zyp Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 jeg driver å planlegger en paralellport styrt fanbus som skal kjøre 8 utkanaler... fire av dem skal kjøre vifter og skal ha fire spenninger: 0, 5, 7, og 12 volt... de andre fire skal brukes til lys og slikt og skal derfor bare ha 0 og 12 volt... jeg kommer til å bruke 12 vanlige releer (vifteutgangene må ha to hver)... releene skal jeg bestille fra elfa, og jeg må bl.a ha et par drevkontakter for kretskortmontering, men ser ikke ut til at de har de på elfa, så hvor finner jeg slike? en ting til var rpm måling av viftene på hk... rpm signalet går jo gjennom den gule ledninga, og signalet går mellom der og jord... så jeg lurte på, når jeg kobler jord på 5V, går det da bra å måle rpm? har tenkt litt selv, men lurte på om noen av dere vet noe om det? Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Hei. Drevkontaktene får du hos RS-Components: http://www.rs-components.no/ Del Nr 471-430 Pris: Kr-13.80 / Stk Tror ikke de selger direkte til enkeltkunder men firma Per Velde (52702500) bestiller for deg. De tar seg betalt med et ekspedisjonsgebyr på 60 Kr og legger til 80kr i porto. Skal du kun ha to plugger blir de dyre! Hvis du har noen gamle hard disker liggende så kan du jo bruke kontaktene fra disse. Good Luck. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 19. september 2003 Forfatter Del Skrevet 19. september 2003 ææh, gjør ikke noe, har bestemt meg for bare skrufester på inn/utganger, så kan ejg bruke en ledning med slik kontakt... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Er kommet så langt nå at jeg sitter å tegner skjema på dette... Men så kom jeg til å tenke på at releene trekker kanskje litt mye strøm, så regna jeg ut strømtrekk og fant ut at hvert rele trekker 41mA, og sammenlagt blir dette 0,5A hvis alle releene står på, og jeg er ganske sikker på at porten ikke klarer å levere det... Jeg kunne jo selvfølgelig bruke transistorer før releene da, men da fikk jeg mer lyst å gjøre dette med bare transistorer og slikt, og spørsmålet er: hvordan gjøre det? Som jeg har skrevet skal hver av de fire første utgangene levere 4 forskjellige spenninger, og de skal levere 12V hvis begge utgangene kanalen bruker er lav, hvis en er høy skal spenningen settes litt net, og hvis den andre er høy skal den settes litt mer ned, hvis begge er høy skal utgangen ikke gi ut noe strøm... De fire andre kanalene funker på samme måte, bare at de er bare 0V og 12V... Utgangene skal gi 12V som default fordi viftene skal kjøre når software ikke står på, da risikerer jeg ikke overheting pga softwarefeil og når pc'en booter og slikt... Vet at noen av dere har nok kunnskaper om dette, og håper dere vil hjelpe meg, for dette prosjektet skal jeg gjennomføre... Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Hei Noen andre har hatt denne ideen før deg! Ta en titt her: http://home3.inet.tele.dk/ersholt/FanbusCK.../fanbus_CK.html Good Luck Lenke til kommentar
zyp Skrevet 27. september 2003 Forfatter Del Skrevet 27. september 2003 Nå fikk jeg litt mere ideer om hvordan jeg skal gjøre dette, men hvordan skal jeg gjøre dette hvis utgangene skal gi 12V når begge input er lav? det er der største problemet er... Takk for url... Btw, skjema jeg nevnte i forrige innlegg var ikke rett ord, var PCB-skjema jeg mente da, altså layout over kretskort som skal etses, selve skjema tegna jeg i en kjedelig skoletime for en uke siden... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 28. september 2003 Forfatter Del Skrevet 28. september 2003 [ironi]Takk for hjelpen [/ironi] etter litt hard tenking fant jeg på å se på logikk kretser i elfa katalogen, og der fant jeg det jeg trengte, en hex-inverter, og siden da har jeg brukt mesteparten av tiden i dag til å lage skjema over PCB må linke til bilde for det er i oppløsning 1195x1195 (liten størrelse da, 177kb) kan printes direkte ut med 300dpi, da blir det i rett størrelse på papir... http://zyp.serqevx.com/softbus.bmp den skal kobles til pc'en ved hjelp av en flatkabel, derav den 20-pins flatkabel kontakten, nå skal jeg bare bruke de 12 ut linjene da... videre går signalene til hex-inverteren som gjør høy til lav og motsatt, derfor vil viftene stå på når software ikke kjører, som når win ikke booter, eller når software ikke startes som den skal, eller hvis kabelen faller ut bak... alle delene til dette prosjektet bestiller jeg fra elfa, bortsett fra flatkabel som jeg allerede har noen meter av, og selve kortet... kortet skal jeg høre om faren til en kompis kan etse det på jobben hans, gidder ****** ikke å tegne dette med tusj, og om jeg skulle ha gidda hadde jeg ikke greid det... btw, kortet er kvadratisk og måler 9,5cm fra kant til kant... prisen på delene fra elfa vil være mellom 300 og 350 avhengig av hvor mange jeg skal ha, jeg skal sannsynligvis bygge to softbus'er og da blir det billigere... sjemaet til dette kortet er inspirert av den andre fanbusen men denne er bedre enn den... btw, de danskene har laga en ny og bedre versjon av den som bruker PWM, men så vil ikke jeg ha det da... i morgen skal jeg se om jeg får bestilt delene, og de dagene jeg venter på dem kan jeg skrive software... akkurat nå gidder jeg ikke legge ut deleliste og skjema siden de er på papir eller i hodet mitt, men er det noe særlig interesse for det skal jeg få gjort det snarest... Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Hei. ZYP - Meget bra kretskort. Vil sikkert være stor interesse for komplett deleliste - byggebeskrivning på dette når du har det ferdig. Good Luck. Lenke til kommentar
DrSpawn Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Hei! Bra prosjekt, godt planlagt og gjennomtenkt! Ser frem til videre byggebeskrivelse og bilder. -Ang. PCB. Hvilket program bruker du til å tegne ut PCB designet? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 jeg googlet litt rundt og fant dette programmet, og for utskrift bruker jeg SFO som det er url til under... for å skrive ut må man lagre bilde som .bmp og så åpne i sfo og skrive ut, grei løsning, men jeg måtte forandre default dpi på 600 til 300 for å få rett størrelse på utskrift... i programmet får du 5 layers, og jeg har brukt to av de til å markere komponentene på oversiden slik at jeg lettere ser sammenhengen, så velger jeg bare bort de ved utskrift... etter middag skal jeg stikke opp og spørre fyren om han kan etse kortet, og hvis det er greit drar jeg på jobben til fatteren og bestiller delene og skriver ut skjema... (skriveren min her hjemme har så dårlig kvalitet at de tetteste banene ligger nesten sammen fordi blekket flyter utover) etterpå må jeg innom fyren med skjema igjen... så er det bare å vente... Lenke til kommentar
DrSpawn Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Ah! Genialt, lite, utrolig praktisk program! Jeg har virkelig lett og søkt meg helt grønn på Google etter noe lignende. ALt jeg har funnet har enten vært helt vanvittig avansert og/eller kostet 10.00,- -Takk! Nå et spørsmål ang. selve programmet. Hvordan får du laget den tykke "jordings" banen rundt kanten? Behandler du bildet etterpå i et tegneprog. for å legge til tekst og lignende? Takk igjen, dette kommer til å bli flittig benyttet! Lenke til kommentar
zyp Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 kanten er bare 3mm linjer, linjetykkelse velger du på setup>aperture>line, tykkelse angis i tusendels millimeter, etter jeg hadde lagra bilde roterte jeg og la til tekst med paint bare lek litt rundt med det først så du blir vant med det... det jeg synes er tungvindt er at grupper ikke kan flyttes og roteres... en annen lur ting er å skifte pin size, 2-3mm sirkel med 1mm drill passet fint for meg skal legge ut .kbn fila også... senere... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 Nettside med historien om softbus er oppe http://zyp.serqevx.com/softbus/ Skjema og deleliste mangler ennå men det fixer jeg kanskje i morgen... Hva synes dere om sida? Brukt et par timer på den nå jeg... Lenke til kommentar
Potetsekken Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Et lite spørsmål angående programmet du brukte: Hvordan får du lagra som bitmap fil? Når jeg prøver på det så kommer det bare opp en feilmelding hvor det står "failed to open the specified file". Lenke til kommentar
zyp Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 jeg greier fint å lagre bitmap, aldri fått noe problem... sikker på at du har skrivetilgang og at mappen finnes? nå er SoftBus nettsida oppdatert med skjema og deleliste... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 begynner å bli lei av å dobbelposte nå, men når ingen gir respons så... skulle bare si at fyren som skulle etse kortene har kommet hjem nå og det var greit dessuten vil sønnen hans (en av kompisene mine) også ha en slik viftestyring, så nå blir det tre å bygge... kanskje jeg skal starte masseproduksjon av disse, blir jo rik... Lenke til kommentar
Potetsekken Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Hei. Vil bare si at prosjektet ditt ser veldig bra ut så langt. Jeg har også en liten ting å pirke på (elsker å pirke på ting ) Hvis jeg ikke husker helt feil så skal ingangene du bruker på alle logiske porter kobles til jord med en motstand på ca 10 kohm. Kan ikke se du har gjort det på skjemaet. Alle ingangene du ikke bruker skal også kobles til jord, men uten motstand. Jeg må bare understreke at jeg IKKE er helt sikker på dette, men ganske... :smile: Lenke til kommentar
zyp Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2003 jeg har ikke tenkt på det fordi jeg aldri har hørt om det... bruker alle inn/utganger anyway så det blir ikke et problem... inganger på paralellport bruker jeg ikke da, men lcd'en min er ikke kobla på noen spes måte der så... driver litt med et program i delphi som skal brukes til å styre porten helt til jeg får tak i C++ compiler som takler qt... Lenke til kommentar
muffe Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Meget interessant prosjekt, zyp. All ære til deg. Har lyst å lage noe lignende selv, men jeg vil modifisere det enda litt. Vil bla ha 6 viftekanaler, og ikke fire. Vil du "frigi" kildekoden til softwaren du lager? Lager du for windows eller linux? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2003 software lager jeg til begge deler siden jeg bruker begge derfor må jeg ha en compiler til windows som takler qt, for qt er et grafisk system som skal funke i både win og linux uten kodeforandringer... det som er synd med linux er at jeg får ikke temp og slikt fra mbm, er det noen som vet om alternativer til dette? trodde hele prosjektet var stoppa opp nå fordi pappa hadde ikke tid å dra ned på jobben sammen med meg for å bestille delene, men så gikk jeg tilfeldigvis innom bestillingssida og der står det at det automatiske systemet er nede, derfor trenger jeg ikke login/pass og kan bestille herfra det er enkelt å lage 6 viftekanaler, du bytter bare ut de fire konstante inngangene og putter inn to variable... men en annen måte å bruke de fire konstante inngangene til vifter er å skrive software som bruker PWM, det skal jeg kanskje gjøre senere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå