*F* Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Detten er ikke hjelp til skole/lekse, men fant ingen bedre plass å poste. En ting jeg ofte har lurt på er hvorfor enkelte materiale er (eller føles?) kaldere/varmere en andre som har blitt oppbevart i samme temperatur eks: en enhet av plast er plassert utenfor huset i 2 grader, det samme er en metall enhet, når man etter noen timer senere forsøker å ta på disse vil metallet være, eller ihvertfal føles mye kaldere. tilsvarende er det med varme. setter man en metallenhet foran en vifteovn og tilsvarende f.eks et trestykke blir metallet mye varmere. et godt praktisk eksempel er beltespenne eller klokke man har på seg foran en ovn og plutselig kommer borti. Noen som har en forklaring på dette? og er temperaturforskjellen reel eller bare føles den? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 termiske egenskaper som varmekapasitet, termisk treghet, termisk diffusivitet, varrmeledningsevne etc er nok stikkord... Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Som Janhaa nevner, så er varmeledningsevne det som gjør at metallbiten føles kaldere enn trebiten. Først må man være klar over at varme overføres FRA det varme systemet, TIL det kalde systemet. En metallbit som ligger i fryseren vil føles veldig kald, fordi metall har høy varmeledningsevne, og tar varmen fra hånda di fort. Da blir hånda di også kald, veldig fort. En trebit som oppbevares i samme fryser vil ikke føles så veldig kald fordi tre har dårlig varmeledningsevne. Den vil ikke suge til seg DIN varme like raskt, så hånda di vil ikke bli kald så raskt heller. Så ja, temperaturforskjellen er reell. Men den føles annerledes, avhengig av hvor god varmeledningsevne objektet har. Lenke til kommentar
metyo Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Her er en bra video om det: Endret 16. april 2013 av metyo Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Takk for svar. nå har jeg det ganske klart for meg:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå