Gå til innhold

Innfellbare høyttalere/skjult anlegg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nybygg er det beste å jobbe med. Men husk at høyttalerene lager lyd inni veggen også, noe som gjør at det ikke er helt lurt med ett soverom vegg i vegg med samme veggen som høyttalerene sitter i. Da kan det faktisk være praktisk med en ekstra vegg der.

Skal du ha tips, så gå til avforum.no. Mange hjemmekino bygge tråder der, og mange som gir utrolig bra hjelp.

Det viktigste med slike jobber, er å tenkte mye og lenge før man tar avgjørelser. Finne utstyret man ønsker, og planlegger rundt det. I front så er plassering meget viktig, høyttallerene må ikke sitter for høyt eller lavt. Helst skal diskanten i frontene sitte i ørehøyde når man sitter å ser på. Senter havner da egentlig midt i TVen, men den kan monteres over eller under. Noe hjelp er, er å finne høyttalere som har justerbar diskant, slik at denne kan vinkles mot lytteposisjon. Men de beste har ikke denne muligheten.

Noe som er kult, er å ha montert alle høyttaler kabelene på plugger på veggen, slik at man kan fjerne utstyret foran bare med å plugge i fra, og ingen kabler stikker ut. Dette får man for alle typer kontakter, også HDMI.

Men skal man først kjøre skjult anlegg, så er det også moro å få satt alt utstyret vekk også. Alt man trenger er en IR reciever som forlenger signalet. Jeg vet om en som jeg har brukt ett par ganger, som man er meget fornøyd med, så jeg kan finne frem link hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for meget innholdsrikt svar.

Jeg kunne godt tenkt meg den linken, og om du vet om et sted der de selger kontakter til veggen, for jeg ser også i noen rom på muligheten til å kunne "plugge" høyttalere, osv rett i veggen. Skal ihvertfall legge rør rundt omkring i veggene slik at det er klart til å trekke kabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...