Gå til innhold

Zelda-tråden. Generel diskusjon om Zelda spillene. Med avstemning om ditt favoritt Zelda spill.

Henrik™

Hvilket Zelda-spill liker DU best?  

145 stemmer

1. 1. Hvilket Zelda-spill liker DU best?

• The Legend of Zelda (NES - 1986)
      2
    • Zelda II: Adventure of Link (NES - 1987)
      2
    • The Legend of Zelda - A Link to the Past (SNES - 1991)
      28
    • The Legend of Zelda - Link's Awakening (Game boy - 1993)
      4
    • The Legend of Zelda - Ocarina of Time (Nintendo 64 - 1998)
      51
    • The Legend of Zelda - Majora's Mask (Nintendo 64 - 2000)
      12
    • The Legend of Zelda - Oracle of Ages (Game boy color - 2001)
      0
    • The Legend of Zelda - Oracle of Seasons (Game boy color - 2001)
      0
    • The Legend of Zelda - The Wind Waker (Gamecube - 2002)
      12
    • The Legend of Zelda - The Minish Cap (Game boy advance - 2004)
      3
    • The Legend of Zelda - Twilight Princess (Gamecube og Wii - 2006)
      5
    • The Legend of Zelda - Phantom Hourglass (Nintendo DS - 2007)
      0
    • The Legend of Zelda - Spirit Tracks (Nintendo DS - 2009)
      1
    • The Legend of Zelda - Skyward Sword (Wii - 2011)
      3
    • The Legend of Zelda - A Link Between Worlds (Nintendo 3DS - 2013)
      1
    • The Legend of Zelda - Breath of the Wild (Wii U og Switch - 2017)
      19
    • The Legend of Zelda - Four Swords (Game boy advance - 2002)
      0
    • The Legend of Zelda - Four Swords Adventures (Gamecube - 2004)
      1
    • The Legend of Zelda - Tears of the Kingdom (Nintendo Switch - 2023)
      1

Anbefalte innlegg

Og bare for kos:

1. A Link to the Past

2. Ocarina of Time

3. Majora's Mask

4. Twilight Princess

5. Skyward Sword

6. Adventure of Link

7. Minish Cap

8. Link's Awakening

9. The Legend of Zelda

10. Wind Waker

11. Phantom Hourglass

12. Spirit Tracks

13. Oracles of Seasons/Ages

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde aldri N64, så jeg fikk ikke spilt de spillene da de var hotte. Det som slo meg da jeg prøvde dem på Virtual Console er at de ikke har eldes med samme verdighet som resten av serien, de ser rett og slett ikke bra ut. Selv om jeg elsket LTTP og LA, går min stemme til Wind Waker. Det er like fabelaktig som de fleste andre Zelda-spillene, men går i tillegg resten av titlene en høy gang visuelt. Jeg synes det er synd at de ikke fortsatte i den stilen, for cel-shading vil, i likhet med sprites, alltid se fantastisk ut.

Pass deg, snart får du OoT-fanatikerene på nakken for å kalle OoT utdatert :p

Jeg er helt enig i at N64-spillene ikke har like mye å vise til sammenlignet med de nyere variantene, men Majora's Mask er skrevet så bra at det blir min favoritt. Skyward Sword er rimelig tegneserieaktig forresten, og det er nok med god grunn at det er planlagt en HD-utgave av Wind Waker for Wii U ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri N64, så jeg fikk ikke spilt de spillene da de var hotte. Det som slo meg da jeg prøvde dem på Virtual Console er at de ikke har eldes med samme verdighet som resten av serien, de ser rett og slett ikke bra ut.

Eg har det litt motsett, eg blir alltid overraska over kor bra OoT og Majora's Mask ser ut no. Det kan jo sjølvsagt ha noko med at eg automagisk blir 15 år yngre når Zelda-logoen poppar opp på skjermen.

Lenke til kommentar

Jeg synes også at Ocarina of Time og MM ser litt dårlig ut nå, men det skyldes vel at man er vant med dagens grafikk. Men ser jeg på A link to the past og evt Wind Waker så sliter jeg ikke med dette "dårlig grafikk", de ser flotte ut selvom årene går.

