Gå til innhold

Faste utgifter hver mnd. når man bor for seg selv

TMB

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg leker med tanken på å flytte ut hjemmefra, finne et sted å leie sammen med kjæresten. Jeg tjener i gjennomsnitt ca 20 000 i måneden etter skatt nå som lærling, vil øke til høsten.

Jeg prøver å finne ut hvor mye jeg maks kan betale i husleie hver mnd. De faste utgiftene jeg har for øyeblikket er:

Forsikringer: 830 (bil, reise, person) (vil bli billigere snart, YS)

Bil: 1750 i lån hver mnd. som er nedbetalt om under et år Jeg kjører bilen så lite pga jeg har firmabil at jeg ikke fyller hver mnd engang, så setter ikke diesel opp som fast utgift.

Mobil og mobilt bredbånd: 0 (jobben betaler, tilnærmet ubegrenset bruk)

Dropbox: 60

Klær: 0 (kjøper så og si aldri klær)

Etter dette er betalt sitter jeg igjen med rundt 17 300 kr. Så kommer de faste utgiftene i tillegg når jeg skal leie:

Mat: 1500 per pers?

Strøm hvis ikke inkludert: 1000?

Internett hvis ikke inkludert: 400

Innboforsikring: 50 (YS)

I tillegg vil jeg ha litt på brukskonto til diverse ting. Si f. eks. 4000. Er da nede i 10300. Så vil jeg jo gjerne spare litt hver mnd. Dette året har jeg dog fylt opp BSU allerede så er ikke avhengig av 1.6k i mnd men si at jeg sparer eks. 2000 i mnd. Jeg har da igjen maks 8000 å bruke på leie.

Høres dette regnestykket fornuftig ut?

TV gidder vi ikke ha da det aldri blir sett på. NRK-lisens betales heller ikke da TVen kun blir brukt til streaming via nettverket samt at den er registrert på min far.

I dette regnestykket har jeg kun tatt hensyn til min inntekt. Dette er bevisst.

All hjelp mottas med takk! :)

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva jobben registrerer det som. Vi kaller det for tjenestebil. Vi kan ta den med hjem fordi vi kjører rett til kunder om morgenen (men vi har ikke lov til å f. eks. kjøre innom butikken på vei hjem fra jobb).

Vi kan ikke bruke den utenfor arbeidstid (normalt 0800-1600) og derfor trenger jeg min egen :)

Fruen har ikke jobb men går på skole. Skal kanskje få seg deltidsjobb etterhvert, men jeg regner med å betale det meste i begynnelsen, derfor jeg ikke tok det med.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Jeg tror du må legge på litt på noen av postene dine.

Om du kun skal bruke 1 500 kr på mat i måneden må du være god til å planlegge og være relativt habil på kjøkkenet. Om du ikke er det må du spise drit. Jeg vil si 2 500 kr i måneden per person er langt mer sannsynlig.

Du sier også at du aldri kjøper klær, men jeg ville uansett regnet 500 kr per person.

I tillegg trenger du husholdningsartikler og diverse personlig pleie.

Strøm vil variere veldig etter dine vaner, og ikke minst leiligheten du finner. Jeg (med samboer og datter) bor i en 90 kvm leilighet i 2. etasje med kun eletrisk oppvarming og bruker rett over 10 000 kW i året.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Det er derfor jeg satt spørsmålstegn bak postene :)

Jeg er flink på kjøkkenet og glad i å lage mat, kan lage mange retter ut av rester osv, samt har ikke noe i mot billigprodukter, så tror 2.5k per pers er litt i overkant.

At jeg bruker 500 i mnd på klær er helt virkelighetsfjernt og kommer ikke til å skje. Men hvis jeg skal ha det som en fast avgift kan jeg vel si 100 i mnd (1000 hver 6 mnd).

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Var da fælt da.

Jeg bruker arbeidsklær og -sko hver eneste dag (betalt av arbeidsgiver), når jeg kommer hjem er det ikke alltid jeg gidder å skifte engang, bortsett fra bukse. De ytterst få gangene jeg er med på noe sosialt utenfor husets fire vegger har jeg allerede klesskapet fullt. Så, nei.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 40k på BSU (makset i år) og 55k på BSU 2.0

Prisklasse hva mener du? Det er jo nettopp det denne tråden handler om, for å finne ut av hvilken prisklasse jeg kan gå etter :p

Jeg skal ikke kjøpe i første omgang, men leie mens jeg fremdeles sparer til å kjøpe en dag.

Lenke til kommentar

Frisør? Trening? Vaskemidler, hygieneartikler, o.l? Spise ute? Arrangementer, kafebesøk, alkohol? Gaver, høytider, ferier, uforutsette hendelser. Det er viktig å ha en god margin slik at man har litt ekstra å gå på om det skulle bli nødvendig. Ellers synes jeg oversikten din ser fornuftig ut, kanskje kan det også være en ide å se en måned og to tilbake i tid for å få en oversikt over tidligere forbruk.

Lenke til kommentar

Alt du skriver er ikke faste utgifter hver mnd, men jeg er fullstendig klar over at de forekommer. Når jeg satt opp oversikten har gjort nettopp det du skrev, sett tilbake på tidligere måneder for å få en idé :)

Tror jeg sier at maks blir 8k, så får vi se hvordan det går.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Slik er min økonomi er ppd;

Lån: < 8000

Mat: < 5000 (liker å ut å spise)

Trening: 450

Forsikring: ~ 1000 (innbo, reise, døds og uføre, bil..)

Drivstoff: < 2500 (kjører ca 500km per uke)

Bilting: ~ 3000 (interesserer meg for bil)

Klær: < 1000 (kjøper sjeldent klær, men det går litt penger når jeg først gjør det)

Diverse: < 1500 (hårklipp, kino, spill/film o.l)

I tillegg sparer jeg 20k per år på BSU.

Dette er gjennomsnittet (forbruk per år, delt på tolv) Det går ikke like mye hver mnd og dette er veldig omtrentlig.

Jeg tror ditt regnestykke er rimelig off base, evt lever du veldig beskjedent.

Lenke til kommentar

Du sier at mitt er off base men du skriver ting som du interesserer deg for som ikke jeg gjør, og utgifter du har som jeg allerede har skrevet jeg ikke har.

Jeg spiser ikke ute

Trener ikke

Forsikringer har jeg allerede skrevet pris på

Drivstoff har ejg skrevet at jeg nesten ikke bruker

Samme med klær

Bilting: 0

Diverse har jeg skrevet alt

Jeg vil heller leve beskjedent og spare til egenkapital enn å sløse masse penger på ting jeg ikke trenger.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...