Velcro Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Jeg skal nå begynne på prosjekt, "skjult anlegg". Og lurer derfor på om noen har noen tips til valg av høyttalere og teknik. Er det noen sider som kan vise litt "veien"? Lenke til kommentar
Krotus Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Å lage en "falsk vegg" er en god løsning, alt av kabler/forsterkere og høyttalerkasser vil da bli skjult. Har denne løsningen selv med B&W og Denon/NAD. Litt tips: http://www.hifiklubb...vordan-4336.htm Her er noe av mitt oppsett: Uploaded with ImageShack.us Lenke til kommentar
Velcro Skrevet 17. april 2013 Forfatter Del Skrevet 17. april 2013 Ja den trur jeg at jeg har sett før. Her er jeg så heldig/uheldig at prosjektet er et helt nybygg. Så slipper kanskje å sette opp en "ekstra" vegg. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Nybygg er det beste å jobbe med. Men husk at høyttalerene lager lyd inni veggen også, noe som gjør at det ikke er helt lurt med ett soverom vegg i vegg med samme veggen som høyttalerene sitter i. Da kan det faktisk være praktisk med en ekstra vegg der. Skal du ha tips, så gå til avforum.no. Mange hjemmekino bygge tråder der, og mange som gir utrolig bra hjelp. Det viktigste med slike jobber, er å tenkte mye og lenge før man tar avgjørelser. Finne utstyret man ønsker, og planlegger rundt det. I front så er plassering meget viktig, høyttallerene må ikke sitter for høyt eller lavt. Helst skal diskanten i frontene sitte i ørehøyde når man sitter å ser på. Senter havner da egentlig midt i TVen, men den kan monteres over eller under. Noe hjelp er, er å finne høyttalere som har justerbar diskant, slik at denne kan vinkles mot lytteposisjon. Men de beste har ikke denne muligheten. Noe som er kult, er å ha montert alle høyttaler kabelene på plugger på veggen, slik at man kan fjerne utstyret foran bare med å plugge i fra, og ingen kabler stikker ut. Dette får man for alle typer kontakter, også HDMI. Men skal man først kjøre skjult anlegg, så er det også moro å få satt alt utstyret vekk også. Alt man trenger er en IR reciever som forlenger signalet. Jeg vet om en som jeg har brukt ett par ganger, som man er meget fornøyd med, så jeg kan finne frem link hvis det er av interesse. Lenke til kommentar
Velcro Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Tusen takk for meget innholdsrikt svar. Jeg kunne godt tenkt meg den linken, og om du vet om et sted der de selger kontakter til veggen, for jeg ser også i noen rom på muligheten til å kunne "plugge" høyttalere, osv rett i veggen. Skal ihvertfall legge rør rundt omkring i veggene slik at det er klart til å trekke kabler. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Disse hadde den: http://www.smarthus.info/ den heter icontrol 8, men jeg finner den ikke hos dem nå. De har noen andre, slik som Icontrol 4, men den har jeg ikke testet. Den jeg har brukt så trakk vi en enkelt cat kabel, og skjøtet på kabelen som fulgte med. Ta kontakt med ham, han var meget hyggelig å ha med å gjøre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå