Gå til innhold

Diverse spørsmål rundt skattefradrag

pierce007

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den der forstod jeg ikke: Du får UTBETALT kjøregodtgjørelse, og vil skrive den som FRADRAG ?

Eh, fikk du med deg at fradrag gjelder utlegg og kostnader du har hatt, IKKE inntekter ???

...

Mitt forslag: Ta deg noen drag luft, tenk deg kort om, og skriv et nytt innlegg vi faktisk kan svare på...

Lenke til kommentar
Den der forstod jeg ikke: Du får UTBETALT kjøregodtgjørelse, og vil skrive den som FRADRAG ? Eh, fikk du med deg at fradrag gjelder utlegg og kostnader du har hatt, IKKE inntekter ???

Nå har han endret førsteinnlegget, så jeg vet ikke hvor uforståelig det var, men jeg kan gjerne forklare sammenhengen for deg. Kjøregodtgjørelse er en fradragsberettiget utgift for den som betaler, altså for enkeltmannsforetaket, og samtidig en skattefri (så lenge man ikke overstiger Statens satser) inntekt for mottakeren. Når enkeltmannsforetaket og privatpersonen som mottar godtgjørelsen er en og samme skattesubjekt, så gir faktisk "skattefradrag for kjøregodtgjørelse" fullkommen mening.

Viser også trådstarter til denne tråden med omtrent samme problemstilling (bruk av lånt bil i næring).

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Nå har han endret førsteinnlegget, så jeg vet ikke hvor uforståelig det var, men jeg kan gjerne forklare sammenhengen for deg. Kjøregodtgjørelse er en fradragsberettiget utgift for den som betaler, altså for enkeltmannsforetaket, og samtidig en skattefri (så lenge man ikke overstiger Statens satser) inntekt for mottakeren. Når enkeltmannsforetaket og privatpersonen som mottar godtgjørelsen er en og samme skattesubjekt, så gir faktisk "skattefradrag for kjøregodtgjørelse" fullkommen mening. Viser også trådstarter til denne tråden med omtrent samme problemstilling (bruk av lånt bil i næring).

Og hvis han faktisk hadde forklart sammenhengen, hadde jeg ikke skrevet det jeg skrev...

Men takk for opplysningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...