anaconda Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Hei Har et lammelår i fryseren. Dette er på ca 1 kg. Hvor lang tid tar det å tine i kjøleskap? Hvis jeg skal ha det på søndag, når bør jeg ta det opp? Hvor mye mat er det i et lammelår på 1 kg? Jeg skal bare ha til meg selv. Blir dette nok til flere middager tro? Jeg har aldri stekt lammelår. Noen forslag? Hva er godt tilbehør til lammelår? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Legg det i kjøleskap fredag kveld. På søndag morgen tar du det ut fra kjøleskapet slik at det romtempereres. Tenker at det er ca. 65-70/35-30% kjøtt/bein på et lår, men det kan du jo finne ut av når alt er oppspist ved å veie beinrestene. Det holder nok til en ekstra middag. Selv liker jeg å ha lammelår i ovnen på lav varme over lang tid (type 90 grader i 5-6-7 timer), det sørger for at bindevev sener brytes ned, men også at kjøttet ikke blir grått og trist. Ha litt vann og grovkuttet løk/gulrot/stangselleri i stekeformen, og bruk kraften du får av dette til å lage saus (gryte, 50g smør/50g mel blandes og litt og litt kraft vispes inn og kokes til melsmaken forsvinner). Ellers er rotmos (gulrot/kålrabi/kopiøse mengder smør og litt salt) godt med det meste. Og rosenkål. Og erter. 4 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Friske urter (for eksempel rosmarin) og hvitløk slår aldri feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå