840 PRO 256GB som jeg blir å kjøre i RAID 0. Kjipe penger, men skal man leve som kongen på haugen av IOPS counts må man bare innse at man må punge ut med litt kronasjer Endret 23. april 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Skulle ønske det bare var så enkelt Jeg hadde Kingston HyperX 128 GB. Knallbra og lynrask disk, men ble fort full. Var dermed i lykkerus de første dagene jeg hadde tatt i bruk min nye Samsung 840 PRO 256GB. Men nå har jeg lusne 20GB igjen på den også. Men, heldigvis har jeg installert mesteparten av programvaren jeg i lang tid fremover kommer til å få bruk for. Alikevel blir det nok snart en ny 840 PRO 256GB som jeg blir å kjøre i RAID 0. Kjipe penger, men skal man leve som kongen på haugen av IOPS counts må man bare innse at man må punge ut med litt kronasjer hehehe xD sånt skjer du burde vel satse på en 500 gb da Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Japp japp Hadde solen skint så høyt på himmelen at jeg kunne tatt meg råd til 5stk 512GB fra 840 PRO serien og kjørt dem i RAID 5 hadde jeg vært godt på vei til skikkelig fornuftige saker, men det får bli når V75 bestemmer seg for at det er meg som skal vinne noen fantasillioner Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Japp japp Hadde solen skint så høyt på himmelen at jeg kunne tatt meg råd til 5stk 512GB fra 840 PRO serien og kjørt dem i RAID 5 hadde jeg vært godt på vei til skikkelig fornuftige saker, men det får bli når V75 bestemmer seg for at det er meg som skal vinne noen fantasillioner sounds like a plan Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 (endret) THE SSD OPTIMIZATION GUIDE Endret 23. april 2013 av TMB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå