Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Betennelse og inngrodd tånagl; straks 5. operasjon

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i nærmere 2 år slitt med en inngrodd nagl på venstre storetå. Det begynte da jeg hadde en periode med voldsom treningsintensitet og kjente smerter i tåen, men lot være å bry meg om det da de aller fleste slike problem går over av seg selv. Dette kom jeg til å angre på.

Såret ble bare verre og verre, hovnet opp og det kom mye gul gugge ut av tåen. Etten tur til legen ble jeg satt på antibiotikakur med operasjon kort etter. Tåen ble fin igjen, men etter et halvt år vendte problemet tilbake og det ble samme svar på problemet. Et halvt år gikk igjen, og jeg tok steget fra å ta inngrepet hos de to forskjellige legene, til å stikke innom sentralsykehuset for å få litt mer ekspertise. Ortopeden og hans 3 medhjelpere "fjernet problemet mitt", men likevel vendte problemet tilbake etter ca 7 måneder. Enda en gang ble det inngrep, denne gangen hos militærlege. På torsdag skal jeg til militærlegen på nytt, 3 måneder etter forrige inngrep. Det er blitt forholdsvis betent, grønnsåpe og rens hver kveld.

Denne tåen, så liten og ubetydelig som den skulle virke før jeg fikk problemet, er blitt en sperre for meg i livet. Med et par måneders mellomrom blir den fysiske formen min satt sterkt tilbake, det sosiale livet meget forkludret og i fremtiden (om jeg ikke får det fikset) kan også økonomien ta et slag dersom tåen hindrer meg i ulike arbeidsstillinger. Får ikke særlig lystbetonte tanker de periodene hvor tåen bestemmer seg for å sette sperre i alle planer.

Noen som vet hva en kan gjøre i et slikt tilfelle? Fortsette å ta flere og flere inngrep i håp om at en av dem til slutt lykkes? Kreve personell med større grad av spesialisering? Føler det er temmelig håpløst etter så mange tilfeller med forsøkt bortskjæring og etsing av negleroten. Hører også skrekktilfeller hvor amputasjon av tåen etter mislykket inngrep har skjedd, og dette vil vel skje med meg også dersom det fortsetter med såpass hyppige inngrep.

Setter pris på alle råd. Har bare lyst til å kunne være et fungerende samfunnsmedlem i lengre perioder enn et par måneder av gangen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært forsøkt ja, dessverre uten hell. Forsøkte først å etse vekk men da bommet syren pga. blodstrømmen og andre gang må de ha skåret feil.

EDIT: Etter daglig stell igår forsøkte jeg å teipe tåen på en slik måte at kjøttet blir dratt vekk fra naglekanten og dermed ikke blir like mye oppskrapet og irritert. Noen som har erfaring med dette? Føler ikke det har gjort like mye vondt i dag...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...