Så igår ny video av remake til a link to the past, kan nesten ikke vente ;)

rettelse: oppfølger.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6oaS9yBGbmU

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok aldri til å få det samme forholdet til OoT og de påfølgende spillene i 3D. Jeg har alltid satt pris på eventyrspill med ovenfra-og-ned-perspektiv i 2D; Ys, Alundra, Lagoon o.l., og ble såpass skuffet da Zelda gikk over til 3D at jeg ikke klarte å sette like stor pris på spillene.

Lenke til kommentar

Majora's Mask er det beste Zelda-spillet i min mening.

If you disagree, you'll be met with a terrible fate.

smiley-sw018.gif

Let's agree to disagree, or we will be at this all day long. :green:

Men før jeg sier at jeg synes Ocarina of Time er bedre enn Majora's Mask...er det en time-limit i MM eller er det bare noe jeg innbiller meg?

Lenke til kommentar

Det er en slags time-limit i MM på tre "dager", men du kan skru tiden tilbake, så du går i gjennom de tre dagene mange ganger.

For ikke å nevne at det er en sang som gjør hvert døgn til litt mer enn en time, og det skal godt gjøres å måtte bruke mer enn tre timer på et tempel.

Tidsbegrensningen gjør at Termina virker levende i begynnelsen, du kan jukse i lotterier ved å gå tilbake i tid, verdenen virker langt mer levende enn i Ocarina of time, og det er så utrolig mye mer å gjøre i Majora's Mask.

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok aldri til å få det samme forholdet til OoT og de påfølgende spillene i 3D. Jeg har alltid satt pris på eventyrspill med ovenfra-og-ned-perspektiv i 2D; Ys, Alundra, Lagoon o.l., og ble såpass skuffet da Zelda gikk over til 3D at jeg ikke klarte å sette like stor pris på spillene.

Ja, samme her. Husker jeg synes det var rimelig merkelig hvor populært Ocarina of Time var da det kom ut; likte de eldre mye bedre, og av samtidige titler tar jeg lett Resident Evil 2 og Final Fantasy VII over dette. Synes forøvrig Wind Waker var et mye bedre 3D-Zelda, selv om det også kommer litt bak de eldre spillene.

Lenke til kommentar

Etter å ha spelt mykje A Link to the Past hadde eg helt latterlege forventingar til eit nytt Zelda til det som, i følge ryktene, skulle vere ein konsoll som faktisk hoppa over ein generasjon. Har ikkje tal på kor mange timar eg brukte på å drøyme om å springe rundt i Hyrule i ei 3D-verd, kjempe mot Ganon med mestersverdet, og kanskje klare å få tak i Triforce (som eg uttalte threeforce så klart). Ocarina of Time låg an til å bli den ultimate forteljinga om Hyrule, og det spesielle er jo at spelet faktisk innfridde på alle tenkelege punkt!

Majora's Mask traff meg ikkje like mykje. Sikkert litt fordi det ikkje handla om Hyrule, men også fordi spelet umogleg kunne gjere like stort inntrykk som OoT gjorde.

Lenke til kommentar

Det som både er bra og dårlig med spillene er at de i så liten grad endrer den grunnleggende formelen for spillene; man utforsker, finner dungeons og gjenstander, og så utforsker man steder som man låser opp med de gjenstandene - rinse and repeat. Og ja, ikke glem å samle hjerter innimellom. Det er en bunnsolid formel, men etter 2-3 spill blir det forutsigbart, og jeg vil påstå at hvert enkelt spill i serien er laget mest som om det skal være ditt første og siste. Jeg tror f.eks. ikke Nintendo tenker spesielt mye på hvordan de som vokste opp med LoZ på NES vil oppleve Skyward Sword, ellers ville man lagt inn tvister som også tok dem på senga. Noe av det som slo meg da jeg spilte OoT, er at dette i bunn og grunn er LoZ og ALttP om igjen, bare i 3D.

Nå skal det sies at de gjorde drastiske forandringer i toeren, Link's Adventure, men såvidt jeg har registrert er det også spillet færrest fans liker.

Endret av Spartapus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har aldri hatt sansen for 3D Zelda. Det blir litt som 2D vs 3D Mario. Begge har mange likhetstrekk, og begge har positive og negative sider. Men det blir litt feil å sammenligne dem direkte, da det strengt tatt er to helt forskjellige typer spill.

On-topic har jeg fått sansen for Minish Cap, så blir nok å sette det som favoritt foreløpig. Link to the past er derimot det eneste jeg faktisk har fullført, så det er på en solid andreplass. Å sette det først blir litt feil siden jeg ikke har spilt det på mange år, og det var det første Zelda-spillet jeg spilte. Nekter å sette det på førsteplass "fordi det var først", som så mange bruker å gjøre. (hvorfor tror dere ellers mange er fanatiske tilhengere av Diablo, når det er så mange bedre spill ute i samme sjanger?) ;) Har lastet ned Oracle of Seasons, men ikke prøvd det ennå. Men bør de to Oracle-spillene regnes hver for seg, eller kan vi ta dem som ett spill? Det ene vil jo påvirke det andre når du har fullført det, så det er jo en viss sammenheng der. Det bør de få bonus for, imho. :)

Lenke til kommentar

Spillet jeg liker best blir nok Majoras mask, et godt stykke stemningsfult dystert spill!

Blir spennende å se hva Zelda spillene vil by på i fremtiden, men tror ikke de vil leve opp til mine drømmer igjen, nå fikk jeg aldri med meg eldre Zelda spill før N64 og eller ikke fra håndholdt.

Grunnen for jeg ikke tror neste Zelda spill vil bli infri mine håp er vell mest fordi det virker som de satser på "barnestilen" / cartoon / lyse farger fra Wind Waker og Skyward sword, likte veldig godt den litt mer mørke og dystre følelsen man fikk av ocarina of time, Majoras mask og ikke minst Twilight princess.

Men det er så mye smak og behag der ute at det skal mye til å tilfredstille alle!

Sikkert også lettest og forelske seg i slikt spillene var når en selv vokste opp :)

Lenke til kommentar

Spillet jeg liker best blir nok Majoras mask, et godt stykke stemningsfult dystert spill!

Blir spennende å se hva Zelda spillene vil by på i fremtiden, men tror ikke de vil leve opp til mine drømmer igjen, nå fikk jeg aldri med meg eldre Zelda spill før N64 og eller ikke fra håndholdt.

Grunnen for jeg ikke tror neste Zelda spill vil bli infri mine håp er vell mest fordi det virker som de satser på "barnestilen" / cartoon / lyse farger fra Wind Waker og Skyward sword, likte veldig godt den litt mer mørke og dystre følelsen man fikk av ocarina of time, Majoras mask og ikke minst Twilight princess.

Men det er så mye smak og behag der ute at det skal mye til å tilfredstille alle!

Sikkert også lettest og forelske seg i slikt spillene var når en selv vokste opp :)

Vi har da enda ikke fått noen screenshots av den nye zelda tittelen som bekrefter dette?

Edit:

Men tech demo bildet ser jo badass ut :)

Wii-U-Zelda-Tech-Demo.jpg

Endret av Gorzun
Lenke til kommentar

Lov å håpe det blir noe slikt ja, men tech demoene til Nintendo har vell inneholdt Link siden N64, og har vell hatt lite med spillene å gjøre?

Er ikke kjempe giret på å gå til innkjøp av en Nintendo Wii u for et nytt Zelda spill vist det blir tegnefilm grafikken igjen, hadde nå likevell noen kjekke timer med Skyward sword, men likte mye bedre måten de designet Twilight princess på.

Kanskje det blir annenhver gang nå da ;) Winderwaker(cartoon)-Twilight princess-skyward sword (cartoon)-*Neste tittel*

Lenke til kommentar

Vanskelig å velge hvilket Zelda-spill som er best, men for min del tror jeg det må bli Link's Awakening DX, tett etterfulgt av A Link to the Past. Ocarina of Time på en nær tredjeplass.

Koser meg forøvrig masse med Skyward Sword og Minish Cap for tiden. Oracle-spillene har jeg ikke spilt, men de ser fantastiske ut=)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...