Cooky Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Jeg har da nettopp vært i en ca. 30 minutters samtale med advokat for å saksøke barne og ungdomsskolen jeg gikk på for noen år tilbake. I samtalen underskrev jeg blant annet på et Fri Rettshjelp skjema, noe jeg glemte å spørre om hva innebar, og jeg spør derfor dere: - Hva innebærer Fri Rettshjelp? Innebærer dette at jeg ikke må betale noe som helst til advokat eller rettssystemet om jeg taper eller ikke, og om jeg anker, eller går høyere opp i rettssystemet dersom jeg ikke får det jeg mener er nok i erstatning? - Ellers lurer jeg på hvordan jeg kan finne ut om advokaten min er i offentlig eller privat sektor? Og er eventuelle vitner som kan bekrefte mobbingen rettslig pålagt å møte opp, eller lignende når rettsaken starter? Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Du må sjekke hvilke vilkår du har i din forsikring. Noen har bare en egenandel på f.eks 3000,-, mens andre har det + 20% av advokat utgiftene. Fri rettshjelp dekker bare kostnader opp til totalt 100 000,-. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Dette har ingenting med forsikring å gjøre. Fri rettshjelp er noe man kvalifiserer til som hovedregel på grunn av såpass dårlig økonomi at min ikke selv er i stand til å betale for rettshjelp. Fri rettshjelp. Akkurat hva det innebærer varierer, som du ser, og med mindre du er for sløv både til å lese OG spørre om hva du skriver under på, vil jeg gjerne avtale et møte for å diskutere saken din i morgen kl 10:30. Alternativt kan du jo spørre advokaten hva du egentlig skrev under på... Endret 17. april 2013 av NgZ 1 Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 18. april 2013 Forfatter Del Skrevet 18. april 2013 Fri rettshjelp. Akkurat hva det innebærer varierer, som du ser, og med mindre du er for sløv både til å lese OG spørre om hva du skriver under på, vil jeg gjerne avtale et møte for å diskutere saken din i morgen kl 10:30. Alternativt kan du jo spørre advokaten hva du egentlig skrev under på... Leste det der for ca. 1-2 dager siden, så jeg vet nå hva jeg underskrev på, og visste det meste om dette før jeg skrev under. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 - Hva innebærer Fri Rettshjelp? Innebærer dette at jeg ikke må betale noe som helst til advokat eller rettssystemet om jeg taper eller ikke, og om jeg anker, eller går høyere opp i rettssystemet dersom jeg ikke får det jeg mener er nok i erstatning? Fri rettshjelp innebærer at staten dekker dine utgifter til advokat for å gå til sak. Det er kun i spesielle omstendigheter at staten også dekker det omkostningskravet du får mot deg hvis du taper. En rettshjelpsbevilling dekker ikke en ankesak. Du må i så fall søke på nytt for ankeomgangen. - Ellers lurer jeg på hvordan jeg kan finne ut om advokaten min er i offentlig eller privat sektor?Og er eventuelle vitner som kan bekrefte mobbingen rettslig pålagt å møte opp, eller lignende når rettsaken starter? Du spør ham/henne. Enhver er pliktig til å møte for å vitne i rettssak, med få unntak. Det er ikke dermed sagt at de har plikt til å forklare seg... 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Dekker ordningen prosessfullmektig i ankesak dersom motparten anker? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 En rettshjelpsbevilling dekker ankesak hvis du vant (helt eller delvis) og motparten anker, hvis jeg ikke husker helt feil. I andre situasjoner må du søke ny bevilling. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå